• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222022
+
-

یادی از تاریخ‌سازان جاوید محله

یادی از تاریخ‌سازان جاوید محله

  موضوع: شهدای محله کن
  ویژگی: تقدیم 146شهید انقلاب، جنگ و مدافع حرم


اهالی محله کن مردمانی مذهبی و پایبند به اصول انقلاب اسلامی‌اند. تقدیم 146شهید به انقلاب، جنگ تحمیلی و برای دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) گواه این مدعاست.

نخستین شهید انقلاب اسلامی
 «علی‌اکبر بستانچی» در هجدهم بهمن 1336در تهران متولد شد. تحصیلاتش را تا پایان دوره متوسطه ادامه داد و بعد از آن به‌عنوان کارگر چاقو‌ساز مشغول کار شد. او یکی از مخالفان سرسخت حکومت پهلوی بود و با هدف پیروزی آرمان‌های انقلابی مردم و امام‌خمینی(ره) روز 17شهریور‌ماه سال 1357راهی میدان شهدا، میدان ژاله سابق، برای شرکت در تظاهرات معروف روز جمعه سیاه شد و در همین میدان در اثر اصابت گلوله مأموران رژیم پهلوی به سینه‌اش به شهادت رسید. او نخستین شهیدی بود که از محله کن تقدیم به کشور و انقلاب اسلامی شد. این شهید در زادگاهش، امامزاده جعفر باغ‌فیض آرمیده است.

نخستین و مسن‌ترین شهید جنگ تحمیلی
 حبیب‌الله ‌روستایی، 5مهر سال1301متولد شد. این شهید از کشاورزان مؤمن و متدین محله کن بود که از همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور و نهال نوپای انقلاب اسلامی همرزم شهید چمران شد و در نبرد‌های نامنظم شرکت کرد و در یکی از همین نبردها در 27بهمن‌ماه سال1359وقتی 58ساله بود، برای دفاع از کشور در کرخه به فیض رفیع شهادت نایل شد. این شهید نخستین و مسن‌ترین شهید جنگ تحمیلی محله کن است.

جوان‌ترین شهید جنگ تحمیلی
 احــمد کاشانـی، سال1345متولد شد. این شهید نوجوان ازجمله افرادی بود که با حمله نیروهای بعثی‌ عراق به کشور درس و مدرسه را رها کرد و برای دفاع از جان و ناموس کشور تفنگ به‌دست راهی جبهه‌های جنگ در غرب کشور شد. احمد 9آذر‌ماه سال 1361در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسید. او در زمان شهادت 16سال داشت. پیکر پاک این کم‌سن‌ترین شهید جنگ تحمیلی محله کن در گلزار شهدای کابل‌الحسین، محله‌ دار قاضی آرام گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید