• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222112
+
-

موتورسیکلت خوب است اگر...

یادداشت
موتورسیکلت خوب است اگر...

سرهنگ علی اصغر شریفی؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور

تمایل به استفاده از موتورسیکلت در شهر تهران رو به افزایش است که این موضوع دلایل متعدد و مختلفی دارد. یکی از دلایل این موضوع تبلیغات گسترده تلویزيونی و محیطی و... برای فروش موتورسیکلت آن‌هم با ارائه تسهیلات و به‌صورت قسطی است. از سوی دیگر قیمت پایین تر، استهلاك کمتر و هزینه کم نگهداشت و موتورسیکلت هم باعث شده تا تمایل به استفاده از این وسیله نقلیه دربین جوانان و حتی خانواده‌ها افزایش یابد.
به این موارد تبلیغاتی و اقتصادی باید تسهیل و راحتی استفاده از موتورسیکلت برای تردد در معابر شهری را هم اضافه کرد. کوچک بودن و قدرت مانور این وسیله نقلیه باعث می‌شود تا کمتر پشت ترافیک شهر بماند و توان عبور و توقف در هر نقطه و معبری را داشته باشد. قدرت مانور بالا برای دور زدن ترافیک و نداشتن معضل جای پارک که هر دو از مشکلات ترافیکی جدی شهر تهران است، تأثیر زیادی در افزایش تمایل شهروندان به استفاده از این وسیله نقلیه دارد.
از سوی دیگر تردد بدون محدودیت و هزینه موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک هم تأثیر زیادی در گسترش این وسیله نقلیه در شهر تهران گذاشته است. همچنین موتورسیکلت علاوه بر اینکه یک وسیله حمل‌ونقل شخصی با ویژگی‌هایی است که برشمرده شد؛ تبدیل به وسیله‌ای برای کسب‌وکار و درآمد‌زایی هم شده و علاوه بر پیک‌های موتوری که در بخش‌های مختلف از قبیل رستوران‌ها و شرکت‌ها و... مشغول هستند، از این وسیله نقلیه برای مسافرکشی هم استفاده می‌شود!
درمجموع تمام این عوامل در کنار هم قرار گرفته و دست به‌دست هم داده است تا طی سال‌های اخیر تمایل به استفاده از موتورسیکلت افزایش چشمگیر و قابل توجهی پیدا کند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که استفاده از موتورسیکلت یا افزایش تقاضای استفاده از این وسیله نقلیه به‌خودی خود اشکال و ایرادی ندارد؛ بلکه مسئله نحوه استفاده از آن است. در واقع این موتورسیکلت نیست که مرتکب تخلف می‌شود، بلکه راکب آن است که با نادیده گرفتن و زیرپا گذاشتن قواعد و قوانین ازجمله تردد در خلاف جهت، عبور از مسیر ویژه و ورود ممنوع یا استفاده از موتورسیکلت بدون داشتن گواهینامه و کلاه ایمنی و... مرتکب تخلف شود و جان و سلامت جسمی و روانی خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد.
موضوع افزایش تمایل به موتورسواری زمانی نگران‌کننده می‌شود که به سهم 49درصدی موتورسیکلت‌ها در تصادفات می‌رسیم، آن‌هم در شرایطی که سهم خودرو‌ها در این بخش تنها 10درصد است. رعایت نکردن قوانین و قواعد استفاده از موتورسیکلت نتیجه‌اش این است که 47درصد از تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به راکبان این وسیله نقلیه بوده و متأسفانه در 72درصد این نوع تصادفات مقصر راکبان موتورسیکلت‌ها هستند. مدیر یکی از بیمارستان‌های دولتی شهر تهران می‌گفت روزی نیست که آمبولانس‌ها مصدومان ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها را نیاورند. او تأکید می‌کرد اگر تعداد مصدومان موتورسیکلت‌ها کمتر شود بخش‌های مختلف از قبیل آمبولانس، اورژانس، مغز و اعصاب، ارتوپدی، رادیولوژی، جراحی و... خلوت‌تر خواهد شد. به‌عبارت دیگر استفاده نادرست و تخلفات مربوط به موتورسیکلت‌ها نه‌تنها در بخش ترافیکی تأثیر‌گذار است که بخش‌های دیگر از قبیل درمان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
در مجموع اگر راکبان موتورسیکلت از این وسیله نقلیه سبک، سریع و ارزان، اما به‌شدت آسیب پذیر به درستی و با رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده کنند، گسترش موتورسواری هیچ اشکالی ندارد، اما مشکل و نگرانی‌ها زمانی آغاز می‌شود که راکب بدون داشتن گواهینامه و بیمه و پلاک خوانا و کسب مهارت لازم و استفاده از کلاه ایمنی پشت وسیله نقلیه‌ای می‌نشیند که دارای نقص‌های متعدد فنی ازجمله سیستم روشنایی و ترمز و... است. استفاده از موتور سیکلت زمانی خطرناک است که راکب با عبور در پیاده رو، رد کردن چراغ قرمز، نادیده گرفتن ورود ممنوع و خیابان‌های یکطرفه و... خودش و دیگران به‌ویژه عابران پیاده را به خطر می‌اندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید