• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221590
+
-

دریاچه حوض سلطان قم

دریاچه حوض سلطان قم


رنگ سلامتی
وسعت و شکلش متناسـب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سـال، متفاوت است؛ درمواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در دوره کم آبی وسعت آن کم می‌شود. بدین‌ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. در قسمت‌های کم عمق آن به‌راحتی قدم بردارید و اثر نمک را روی کفش خود ببینید.
غلظت نمک باعث شده تا در نزدیکی دریاچه اشکال 5 ضلعی زیبایی از جنس نمک ایجاد شوند و توجه بسیاری از گردشگران را به‌خود جلب کنند اما باید بدانید که هرچه به سمت مرکز دریاچه پیش بروید سطح زیر آن گلی خواهد شد و ممکن است پاهای شما
به‌راحتی در آن گیر کند. پس احتیاط کنید و اصلا تا میانه دریاچه جلو نروید.


بزرگ‌ترین آینه ایران
 دریاچه نمک حوض سلطان به‌دلیل شفافیت شگفت‌انگیزش به بزرگ‌ترین آینه ایران مشهور است. این دریاچه به جز پرندگان بومی مثل هوبره و انواع کبوتر در فصول مختلف سال نیز پذیرای پرندگان مهاجری مثل دسته‌های بزرگ فلامینگو یا پرندگانی مثل پلیکان، لک لک، پرلا، پاشل باش، غاز خاکستری، حواصیل، مرغ سفید ماهی خوار، باقرقره، قل قویرق و... است که از راه‌های دور و نزدیک به آن می‌آیند.
آب دریاچه حوض سلطان و خاک اطراف آن شور است و نوع گیاهان منطقه به‌دلیل خصوصیات ویژه‌ای که دارند از نظر خواص دارویـی، مواد مؤثر و سایر کــــاربـــردها دارای ارزش بسیاری است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید