• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221923
+
-

جام 40‌ساله

بیلبائو طلسم ناکامی‌هایش در جام‌حذفی اسپانیا را شکست و جام محبوبش را به خانه برگرداند

جام 40‌ساله

سرانجام حق به حقدار رسید و اتلتیک‌بیلبائو جام قهرمانی کوپا‌دل‌ری را به خانه برد. باسکی‌ها برای رسیدن به فینال به اتلتیکو‌مادرید (رفت و برگشت) و بارسلونا 4‌گل زده و آنها را حذف کرده بودند. البته بیلبائو در فینال به سد محکم مایورکا خورد و پس از تساوی یک-یک در وقت قانونی و اضافه، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 به برتری رسید تا پس از 40‌سال فاتح جام حذفی اسپانیا لقب بگیرد. آنها آخرین‌بار با مربیگری کلمنته قهرمان شده بودند و حالا با والورده این عنوان را به‌دست آورده‌اند. خاویر آگیره، سرمربی مکزیکی مایورکا هم پس از 19‌سال دوباره در فینال این مسابقات شکست خورد. بیلبائو در حالی قهرمان کوپا‌دل‌ری شد که در 6‌فینال گذشته همواره شکست خورده بود.
   بیلبائو با 24‌جام پس از بارسلونا (31) و بالاتر از رئال‌مادرید (20)، دومین تیم پرافتخار این تورنمنت است اما از سال1984 نتوانسته بود این عنوان را کسب کند. این سومین فینال اتلتیک در 5‌سال اخیر این رقابت‌ها بود و سی‌وهشتمین باری که بیلبائو به فینال این رقابت‌ها می‌رسید. آنها پس از بارسلونا (31‌قهرمانی و 11‌نایب‌قهرمانی) و رئال‌مادرید (20‌قهرمانی و 20‌شکست در فینال) سومین تیم پرسابقه در دیدار نهایی جام حذفی اسپانیا محسوب می‌شوند. مایورکا هم بعد از 21‌سال به فینال این مسابقات می‌رسید.
   به تعویض‌های ارنستو والورده نگاه کنید. این مربی میکل وسگا، برنگر، رائول گارسیا و مونیایین را به زمین فرستاد و همگی پنالتی‌های خود را گل کردند. در این شب درگیری شدیدی بین هواداران 2‌باشگاه رخ داد و تماشاگران همدیگر را به‌شدت کتک زدند.
   در این دوره از رقابت‌ها 125تیم حاضر بودند و 126‌مسابقه انجام شد. براساس آمار ثبت شده در هر بازی به‌طورمیانگین 2.87‌گل به‌ثمر رسید؛ 362‌گل در کل مسابقات. دوویکاس از سلتاویگو و آسیر ویالیبره از بیلبائو با 6‌گل آقای گل شدند. به این ترتیب اتلتیک و مایورکا جواز حضور در سوپرجام فصل آینده اسپانیا را در خاک عربستان به‌دست آوردند. 2‌سهمیه دیگر به مقام اول و دوم لالیگا اختصاص می‌یابد.
   اتلتیک بیلبائو هر 40‌سال یک قهرمانی تضمینی در این رقابت‌ها دارد. سال‌۱۹۰۴ بیلبائو قهرمان کوپا‌دل‌ری شد و ۴۰‌سال بعد در سال۱۹۴۴ دوباره قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کرد، 40‌سال بعد در سال‌۱۹۸۴ و 40‌سال بعدتر در سال‌۲۰۲۴ این اتفاق دوباره تکرار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید