• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221869
+
-

سرعت زیاد خودروها بلای جان شهروندان

یادداشت
سرعت زیاد خودروها بلای جان شهروندان

سرهنگ رابعه جوانبخت؛ رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ

پلیس راهور تهران بزرگ در سال جدید برنامه‌ریزی‌های خوبی را برای فرهنگ‌سازی‌ و کاهش تصادفات دارد. اتاق فکرهای زیادی تشکیل شده و راهبردهای بسیاری برای کاهش تصادفات و فرهنگ‌سازی‌ بیان و تصمیم‌گیری شده است.
 با توجه به اینکه سرعت جزو مولفه‌های اصلی تصادفات در شهر تهران است، پلیس در سال جدید بیشتر روی این چالش متمرکز بوده است. با تشخیص پلیس راهور تهران بزرگ دوربین‌های جدید در مکان‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود. در همین رابطه دوربین‌های پرتابل بسیار مجهز و خوبی در حال تهیه است که درحال بهره‌برداری از آنها هستیم.
نکته مهم اینکه این دوربین‌ها وابسته به مکان نیستند و میزان نور بر آنها تأثیر ندارد و بنا به اختیار پلیس و در هرجا که پلیس تصمیم بگیرد این دوربین‌ها در همان نقاط مستقر می‌شود. در معابری که بحث تخطی از سرعت مجاز در آنها به شکل جدی‌تر مطرح است، این دوربین‌ها کارایی بسیار بالایی دارند و از آنها استفاده خواهد شد. رانندگان بدانند که دیگر نمی‌توانند محل استقرار دوربین کنترل سرعت را شناسایی کنند و صرفا با رسیدن به آن نقطه سرعت‌شان را کاهش دهند. درواقع این دوربین‌ها بسته به موقعیت مکانی خود اعمال قانون‌ها را انجام می‌دهند و کمک بسیار خوبی برای رانندگانی است که می‌خواهند با آرامش و قانون‌مدار رانندگی کنند.
با بررسی تصادفات شهر تهران در بازه زمانی طرح نوروزی مشخص شد که رتبه اول تصادفات در شهر تهران از حیث معبر را بزرگراه‌ها دارند که بزرگراه آزادگان در بین آنها شاخص است. با توجه به حجم زیاد تردد در این محور و افراد غیربومی که از این محور مواصلاتی تردد می‌کنند شاهد تصادفات بالایی بودیم که متأسفانه منجر به مرگ شهروندانی هم شد. همچنین در این بازه زمانی عابرین پیاده رتبه اول تصادفات فوتی در شهر تهران را به‌خود اختصاص دادند.
 بحث عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه و بالا رفتن سرعت و بحث تصادفات و واژگونی‌ها و برخورد با موانع و تصادف با عابرین پیاده بسیار تأثیرگذار است چرا که وقتی سرعت‌ها بالا می‌رود شدت و میزان برخورد و آسیب‌دیدگی که برای عابران پیاده‌ روی می‌دهد بسیار زیاد است و به‌خاطر همین ما شاهد فوت این افراد بودیم.
توصیه اصلی پلیس به عابرین این است که واقعا معابر امن و ایمن را برای تردد‌های خود انتخاب نمایند و حتما در این معابر هم از گذرگاه‌های عابر پیاده و پل‌های عابر برای تردد استفاده کنند.
اولین تصادف خسارتی بلافاصله بعد از لحظه سال تحویل در منطقه14 و خیابان قیاسی روی داد که علت آن عدم‌رعایت حق تقدم عبور بود. به رانندگان توصیه می‌شود که حق تقدم‌های عبور را رعایت کنند و به‌خودروهایی که حق تقدم با آنهاست، اجازه عبور دهند تا شاهد اینگونه تصادفات در شهر تهران نباشیم. نخستین تصادف فوتی نیز واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در بزرگراه آزادگان بود که منجر به فوت راننده آن شد. دیدن خانواده‌ها و بستگان و عزیزانی که بر سر تصادفات فوتی حاضر می‌شوند واقعا دردناک است. حال راننده‌هایی که تصادف آنها منجر به فوت یک انسان می‌شود بسیار حزن‌آور است و از خواب و خوراک می‌افتند و دچار عذاب وجدان می‌شوند. درخواست ما این است که رانندگان در سال جدید سعی کنند قوانین را بیشتر رعایت کرده و با صبر و حوصله بیشتری رانندگی کنند و از سرعت و سبقت خودداری کنند.
پلیس راهور تهران بزرگ برنامه‌ریزی‌های خوبی را در سال جدید برای فرهنگ‌سازی‌ و کاهش تصادفات دارد. در سال1403 قطعا اتفاقات خوبی در کنترل و کاهش تصادفات خواهد افتاد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید