• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221991
+
-

جزئیات نحوه گرفتن معاینه فنی در سال جدید

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شهروندان بابت مشکل ایجاد شده در سامانه سیمفا عذرخواهی کرد

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

معاینه فنی خودروها، نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد؛ از این‌رو در تمام روزهای سال مراکز معاینه فنی خودروهای تهران باز هستند و کارشناسان به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهند. برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی و معطل شدن شهروندان، نوبت‌دهی به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های «تهران من» و «شهرزاد» امکان‌پذیر است. ایجاد اختلال در شبکه ارتباطی با سامانه ملی معاینه فنی وزارت کشور (سیمفا) چند روزی است که شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. دیروز (19فروردین) روابط‌عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با صدور اعلامیه‌ای ضمن عرض پوزش و قدردانی از صبر و شکیبایی شهروندان اعلام کرد: «با تلاش‌های صورت گرفته مشکل برطرف شده است و تمامی مراکز آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. همچنین کسانی که نوبت اینترنتی داشته‌اند، اما به‌علت عدم‌فعالیت مرکز موفق به مراجعه نشده‌اند، می‌توانند در روزهای آتی براساس همان نوبت و هزینه پرداختی با اولویت پذیرش به مرکز معاینه فنی مراجعه کنند.» براساس اطلاعیه منتشر شده در تمام مراکز معاینه فنی شهر تهران پذیرش حضوری انجام می‌شود و شهروندانی که به‌علت تکمیل ظرفیت مراجعه اینترنتی از طریق سامانه «تهران من» و یا سامانه «شهرزاد» موفق به دریافت نوبت نمی‌شوند، می‌توانند به‌صورت حضوری مراجعه کنند؛ البته توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف وقت و ایجاد صف در مراکز، شهروندان حتی‌الامکان از مراجعه اینترنتی استفاده کنند.

پیش‌بینی تخفیف 10 و 20درصدی
آنطور که سیدمحمد مهدی میرزایی‌قمی عنوان کرده: «باتوجه به اهمیت تردد خودروهای دارای آلایندگی کمتر در محدوده‌های طرح ترافیک و کم‌انتشار آلایندگی برای مدیریت شهری از سال‌های گذشته تخفیف‌هایی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر لحاظ شده است. امسال هم این تخفیف ویژه برای این خودروها (برگه معاینه فنی برتر دارند) ۲۰درصد پیش‌بینی شده و همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران برای نخستین‌بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران مشمول ۱۰درصد تخفیف می‌شوند که اجرای آن مستلزم ایجاد دسترسی لازم از طریق سامانه سیمفای وزارت کشور است.»

هزینه معاینه فنی
سرپرست ستاد معاینه فنی، هزینه انجام معاینه فنی در سال جدید را هم تشریح کرد و گفت: «تاکنون تغییر قیمتی در مقایسه با سال گذشته نداشته‌‌‌ایم و طبق مصوبه دولت نرخ بهای خدمات معاینه فنی در مراجعه نخست برای خودروهای سبک ۹۲هزار تومان، خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین ۱۱۹هزار تومان و موتورسیکلت ۲۲هزار تومان است.»
به‌گفته او، مراجعه دوباره وسایل نقلیه پس از رفع ایراد و نقص فنی باید تا 15روز انجام شود. آنطور که میرزایی‌قمی عنوان کرده است: «هزینه مراجعه دوباره برای هر بار مراجعه با توجه به تعداد آزمون‌های لازم برای کنترل وسیله نقلیه متفاوت است. در مراجعه دوباره و انجام 2آزمون هزینه آن برای خودروهای سبک ۱۹هزارو۵۰۰ تومان، خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین ۲۲هزارتومان و موتورسیکلت‌ها ۳هزارو۹۰۰ تومان است. درصورتی که تعداد این آزمون‌ها به 3یا بیشتر افزایش یابد، مبلغ مراجعه برای خودروهای سبک ۳۰هزار تومان، خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین ۳۳هزار تومان و موتورسیکلت‌ها ۶هزار تومان محاسبه می‌شود.»
میرزایی‌قمی در ارتباط با خودروهای دوگانه‌سوز و هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز هم گفت: «هزینه انجام بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز(به جز مخزن) برای خودروهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین ۲۴هزار تومان و بازرسی چشمی هر مخزن  CNG بدون باز کردن ۲۸هزار تومان است.»

خدمت‌رسانی ویژه تا پایان ‌ماه رمضان
سرپرست مراکز معاینه فنی شهر تهران نحوه خدمت‌رسانی تا پایان ‌ماه رمضان را تشریح و عنوان کرد: «شهر تهران ۶۴خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک دارد و تمام مراکز (17مرکز ثابت و 15واحد سیار) از ساعت 7صبح باز هستند و از شهروندان درخواست می‌شود برای اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir  مراجعه کنند.
مراکز بیهقی و شهید آبشناسان از ساعت ۷ تا 22
مراکز نیایش، الغدیر، دماوند، سراج و شهید چمران از ساعت ۷ تا ۱۷
مراکز شقایق، خاوران، امام رضا(ع)، شهدای زمان‌آباد، بعثت، فداییان اسلام، چیتگر، ابوذر، آزادی، ایران خودرو (۵۰۶۲) و تمامی واحدهای سیار از ساعت ۷ تا ۱۸

این خبر را به اشتراک بگذارید