• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221444
+
-

مناسبت های خوشمزه

مناسبت های خوشمزه

تقویم 1403 را اگر ورق بزنید، می بینید که علاوه بر مناسبت هایی که از گذشته در تقویم درج شده، چند مناسبت جدید هم به تقویم امسال اضافه شده که همگی مربوط به محصولات کشاورزی و خوراکی هستند. این 7 مناسبت بر اساس جشن‌ها و آیین‌های شکرگزاری این محصولات کشاورزی و بنابر اعلام شورای انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور درج شده اند.
    
31 فروردین با عنوان روز گندم و نان نامگذاری شده تا در این روز شکرگزار این برکت الهی باشیم و دعا کنیم هیچ سفره ای بدون نان نماند. فصل بهار هم که زمان برداشت گندم است و خیلی از مردم در شهرها و روستاها جشن گندم برگزار می کنند تا به این طرق شکرگزار این نعمت باشند.
    
اردیبهشت، ماه گل و گلاب است و خیلی ها در این ماه راهی کاشان و قمصر می شوند تا در مراسم گلابگیری شرکت کنند. به همین مناسبت هم ۲۰ اردیبهشت را با عنوان روز گل محمدی و گلاب نامگذاری کرده اند. البته یادتان باشد که در همین تهران خودمان و در بوستان‌هایی همچون چیتگر، آب و آتش و معلم هم مراسم گلابگیری برگزار می شود که دیدنش خالی از لطف نیست.
    
زنبورداری در ایران قدمت تاریخی دارد و می‌توان گفت زنبورداری جز مشاغل قدیمی در کشورمان محسوب می‌شود. باستان شناسان در مناطقی از لرستان آثار تاریخی 800 سال قبل از میلاد را برای زنبورداری پیدا کردند و همین موضوع نشان دهنده این است که ایرانیان در زمینه تولید عسل قدمت دیرینه دارند و حالا هم در استان های زیادی مردم از طریق زنبورداری امرار معاش
 می کنند. به همین دلیل هم ۳۱ مرداد را با عنوان روز عسل نامگذاری کرده اند.
    
طلای سیاه عنوان خوبی برای میوه محبوب در خاورمیانه یعنی «خرما» است. خرما میوه‌ای خوشمزه و مغذی است که به طور معمول در مناطق مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا یافت می‌شود و در جنوب ایران هم انواع و اقسام خرما بیشتر در شهریور ماه برداشت می شود. به همین دلیل ۲۵ شهریور را با عنوان روز خرما در تقویم ثبت کرده اند.
    
کسی نیست که نداند زعفران ایران یکی از مرغوب ترین زعفران ها در دنیاست و در کل کشورهای ایران، اسپانیا و افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زعفران هستند و برندهای مختلف زعفران را به دنیا عرضه کرده‌اند. ۵ آبان با عنوان روز زعفران نامگذاری شده چرا که پاییز فصل برداشت زعفران است و به همین مناسبت در بسیاری از روستاها جشن زعفران برپا می شود.
    
پاییز فصل ترک خوردن انارها روی درختان است و زمان برداشت این محصول در سه ماه فصل خزان است. به همین مناسبت جشن انار هم در خیلی از شهرها و روستاها برگزار می شود و همین باعث شده تا ۷ آبان را با عنوان روز انار نامگذاری کنند.
    
وقتی صحبت زیتون به میان می‌آید، کمتر کسی به کالری آن توجه می‌کند، چرا که زیتون طعم و عطری جذاب دارد و مصرف آن به همراه غذا بسیار خوشایند است. ضمن اینکه این میوه خواص بسیاری برای سلامتی دارد. ۴ آذر نیز در تقویم رسمی کشور با عنوان روز زیتون نامگذاری شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید