• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22167
+
-

یارگیری چین برای رویارویی تجاری با ترامپ

گزارش
یارگیری چین برای رویارویی تجاری با ترامپ


 یک روز مانده به آغاز اعمال تعرفه‌های جدید تجاری آمریکا علیه چین، خبرها از مذاکرات فشرده چینی‌ها با کشورهای اروپایی برای تشکیل یک ائتلاف تجاری علیه واشنگتن حکایت دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داد مقام‌های چینی در روزهای گذشته طی مذاکرات اعلام نشده با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنها خواسته‌اند در جنگ تجاری‌ای که دونالد ترامپ از سال گذشته علیه پکن به راه انداخته طرف چینی‌ها را بگیرند. آنها در مقابل به این کشورها وعده داده‌اند بازارشان را به روی کالاهای اروپایی باز خواهند کرد.

طبق این گزارش که از سوی برخی دیپلمات‌های اروپایی مورد تأیید قرار گرفته، لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین در وین، برلین و پکن با مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی ائتلافی در مقابل دونالد ترامپ ملاقات کرده است. یکی از پیشنهادهای چین، تلاش برای ایجاد یک بلوک اقتصادی در مقابل آمریکا در سازمان تجارت جهانی بوده است. این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که افزایش تعرفه‌ بر آلومینیوم و فولاد وارداتی آمریکا از اروپا منجر به بروز تنش بی‌سابقه میان پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن شده است.

رویترز به نقل از یکی از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات با چین نوشته است: «ترامپ، غرب را دوپاره کرده و چین در حال بهره‌گیری از این موقعیت است. سابقه نداشته است چین با کشورهای غربی در یک بلوک قرار گیرد.»

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که پیشنهادهای چین به اعضای اتحادیه اروپا با استقبال سرد مقام‌های اروپایی روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد مقام‌های چینی تلاش دارند پیش از برگزاری نشست سالانه چین و اتحادیه اروپا، شرایط را برای ارائه یک پیشنهاد مشخص به کشورهای اروپایی محک بزنند. این نشست 10روز دیگر برگزار می‌شود و طبق اطلاعات منتشر شده، پکن قرار است حوزه‌های مورد نظر خود برای ورود شرکت‌های اروپایی به بازار چین را طی 2روز برگزاری این نشست اعلام کند. درصورت اجرایی شدن این طرح، این نخستین بار است که چین درهای بازار خود را به روی اروپایی‌ها باز می‌کند. نشست سالانه چین و اتحادیه اروپا در 2سال گذشته بدون نتیجه بوده است چرا که دو طرف بر سر مسائل تجاری و همچنین اقدامات نظامی پکن در دریای چین جنوبی دچار اختلافات عمیق هستند.

اروپایی‌ها اگرچه خود مورد بی‌مهری دونالد ترامپ قرار گرفته‌اند اما به رفتارهای تجاری چین و همچنین بازار بسته این کشور روی کالاهای خارجی معترض هستند؛ بنابراین طرح جدید چین تغییری بزرگ در تجارت میان چین و کشورهای اروپایی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، برای کشوری که دهه‌ها بازار خود را به‌شدت کنترل و سرمایه‌گذاری خارجی را محدود کرده، ایجاد گشایش به سمت کشورهای اروپایی از جدی بودن نگرانی ناشی از جنگ تجاری با آمریکا حکایت دارد.



تعرفه علیه تعرفه

چین روز گذشته اعلام کرد روی 34میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال می‌کند. اعمال این تعرفه‌ها از فردا و همزمان با اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا روی کالاهای وارداتی از چین آغاز می‌شود. حدود 3هفته پیش، با وجود توافق پکن و واشنگتن برای متوقف کردن جنگ تجاری، دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه 818کالای چینی را تا 25درصد افزایش خواهد داد. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد که کشورش در هر سطحی از جنگ تجاری آماده تلافی کردن است. او گفت: «آمریکا دهه‌هاست که هژمونی نظامی خود را در جهان گسترده است؛ اکنون هم به‌دنبال هژمونی اقتصادی است.»

انتقاد از وضعیت تجارت میان چین و آمریکا و کسری تجاری میان این دو کشور به نفع چین، همیشه مورد اعتراض دونالد ترامپ بوده است. او وعده داده با ادامه وضع تعرفه‌ روی کالاهای چینی، این وضعیت را تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید