• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221842
+
-

صهیونیست‌ها در برزخ جنگ

یادداشت
صهیونیست‌ها در برزخ جنگ

سیدهادی سیدافقهی‌؛ کارشناس مسائل منطقه

   وضعیت فعلی در اسرائیل خود  نوعی جنگ است. در حال حاضر ما با عملیات  و  نوعی جنگ روانی با اسرائیل مواجه هستیم. اما به‌طور کلی جنگ با اسرائیل مدت‌هاست جریان دارد. تهدیدات علیه صنایع اتمی و صنایع نظامی ما خودش   جنگی است که در سال‌های گذشته جریان داشته و ایران هم همواره پاسخ داده، اما این بار نتانیاهو حرکتی نامتعارف کرد.
خود صهیونیست‌ها هم می‌دانند که تعرض اخیرشان علیه ایران برخلاف تمام مقررات بین‌المللی بوده است.   اجماعی جهانی هم در محکومیت این اقدام اسرائیل وجود دارد و جز چند کشور متحد تل‌آویو که اقدام اسرائیل را توجیه کردند، خیلی از کشورها ازجمله کشورهای اروپایی یا سکوت کردند و یا گفتند که اقدام اسرائیل غیرقابل‌قبول است. بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و آفریقایی هم اقدام اسرائیل را محکوم کردند.
   همه پاسخ ایران به این تعرض اسرائیل را می‌دانند. حضرت آقا در پاسخ به تعرض اخیر صهیونیست‌ها جمله‌ای استثنایی فرمودند که بسیار مهم بود و گفتند که پاسخ قاطع، دردناک و پشیمان‌کننده خواهیم داد و فرمودند که این پاسخ به‌دست دلاور مردان ایران خودمان، یعنی نیروهای سپاه و ارتش و نیروهای موشکی صورت خواهد گرفت. اما برای صهیونیست‌ها این جای ابهام و سردرگمی است که پاسخ ایران از خاک ایران یا خارج از خاک ایران خواهد بود؟ آنها نمی‌دانند که پاسخ ایران متوجه محدوده رژیم صهیونیستی خواهد شد و یا اینکه این پاسخ متوجه تاسیسات یا سفارتخانه‌های خارجی صهیونیست‌ها خواهد بود؟ لذا در این شرایط ده‌ها گمانه زنی علیه صهیونیست‌ها مطرح شده و این گمانه‌زنی‌ها و تهدیدات متعدد باعث شده آنها ندانند که از کجا، به چه طریق و از چه‌کسی و چطور ایران به آنها پاسخ خواهد داد.
   مسئله مهم دیگر این است که صهیونیست‌ها در شرایط فعلی نیز با 200هزار آواره در نتیجه طوفان‌الاقصی مواجه هستند و اگر جنگ جدیدی رخ دهد، آوارگان صهیونیست چند برابر خواهند شد! همین الان هم رژیم صهیونیستی برای تامین آب و برق آوارگان فعلی با چالش روبه‌روست! از سوی دیگر قدرت تخریب ایران با جهاد اسلامی یا حماس قابل قیاس نیست و درحالی‌که صهیونیست‌ها در برابر نیروهای مقاومت فلسطینی زمینگیر شده‌اند، در برابر ایران قطعا با چالش موجودیتی مواجه خواهند شد.
   علاوه بر این، هنوز برای صهیونیست‌ها مشخص نیست که اگر جنگ طول بکشد، آیا آمریکا وارد کارزار خواهد شد یا خیر؟ شاید دلخوشی نتانیاهو این بوده است که اگر ایران حمله کند، آمریکا به فریاد اسرائیل می‌رسد، اما واقعا معلوم نیست که ورود احتمالی آمریکا تا چه اندازه خواهد بود؛ یعنی مشخص نیست که آمریکا در حد بازدارندگی به نفع اسرائیل ورود خواهد کرد یا ورود آمریکا تمام عیار خواهد بود. معلوم نیست که اگر آمریکا به جنگ ورود محدود داشته باشد، چه بلایی سر اسرائیل خواهد آمد. هنوز معلوم نیست که آیا ضربات ایران به حدی خواهد بود که سایر گروه‌های مقاومت وارد درگیری شوند و ضربه نهایی را بزنند یا خیر. این سؤالات الان بین مطبوعات و روشنفکران اسرائیلی وجود دارد. جنگ روانی فعلی علیه صهیونیست‌ها به حدی است که حتی اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر ایران بخواهد بزند، زودتر بزند تا ما راحت شویم. البته اسرائیل آدرس غلط می‌دهد و 28سفارتخانه خود را تخلیه کرده تا به نوعی نشان دهد که اگر ایران می‌خواهد، می‌تواند اماکن فرهنگی و سفارتخانه‌ها را بزند، اما این وضعیت بلاتکلیفی برای صهیونیست‌ها کشنده شده و آنها از سایه خودشان هم در این شرایط بلاتکلیفی وحشت دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید