• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222016
+
-

از خرمن پلو تا رسم همسایگی

از خرمن پلو تا رسم همسایگی

   موضوع:آداب و رسوم اهالی محله
   ویژگی: ریشه‌یابی مهربانی و ایثار و گذشت میان کنی‌ها‌


اهالی محله کن به مناسبت‌های مختلف مذهبی، ملی و فصلی، آیین‌ها و آداب بخصوصی را اجرا می‌کردند که برخی از آنها هنوز انجام می‌شود.

سنگ‌زنی بالونی‌ها
رسم سنگ‌زنی روز عاشورا از مراسم آیینی و قدیمی اهالی کن است. ‌‌عبدالله درویش می‌گوید:«این مراسم بعد از طلوع آفتاب در حسینیه بالونی‌ها اجرا می‌شود و در آن عزاداران با دو کف دست چوب صاف و صیقلی را می‌گیرند و با خواندن نوحه ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع)  شروع به حرکت می‌کنند و با این شیوه عزاداری، به همه محله‌ها و تکایا می‌روند و بعد خیلی سریع به مقر اصلی تکیه برای ادای مراسم اصلی عزاداری برمی‌گردند.»

«خرمن‌پلو» برای جمع‌آوری آخرین محصول
 یکی از مراسم جالب میان کشاورزان روستای کن، خرمن‌پلوی زمان برداشت محصول آخر فصل بود. عبدالله درویش می‌گوید: «معمولاً میان همه باغدارها رسم بود با جمع‌شدن و بسته‌بندی میوه‌های آخرین درخت یا خرمن گندم و جو زمین‌های کشاورزی، صاحبان زمین‌ها، کارگران باغ‌ها را به خوردن یک ناهار دسته‌جمعی که پایه اصلی آن برنج بود دعوت می‌کردند که به آن خرمن‌پلو می‌گفتند.»

«وحر»، یک رسم خوب همسایگی
زمستان در روستای کن فصل کمبود کارگر و دست‌تنهایی کشاورزان و باغداران بود. با توجه به سرمای هوا، کمتر کسی سراغ کار در دل روستا می‌رفت. اینجا بود که اهالی و همسایه‌ها برای گره‌گشایی از کار هم پا پیش می‌گذاشتند و رسم زیبای «وحر» شکل می‌گرفت. درویش درباره این رسم توضیح می‌دهد: «زمستان فصل کار باغدار‌ها و کشاورزان بود. به‌دلیل کمبود کارگر در این فصل همسایه‌ها برای انجام کارهایی مانند بیل‌زدن‌زمین، مرزبندی و کارهایی از این دست به ‌کمک هم می‌رفتند و در عوض دستمزد با هم قرار می‌گذاشتند تا به هر میزانی که همسایه یا دوست در زمین کشاورزی و باغی مشغول کار می‌شد به همان میزان هم در باغش سایر دوستان کمکش کنند که با این رسم کار بیشتر اهالی راه می‌افتاد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید