• چهار شنبه 7 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 25 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 27
یکشنبه 27 اسفند 1402
کد مطلب : 221248
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwzG0
+
-

توسعه مترو برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر

یادداشت
توسعه مترو برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر

سیدمحمدآقامیری؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران

تکمیل پروژه‌های ناتمام یکی از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری در این دوره است. ایستگاه‌هایی که در این دوره افتتاح شده است، پروژه‌هایی بودند که بعضا شروع ساخت‌شان به اوایل و اواسط دهه 90 برمی‌گردد، اما به همان شکل ناقص رها شده بود. در این دوره مدیریت شهری تأکید ویژه‌ای بر حمل‌ونقل عمومی به‌صورت عام و مترو به‌صورت خاص شده است. بر همین اساس سال 1402 بودجه خوبی به بحث حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرد. همچنین باتوجه به اهمیت موضوع و کارهای مهم و بزرگی که در ادامه باید انجام و تکمیل شود، بازهم بودجه 1403 شهر تهران در بحث حمل‌ونقل میزان قابل توجهی است. اتفاق‌های خوبی که امسال در حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه متروی تهران شاهد آنها بودیم در ادامه همان بودجه خوب و مناسبی است که به این حوزه اختصاص داده شده است.
البته هدف اصلی ایجاد تحول و توسعه در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به‌ویژه در بحث مترو است. درهمین زمینه طی 30‌ماه اخیر 17ایستگاه مترو در خطوط مختلف به بهره‌برداری رسیده است. بسیاری از این ایستگاه‌ها در حد سازه کلی بود و سایر کارها از قبیل نازک‌کاری و خرید و نصب و راه‌اندازی تجهیزات در این دوره از مدیریت شهری صورت پذیرفته است.
با روندی که در متروی تهران شروع شد، برای ساخت تمام خطوط جدیدی که باقی مانده بود و در مرحله صفر کار قرار داشت، یعنی خطوط 8 ، 9 ، 10 و 11برنامه‌ریزی کردیم. بر همین اساس قرار شد بخشی از عملیات اجرایی این 4خط امسال و بخش دیگر سال آینده آغاز شود. خطوط 10و 8 امسال و ان‌شاءالله خطوط 9 و 11هم سال آینده آغاز خواهد شد.
 علاوه بر ساخت خطوط جدید، تکمیل خطوط هفت‌گانه فعلی به‌ویژه خطوط‌6 و 7 نیزدر دستور کار قرار گرفت و همانطور که اشاره شد طی دوسال و نیم اخیر توانستیم 17ایستگاه را در خطوط مختلف به بهره‌برداری برسانیم. این افتتاحیه‌ها و توسعه خطوط مترو در نهایت به افزایش جابه‌جایی مسافران به‌وسیله راه‌آهن شهری تهران منجر خواهد شد. یکی از دلایل اصلی ترافیک سنگین تهران استفاده زیاد شهروندان از وسایل نقلیه شخصی، تاکسی و ...است که این موضوع باید تغییر  و  بخش قابل توجهی از این جابه‌جایی‌ها به مترو و شهر زیرزمینی انتقال پیدا کند که از یک طرف سرعت و حجم جابه‌جایی مسافر در آن بالاست و از طرف دیگر از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.
علاوه بر ساخت ایستگاه و توسعه خطوط، افزایش واگن‌های مترو نیز مورد توجه قرار گرفت. واگن‌های فعلی با توجه به میزان افزایش خطوط و ایستگاه‌ها کافی نبوده و پاسخگوی نیازهای امروز متروی تهران نیست. در همین زمینه حدود هزار و 100واگنی که در این دوره از مدیریت شهری به‌صورت یک‌جا خریداری شده، تقریبا به تعداد واگن‌هایی است که در 25سال گذشته به مرور و در قالب بخش‌های 20تایی و 30تایی و 50تایی برای متروی تهران تهیه و تامین شده است. تعداد واگن‌های فعلی متروی تهران حدود هزار و 200واگن است که البته تمام آن هم فعال نیست.
خریداری واگن در این حجم اتفاق نادری است که به اندازه ساخت‌وساز و توسعه شبکه مترو ارزش و اهمیت دارد. مترو اگر واگن نداشته باشد عملا بی‌خاصیت می‌شود. در نتیجه در کنار ساخت خطوط و ایستگاه‌های جدید، این حجم از واگن‌های مدل بالا نیز خریداری شد.
علاوه بر خرید واگن قرار است انتقال تکنولوژی ساخت به شرکت واگن‌سازی‌ تهران که از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران است اتفاق بیفتد. با این کار برای آینده تهران و دیگر کلان‌شهر‌های کشور برنامه‌ریزی خوبی در حوزه تامین واگن مترو صورت گرفته است. به این ترتیب هم واگن در داخل کشور ساخته می‌شود و از واردات بی‌نیاز خواهیم شد و هم  از طریق فروش این واگن‌ها یک درآمد پایدار برای شهر تهران ایجاد خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید