• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221871
+
-

ماجرای خانه مداحان ارتباطی با شهرداری ندارد

نگاه
ماجرای خانه مداحان ارتباطی با شهرداری ندارد

محسن طاهری؛ رئیس هیأت مدیره خانه مداحان

پیکر مطهر یک شهید گمنام دفاع‌مقدس در سومین روز شهریور۱۴۰۲ با حضور مردم شهیدپرور تهران از مدرسه عالی مطهری تشییع و در نهایت در خانه مداحان اهل‌بیت(ع) به خاک سپرده شد. پس از دفن یک شهید گمنام در خانه مداحان، چند طرح برای ساخت سازه مطرح شد. در نهایت یکی از طرح‌هایی که کمتر مانع دید ساختمان می‌شد را انتخاب کردیم تا اجرایی شود چرا که ارادتمندان این شهید در فصل سرما و گرما با مشکل مواجه می‌شدند و قبر این شهید گمنام نیازمند یک سرپناه بود.
یکی از دلایل دیگر این بود که بنیاد حفظ آثار دفاع‌مقدس از همان ابتدا با این شرط پیکر شهید گمنام را در خانه مداحان دفن کرد که المان‌سازی‌ انجام شود.
متأسفانه معماری که برای ساخت این بنا انتخاب شد، کمی کج‌سلیقگی کرد و در زمانی که ما در تهران حاضر نبودیم، با سلیقه خود دست به ساخت و ایجاد تغییرات زد و به‌عبارت دیگر اعمال سلیقه کرد. زمانی که بنده این بنا را دیدم، اعلام کردم که ساخت چنین سازه‌ای با ستون‌های بزرگ اشتباه است و دستور توقف را صادر کردم.
در نهایت قرار است که با متخصصان میراث فرهنگی، شهرداری و چند مهندس معماری جلسه مشترکی برقرار شود تا طرح‌هایی که با بنای تاریخی در تعارض نیستند، انتخاب شوند و بتوانیم سرپناه مناسبی بر مزار این شهید گمنام بسازیم. از ایجاد ستون‌های این سازه نزدیک به 2‌ماه می‌گذرد اما شروع ساخت سازه از اوایل فروردین‌ماه کلید خورد.
در رابطه با گرفتن مجوز از میراث فرهنگی نیز باید بگویم که زمانی نیاز به دریافت مجوز است که در حریم بنای تاریخی دست به ساخت‌وساز بزنیم. نباید فراموش کنیم که تنها آن ساختمان جزو میراث حساب می‌شود و حتی حوض و فضای سبز نیز در گذر زمان ساخته و ضمیمه شده است. سازه ایجاد شده در حریم قانونی ملک میراثی نیست اما به‌دلیل اینکه اعضای خانه مداحان علاقه ندارند از زیبایی این بنا کاسته و حتی از نظر بصری به آن آسیبی وارد شود، دستور توقف دادیم. درست است که شئی تاریخی در این بنا وجود ندارد و این ساختمان نیز مرمت شده است اما چون ملک ثبت ملی شده است و ما هم مسئول مجموعه هستیم، علاقه نداریم که این زیبایی از منظر شهری حذف شود.
ما قبول داریم که در ساخت سازه بدسلیقگی شده بود، به همین دلیل به محض رویت سازه ایجاد شده، دستور توقف را صادر کردیم، شاید هم با مشورت جمعی دستور به جمع‌آوری این سازه بدهیم.
نکته مهم این است که ساخت این سازه با ماجراهای پارک قیطریه همزمان شد و برخی از این موضوع به‌عنوان دستاویزی برای انتقاد از شهردار تهران استفاده کردند. برخی از رسانه‌ها و افرادی که از نام مداحی و شهردار انقلابی خوششان نمی‌آید، قصد داشتند که این سازه را هم با نام شهردار تهران گره بزنند، غافل از اینکه، ساخت این سازه ارتباطی با شهرداری تهران ندارد.
در مورد ساخت سایه‌بان و مقبره در جوار شهید گمنام تدفین شده در خانه مداحان، تنها سازمان میراث فرهنگی صاحب‌نظر است و ما قبل از اینکه رسانه‌ها دست به حاشیه‌سازی‌ بزنند، دستور توقف را صادر کردیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید