• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222172
+
-

بررسی سرنوشت زورگیران جنجالی که در ملأ عام و با تهدید و ضرب و شتم دست به سرقت از طعمه‌هایشان زده‌اند

مشت آهنین در برابر زورگیران

گزارش
مشت آهنین در برابر زورگیران

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

فقط چند ثانیه زمان لازم بود تا مرد خشن با چند ضربه‌ای که به راننده خودرو می‌زند و تهدید با چاقوی بزرگی که در دست دارد، گوشی او را سرقت و در ادامه با حمایت همدستانش فرار کند. این لحظات رعب‌آور زورگیری در بزرگراه صدر است؛ زورگیری ای که در روز روشن و در انظار عمومی اتفاق افتاد و با انتشار همین فیلم کوتاه بود که بار دیگر موجی از وحشت و نگرانی به جامعه منتقل شد، اما پلیس و دستگاه قضایی برای دستگیری زورگیران خشن چه تلاش‌هایی انجام داده‌اند و چه سرنوشتی در انتظار آنهاست؟

به گزارش همشهری، اواسط هفته گذشته بود که فیلمی کوتاه از زورگیری در بزرگراه صدر شبکه‌های اجتماعی را پر کرد. این فیلم کوتاه زورگیر قوی‌هیکل و خشنی را نشان می‌داد که در وسط بزرگراه با تهدید چاقو در خودرویی را باز و گوشی موبایل راننده‌ای را سرقت کرد. او در ادامه با چند گام بلند خودش را به همدست موتورسوارش که کمی جلوتر ایستاده بود رساند و سوار بر موتورسیکلت گریخت. در این فیلم یکی دیگر از همدستان او نیز دیده می‌شود. او درحالی‌که چاقوی بزرگی در دست دارد بعد از زورگیر اصلی سوار موتورسیکلت دیگری شده و از آنجا فرار می‌کند. در این بین اما صدای چندین گلوله نیز شنیده می‌شود که به‌درستی معلوم نیست از سوی چه‌کسی شلیک شده است.

جزئیات تازه به روایت پلیس
به‌دنبال انتشار این فیلم کوتاه که توسط یکی از شهروندان گرفته شده بود، همه درباره آنچه در بزرگراه صدر اتفاق افتاده بود، صحبت می‌کردند. هنوز به‌درستی معلوم نبود که این زورگیری چه زمانی اتفاق افتاده، اما شواهد از تازه بودن ماجرا حکایت داشت و شهروندان، به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی خواستار دستگیری و برخورد با زورگیران بودند. در این شرایط بود که پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای جزئیات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد. در این اطلاعیه آمده است: «با انتشار فیلم سرقت به عنف از سرنشین یک دستگاه خودروی سواری توسط 4نفر سارق با سلاح سرد و شنیده شدن صدای تیراندازی در فیلم، تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. تحقیقات اولیه حکایت از آن دارد که تیراندازی از سوی سارقان نبوده و یکی از مأموران نظامی حاضر در محل سرقت، برای جلوگیری از فرار سارقان اقدام به‌ تیراندازی کرده است.»

دستور ویژه قضایی
از سوی دیگر خبرگزاری میزان نیز از صدور دستور ویژه قضایی در پرونده زورگیری در بزرگراه صدر خبر داد و نوشت:« در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه، دستور ویژه قضایی برای بررسی ماجرای رخ داده در بزرگراه صدر و شناسایی عوامل دخیل صادر شد. تحقیقات قضایی لازم درخصوص این ماجرا تحت رصد و نظارت دادگستری کل استان تهران در حال انجام و پیگیری است.»
در همین حال اطلاعات رسیده به همشهری حاکی از این است که هویت عامل اصلی این زورگیری توسط پلیس شناسایی شده و تحقیقات برای دستگیری او ادامه دارد. اطلاعات به‌دست آمده از این زورگیر نشان می‌دهد که او یک مجرم سابقه‌دار است که پیش از این چند مرتبه توسط پلیس دستگیر و زندانی شده است.حالا در شرایطی که چند روز از وقوع این حادثه می‌گذرد، دستگیری زورگیران بزرگراه صدر به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده و شهروندان چشم‌انتظار دستگیری زورگیران خشن و برخورد با آنها هستند.

مکث
زورگیرانی که نقره‌داغ شدند

بررسی پرونده‌های زورگیری‌های جنجالی که در سال‌های اخیر در تهران اتفاق افتاده نشان می‌دهد که پلیس و دستگاه قضایی معمولا برخورد قاطع و سختی با عاملان به خطر انداختن امنیت روانی جامعه انجام می‌دهند که در این گزارش به برخی از مهم‌ترین زورگیری‌های سال‌های اخیر می‌پردازیم.

زورگیری در زیرگذر
یکی از زورگیری‌های جنجالی سال‌های اخیر به ماجرای زورگیری از مردی در زیرگذر سه‌راه امین‌حضور مربوط می‌شود. این حادثه تیرماه سال 89اتفاق افتاد. مردی با پای پیاده در حال عبور از زیرگذر بود که 2زورگیر موتورسوار سد راهش شدند؛ یکی از آنها برای آنکه کیف این شهروند را به چنگ آورد با چاقو به او حمله کرد و چندین ضربه به وی زد. در این بین شهروندانی که از بالای زیرگذر شاهد این حادثه بودند شروع به فیلمبرداری کردند و یکی از آنها زورگیران را تهدید کرد. در این شرایط بود که آنها با وجود ضربات متعدد چاقو که به مرد جوان زده بودند مجبور به فرار شدند. آنها مدتی بعد توسط پلیس دستگیر و به تحمل حبس محکوم شدند.

طناب دار، فرجام زورگیری در خیابان خردمند
یکی از جنجالی‌ترین زورگیری‌های سال‌های اخیر مربوط به زورگیری 4پسر جوان در خیابان خردمند می‌شود. آنها روز 11آذر سال 91در خیابان خردمند دست به زورگیری خشنی از مرد جوانی زدند؛ هرچند تا 50روز دست پلیس به آنها نرسید، اما تصاویر دوربین مداربسته‌ای که در آن حوالی بود کار دست آنها داد و سرانجام دستگیر شدند. بعد از محاکمه 4متهم در شعبه 15دادگاه انقلاب اسلامی، 2نفر از آنها به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند و این حکم بعد از قطعی شدن در نزدیکی محل وقوع زورگیری اجرا شد.

دستگیری باند زورگیر در اتوبان کرج
اواسط تیرماه سال 1400انتشار فیلمی کوتاه از 2زورگیر خشن در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. این فیلم 2جوان موتورسوار را نشان می‌داد که در اتوبان کرج جلوی خودرویی را گرفته و با تهدید چاقو و کلت کمری از او زورگیری می‌کردند. این فیلم را سرنشینان خودروی دیگری گرفته بودند که انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی به پا کرد. پلیس 13روز بعد توانست 2زورگیر را دستگیر کند. آنها از اعضای یک باند بزرگ زورگیری در استان البرز بودند که در نهایت 16عضو دیگر این باند نیز دستگیر شدند. 2عامل زورگیری در اتوبان کرج بعد از صدور کیفرخواست به اتهام محاربه در دادگاه انقلاب البرز محاکمه شدند.

در یک قدمی چوبه دار
یکی دیگر از زورگیری‌های جنجالی سال‌های اخیر به ماجرای زورگیری در بزرگراه نیایش برمی‌گردد. این حادثه مردادماه سال 1401 اتفاق افتاد؛ جایی که جوانی در ترافیک بزرگراه، درحالی‌که یک چاقوی بزرگ در دست داشت سراغ یک پژو ۲۰۶ رفت، راننده را که زنی جوان بود، تهدید کرد و پس از زورگیری گوشی‌اش با همدستی موتورسواری که در آن سوی بزرگراه منتظر بود، فرار کرد. فیلم این حادثه نیز بازتاب گسترده‌ای داشت و باعث شد خیلی زود جوان زورگیر که از اتباع افغانستان است دستگیر شود. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد، اما با اعتراض به این رأی در نهایت به‌خاطر سرقت‌هایش به ۱۰سال زندان و رد مال و به جرم محاربه به ۱۵سال حبس در تبعید محکوم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید