• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221036
+
-

آمادگی 100درصدی برای پنجشنبه و جمعه آخر سال

یادداشت
آمادگی 100درصدی برای پنجشنبه و جمعه آخر سال

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

در آخرین ماه از سال و روزهای منتهی به سال جدید، شرایط ترافیکی شهر تهران تغییر می‌کند. علاوه بر انجام خرید شب عید و حضور گسترده مردم در بازارها و مراکز خرید، طبق سنت هرساله، تهرانی‌ها در آخرین پنجشنبه و جمعه سال برای زیارت اهل قبور راهی بهشت‌زهرا(س) می‌شوند. با توجه به این موضوع برای پنجشنبه و جمعه آخر سال در بهشت‌زهرا(س) و معابر منتهی به آن تمهیداتی در نظر گرفتیم. همکاران ما از ساعت 4صبح روز پنجشنبه در معابر منتهی به بهشت‌زهرا(س) مستقر می‌شوند.
طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در این 2 روز، فعالیت بهشت‌زهرا(س) شبانه‌روزی شده است. به این ترتیب که درهای اصلی بهشت‌زهرا در ساعت 4صبح پنجشنبه تا شامگاه روز جمعه به روی مردم بازخواهد بود. لذا از مردم عزیز تقاضا داریم که اولا زمان سفر خود را مدیریت کنند و ثانیا با توجه به قرارگیری قبور عزیزان خود، مناسب‌ترین مسیر و در را برای ورود به بهشت‌زهرا انتخاب کنند. در حال حاضر تصمیمی برای انسداد مسیر و اعمال محدودیت در داخل بهشت‌زهرا(س) اتخاذ نشده، اما ممکن است به شکل موقتی در داخل قطعات و برخی معابر محدودیت‌هایی برای روان سازی ترافیک ایجاد شود. توصیه ما این است که شهروندان برای اینکه سفر راحت‌تری به بهشت‌زهرا(س) داشته باشند، از سامانه‌های مسیریاب استفاده کنند. تمام محدودیت‌ها و تمهیدات لازم در این اپلیکیشن‌ها پیش‌بینی و لحاظ شده است.
پلیس راهور برای ایام نوروز هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد. با توجه به تقارن عید و‌ ماه مبارک رمضان، اغلب دید و بازدید‌ها و سفرها را بعد از اذان مغرب شاهد خواهیم بود. در این ایام ۵۰تیم کنترل سرعت لیزردار در بزرگراه مستقر می‌شوند. همچنین ۳۰تیم ویژه در سطح شهر با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کنند. ما به هیچ عنوان از کنار تخلفات حادثه‌ساز از قبیل دنده عقب و لایی‌کشی و سرعت زیاد چشم‌پوشی نخواهیم کرد. علاوه بر تیم‌های مستقر در سطح شهر، از طریق دوربین‌های نظارت تصویری هم تخلفات رانندگی رصد و کنترل می‌شود و در صورت انجام تخلفات حادثه‌ساز مانند حرکت دنده عقب در بزرگراه‌ها با راننده تماس گرفته می‌شود. توصیه ما به مسافرانی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و با معابر شهر چندان آشنا نیستند این است که حتما به تابلو‌ها توجه کنند تا نیازی نباشد که برای اصلاح مسیر حرکت‌شان به‌ویژه در بزرگراه‌ها دنده عقب بروند. همچنین این عزیزان می‌توانند از سامانه‌های مسیریاب استفاده کنند. برای برطرف کردن مشکلات ترافیکی شهر همکاری و تعامل خوبی را بین پلیس راهور و شهرداری تهران شاهد هستیم؛ ازجمله این همکاری‌ها می‌توان به اصلاح تقاطع‌ها و نقاط حادثه‌ساز اشاره کرد. یکی از مشکلات ما این است که محدوده طرح ترافیک به خوبی کنترل نمی‌شود و در بحث دوربین مشکلاتی داریم. در این بخش هم شهرداری تهران رفع نقص دوربین‌ها را آغاز کرده و تاکنون مشکل 20دوربین برطرف شده است. با همکاری شهرداری تهران از سال آینده به‌صورت مکانیزه با تخلفات به‌ویژه تخلفات ساکن برخورد خواهیم کرد و شهرداری تهران معابری که فاقد دوربین است را به دوربین مجهز می کند.
متأسفانه تخلفات حادثه‌ساز به‌ویژه حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها حوادث تلخی را رقم زده است. آمارهای رسمی اعلام شده از سوی پزشکی قانونی حاکی از آن است که طی۱۰ماهه سال۱۴۰۲ مجموعا ۵۲۲نفر در شهر تهران به‌دلیل تصادف جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که شمار جانباختگان ۴۶۴نفر بود، رشد ۱۳درصدی را نشان می‌دهد. از میان جانباختگان ۲۱۹نفر عابرپیاده، ۲۴۳نفر نیز موتورسیکلت سوار و۶۰نفر هم راننده و سرنشین خودرو بودند.
بزرگراه آزادگان با ۴۸درصد از سهم کل تصادفات و بزرگراه امام علی با ۳۳نفر فوتی جزو پرتصادف‌ترین و پر کشته‌ترین معابر پایتخت هستند. با این حال طی اقداماتی  موفق شدیم که در دی‌ماه روند تصادفات فوتی را کاهشی کنیم. در ۱۱ماهه امسال ۲۲میلیون اعمال قانون در شهر تهران داشتیم که حدود نیمی از آن مربوط به تخلفات ساکن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید