• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221593
+
-

ماجراهای پارک قیطریه هیاهو بر سر هیچ است

بازخوانی
ماجراهای پارک قیطریه هیاهو بر سر هیچ است

حاشیه‌های ساخت مسجد در پارک قیطریه همچنان ادامه دارد. طی روزهای گذشته موارد متعددی در موافقت یا مخالفت با ساخت این مسجد در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد و مدیران شهری تهران نیز با تمام توان در جهت رفع شبهات ایجاد شده و شفاف‌سازی درخصوص شایعات مطرح شده تلاش کردند، اما جوسازی‌ و دوقطبی‌سازی در برخی رسانه‌ها همچنان ادامه دارد. به‌گزارش همشهری، بعد از توضیحاتی که روز سه‌شنبه در شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم روز گذشته در حاشیه نشست هفتگی هیأت دولت در جمع خبرنگاران توضیحاتی را در این زمینه مطرح کرد. زاکانی گفت: این فضا را به‌عنوان جایی که نیازهای مردم را تامین کند، مدنظر قرار دادیم و یکی از نیازهای مردم هم مسجد است. او با بیان اینکه «در این مورد خاص نه درختی قطع می‌شود و نه اتفاق دیگری می‌افتد»، اضافه کرد: «در این نقطه یک ساختمان قدیمی وجود دارد که قرار است به مسجد تبدیل شود و البته به اقتضای نیازهای پارک، سایر ظرفیت‌ها هم دیده شده است». شهردار تهران، جوسازی‌های روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی را هیاهو بر سر هیچ دانست و در پاسخ به سؤالی درخصوص شایعه وجود آثار باستانی در منطقه و احتمال وجود گنج در زمین پارک، گفت: آنچه در این زمینه بیان می‌شود باعث تعجب است. زاکانی توضیح داد: در این نقطه از پارک یک ساختمان روشویی وجود دارد که مشابه آن در سایر نقاط پارک هم هست؛ این نقطه بدون اینکه درختی قطع شود به مکانی خوب و قابل استفاده تبدیل می‌شود.
زاکانی این کار را یک شیوه و روش فراتر از ساخت مسجد دانست و اضافه کرد: «فقط موضوع مسجد مطرح نیست، بلکه امکاناتی در موضوعات مختلف مثل مجموعه‌های آموزشی یا خدماتی در این پارک و دیگر پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران که شرایط این کار در آنها وجود دارد، ساخته خواهد شد». شهردار تهران با تأکید بر اینکه درختی در این نقطه از پارک قیطریه قطع نخواهد شد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران سال گذشته یک‌میلیون‌و300هزار اصله درخت کاشته است.

وزیر میراث فرهنگی: ساخت مسجد با حضور کارشناس وزارت میراث‌فرهنگی
یکی از مواردی که از سوی منتقدان ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح می‌شود، شائبه‌ وجود آثار باستانی در محلی است که قرار است در آن ساخت مسجد انجام شود. وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دیروز در واکنش به این موضوع گفت: ساخت مسجد در بوستان قیطریه حتما با حضور کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی پیش می‌رود. عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به پیشینه تپه قیطریه، ساخت مسجد در این بوستان باید با حضور کارشناس وزارت میراث فرهنگی جلو برود. او ادامه داد: بنده و شهردار عضو هیأت دولت هستیم و هرگونه نظری داشته باشم به شهردار اعلام می‌کنم، اما بحث ما نظر شخصی نیست. ضرغامی تأکید کرد: به هرشکل وزارت میراث‌فرهنگی وظایف خود را با حفظ دستورالعمل‌ها پیش می‌برد.

ساخت مسجد، قانونی است
پیش‌تر نیز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکی از جلسات شورا در جمع خبرنگاران تأکید کرد که ساخت مسجد در بوستان قیطریه با حضور کارشناس وزارت میراث‌فرهنگی انجام خواهد شد. چمران گفت: باید کمی فکر کنیم و تحت‌تأثیر جو روانی قرار نگیریم. او در ادامه افزود: شبستان مسجد توسط یکی از مهندسان برجسته طراحی می‌شود. در سال۱۳۸۲ برای مساجد تهران و ساخت‌وساز مساجد، بودجه تعیین شده بود. ما براساس قانون عمل کردیم و کار خلاف قانون را هیچ‌کسی مجاز نیست انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید