• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22140
+
-

حقوق شهروندی در شورا جا باز کرد

گزارش2
حقوق شهروندی در شورا جا باز کرد


حامد فوقانی/ خبرنگار
عصر روز گذشته «کمیته حقوق شهروندی» در شورای شهر تهران طی مراسمی افتتاح شد. در این مراسم تعدادی از اعضای شورا و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی حضور داشتند. به گزارش همشهری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه مواردی را در رابطه با اهمیت شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری بیان کرد. نخستین جلسه «کمیته حقوق شهروندی» به موضوع مشارکت مؤثر شهروندان در مدیریت شهری اختصاص داشت. به همین منظور، سیدابراهیم امینی نقش مردم در اداره شهر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: «کاهش هزینه‌های اداره شهر مستلزم ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری وظایفی از سوی دولت به شهرداری‌هاست. این هدف به‌طور حتم محقق نمی‌شود، مگر اینکه ما مشارکت شهروندان را در انجام کارها مدنظر قرار دهیم.» به گفته امینی، شهروندان حق دارند در مورد اقداماتی که قرار است اجرا شود، نظر دهند و مداخله کنند.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز توضیحات کاملی درباره مشارکت مردم و تجربه جهانی این موضوع در جهان ارائه کرد و گفت: «مشارکت از شاخصه‌ها و مولفه‌های اصلی توانمندسازی است به‌گونه‌ای که از میان 5مرحله توانمندسازی یعنی آگاهی، مشارکت، دسترسی، رفاه و کنترل اگر گزینه دوم نباشد، توانمندسازی شهروندان رخ نمی‌دهد.»

مولاوردی ادامه داد: «در یک حکمروایی خوب توسعه از پایین به بالا که همانا مشارکت مردم است، باید مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر توسعه شهر هوشمند نیز نباید فراموش شود.» به گفته او، خوشبختانه شهردار تهران در برنامه‌ خود عنوان شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر را مدنظر قرار داده است.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی-فرهنگی شورا حضور خانم مولاوردی را در سمت فعلی‌اش غنیمت شمرد و گفت: «امیدواریم با تلاش ما و ایشان جایگاه زنان، کودکان و مجموعه اقشار و اقوام بهتر و تقویت شود.» او با بیان اینکه با گذشت 40سال از انقلاب همچنان در حوزه‌های دفاع و تبیین حقوق شهروندی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: «به همین منظور، در شورای پنجم پیگیر شکل‌گیری کمیته حقوق شهروندی بوده‌ایم. امیدواریم این موضوع باعث شود سطح حقوق شهروندی مطلوب شود.»

در ادامه این جلسه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز تهیه یک سازوکار مناسب برای جلب مشارکت مردم را ضروری دانست. به اعتقاد او، شورایاری‌ها یکی از بهترین انجمن‌ها برای این منظور هستند، اما به دلایل مختلف طی سال‌های گذشته کارکرد واقعی نداشتند. او گفت: «برای رفع چنین مشکلی کارگروه‌های تخصصی در شورایاری‌ها تشکیل شده تا با نظرخواهی از آنها بتوانیم مشارکت واقعی مردم را در اداره شهر داشته باشیم.»

مراسم افتتاح کمیته حقوق شهروندی در سالن شیبانی ساختمان شورای شهر و با حضور تعداد بسیاری از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید