• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221649
+
-

برداشت زودهنگام نوبرانه‌ها برای فروش میلیونی در بازار

نوبرانه‌های بهاری ازجمله چغاله‌بادام، ملون و طالبی از اواخر اسفندماه سال گذشته به بازار عرضه شد و حالا روزبه‌روز بر تعداد عرضه‌کنندگان این نوبرانه‌ها افزوده می‌شود؛ آن‌هم با قیمت‌هایی عجیب‌وغریب. در حال حاضر چغاله‌بادام از گران‌ترین محصولات عرضه‌شده در میوه‌فروشی‌های سطح شهر است؛ به‌طوری‌که در برخی مغازه‌ها 500گرم آن حدود یک‌میلیون تومان فروخته می‌شود. هر کیلو ملون و طالبی هم در برخی مغازه‌ها تا 80هزار تومان فروخته می‌شود. نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در مورد علت میلیونی شدن نوبرانه‌ای مانند چغاله‌بادام به همشهری می‌گوید: برداشت زودهنگام نوبرانه‌های بهاری اتفاق خوبی نیست و این موضوع نه ازنظر علمی و ارزش غذایی و نه به لحاظ اقتصادی درست نیست.
مجتبی شادلو ادامه می‌دهد: ضرر اقتصادی این ماجرا آنجاست که به فرض یک کیلو چغاله‌بادام یا گوجه‌سبز که الآن عرضه می‌شود اگر در زمان مناسب برداشت شود، حداقل چند ده برابر محصول نهایی خواهد داد که ارزش غذایی بالایی هم دارد، اما متأسفانه برخی سودجویان با این هدف که زودتر نوبرانه بازار را در دست بگیرند، اقدام به عرضه زودهنگام این محصولات می‌کنند که اشتباه بزرگی است و درواقع نباید اصلاً محصول در این موقع برداشت شود. نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در پاسخ به اینکه نوبرانه‌های بهاری و تابستانی از چه زمانی به‌صورت گسترده و با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌شوند، می‌گوید: بارهای نوبرانه و تازه‌چین تقریباً از اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه می‌شوند و از‌ ماه بعد شاهد فراوانی و تنوع بیشتر در محصولات خواهیم بود؛ به‌طوری‌که نوبرانه‌هایی مانند گوجه‌سبز درشت  و به‌اصطلاح عموم‌خور می‌شود و از آن‌طرف سیب گلاب بهاره و هلو و آلو هم می‌آید و هر چه گرمای هوا بیشتر می‌شود تنوع میوه‌های تابستانی افزایش می‌یابد.

وضعیت تولید محصولات باغی
نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در مورد وضعیت تولید میوه‌های بهاری و تابستانی می‌گوید: هرچند در برخی از مناطق واقع در نوار نیمه گرمسیری کشور تولید محصولات کشاورزی به‌دلیل سرمای ابتدای سال یک مقدار تهدید شد، ولی درمجموع اتفاق خاص دیگری مانند تگرگ و سیل پیش نیامد. شادلو ادامه می‌دهد: به‌جز در منطقه سیستان و بلوچستان که سرما مقداری روی محصولات صیفی تأثیر گذاشت، در سایر مناطق کشور تغییرات آب و هوایی شدیدی نداشتیم و نگرانی‌ای بابت وقوع هوای سرد در روزهای نخست سال وجود ندارد. چون سرمای اخیر، زمان گلدهی درختان میوه در نوار سردسیری کشور را که عمده میوه‌های تابستانی بازار را تأمین می‌کند، به عقب انداخت و با وقوع سرمای اخیر، احتمال وقوع سرمازدگی شدید کمتر شد و از طرف دیگر، وقتی درخت میوه دیرتر گل می‌کند زمان رسیدن و طول عمر محصول که باید روی درخت باشد، رعایت می‌شود و با این رویه محصول باکیفیت‌تر برداشت خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید