• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 220989
+
-

در شب چهارشنبه‌سوری امسال فوتی‌ها کاهش یافتند و مصدومان افزایش

یک شب و 15 قربانی

گزارش
یک شب و 15 قربانی

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

چهارشنبه‌سوری1402 در شرایطی به پایان رسید که آمارهای منتشر شده از سوی سازمان اورژانس کشور نشان می‌دهد که در این شب و روزهای منتهی به آن 15نفر جان خود را از دست داده و 4735نفر نیز در حوادث مرتبط با این شب مصدوم شده‌اند. در این شب اما حوادث مختلفی اتفاق افتاده که در این گزارش به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

به ‌گزارش همشهری، حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری که از هفته‌های گذشته آغاز شده بود، سه‌شنبه شب به اوج خود رسید، جان شماری از افراد را گرفت و صدها مجروح بر جای گذاشت. بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره حادثه دیدگان شب چهارشنبه آخر سال گفت: از اول اسفند تا صبح چهارشنبه در حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال ۱۵نفر فوت شدند که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۱درصد کاهش داشته است. همچنین 4735 نفر نیز دچار مصدومیت شدند که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، ۱۳درصد افزایش داشته است. یکتاپرست درباره وضعیت مصدومان گفت: ۵۶۵مصدوم در بیمارستان‌ها بستری‌اند که ۳۸نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و از این تعداد، ۴نفر حالشان وخیم است. او ادامه داد: از میان مصدومان ۲۵۷نفر دچار قطع عضو، 1594نفر دچار آسیب به چشم و 1282نفر نیز دچار سوختگی شده‌اند.

2مصدوم در انفجار نارنجک دست‌ساز
یکی از حوادثی که روز سه‌شنبه در تهران اتفاق افتاد مربوط به مصدومیت 2پسر جوان بر اثر انفجار نارنجک دست‌ساز بود. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: ساعت ۱۷:۴۵ عصر سه‌شنبه یک مورد حادثه انفجار موادمحترقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی،‌آتش‌نشانان یک ایستگاه را به محل حادثه واقع در شهرک دولتخواه در جنوب تهران اعزام کرد.
او ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که 2 جوان هنگام ساخت موادمحترقه دست‌ساز دچار حادثه شده‌اند. انفجار این مواد سبب تخریب منزل و شکسته شدن شیشه‌ها شده‌ و دو جوان ۲۷ و ۲۸ ساله نیز به‌شدت از ناحیه دست دچار آسیب دیدگی شدند که در اختیار عوامل اورژانس قرار گرفتند.

انفجار نارنجک در دستان پسر 16ساله
حادثه دیگری که عصر سه‌شنبه آتش‌نشانان را در تهران راهی ماموریت دیگری کرد، مربوط به انفجار نارنجک دست‌ساز در دستان پسری 16ساله بود. سخنگوی آتش‌نشانی تهران در توضیح این حادثه گفت: ساعت ۱۹:۰۲ یک مورد حادثه انفجار مواد محترقه در یک منزل مسکونی دو طبقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی، آتش‌نشانان یک ایستگاه را به محل حادثه واقع در یاغچی آباد اعزام کرد. آتش‌نشانان در مدت 4 دقیقه به محل رسیدند و پی بردند که انفجار مواد محترقه در این خانه رخ داده و در جریان آن نوجوانی ۱۶ساله از ناحیه هر دو دست دچار مصدومیت شده است.

تخریب خانه با مواد محترقه
از قزوین نیز خبر رسید که انفجار مواد محترقه خانه‌ای را ویران و مردی را به‌شدت مصدوم کرده است. قدیر موسی خانی، رئیس آتش‌نشانی قزوین در این‌باره گفت: سه‌شنبه شب در پی اعلام یک مورد انفجار منزل مسکونی در خیابان نوروزیان قزوین به مرکز پیام ۱۲۵، بلافاصله آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد انباری یک منزل مسکونی در اثر نگهداری مواد محترقه دست‌ساز منفجر و تخریب شده است. در این حادثه یک نفر از ناحیه صورت، دست و پا به‌شدت دچار سوختگی شده بود که تحویل عوامل اورژانس حاضر در صحنه شد.

مصدومیت نوه و مادربزرگ
در همدان نیز انفجار مواد محترقه، نوه و مادربزرگی را مصدوم کرد. سیدصادق اعتبار پورسینا، رئیس آتش‌نشانی همدان در توضیح این حادثه گفت: ساعت ۲۲:۲۳ امشب انفجار موادمحترقه در یک منزل مسکونی واقع در کوی رضوان به سازمان آتش‌نشانی شهرداری همدان گزارش داده شد. مأموران آتش‌نشانی بلافاصله در محل حضور پیدا کرده و مشاهده کردند که راه پله یک ساختمان به‌علت انفجار موادمحترقه به‌شدت تخریب شده است. در این حادثه پسری ۱۸ساله از ناحیه دو دست و صورت به همراه مادربزرگش به‌شدت مصدوم شده‌ بودند که هر دو توسط اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند.

سوختگی ۴پسر ۱۵ ساله
انفجار مواد محترقه در اصفهان نیز 4پسر 15ساله را مجروح و راهی بیمارستان کرد. عباس عابدی، سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان در این‌باره گفت: 4پسر ۱۵ساله در حادثه انفجار ترقه در اژیه دچار سوختگی درجه۲ سر و صورت و اندام شدند. انفجار ترقه در ساعت ۱۶:۵۰ به مرکز فرماندهی عملیات اورژانس استان اصفهان گزارش شد. او ادامه داد: در حادثه دیگری که در روستای قهنویه مبارکه اتفاق افتاد نیز پسری ۱۸ساله و مردی ۳۰ساله با سوختگی دست و صورت به بیمارستان محمد رسول‌الله(ص) منتقل شدند.

حمله به خودروی آتش‌نشانی
حوادث چهارشنبه‌سوری همگی تلخ و آزاردهنده هستند اما یکی از تلخ‌ترین این حوادث حمله به‌خودروی آتش‌نشانی با مواد محترقه بود. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: متأسفانه هنگام عملیات به 2دستگاه خودروی امدادی آتش‌نشانی حمله شد که خسارت جدی به‌ خودروها وارد شده است. ما حتما این موضوع را از مبادی قانونی و قضایی پیگیری خواهیم کرد. او ادامه داد: برخی از روی بالکن و پشت بام اقدام به پرتاب موادمحترقه کرده بودند که این کار بسیار خطرناک است. مردم به آرامش نیاز دارند، سالمندان و بیماران و... در شرایط خوبی قرار ندارند .

مصدومیت 3پلیس با نارنجک دستی
یکی دیگر از حوادث تلخ شب چهارشنبه آخر سال مصدوم شدن 3نفر از مأموران پلیس هنگام انجام وظیفه بود.  مصدومیت این سه‌مأمور با پرتاب ترقه یادآور حادثه تلخی بود که سال93 اتفاق افتاد و در جریان آن یکی از مأموران به نام هادی دلاور بر اثر پرتاب ترقه به شهادت رسید و با وجود محکومیت قاتل به قصاص، خانواده این شهید از مجازات او گذشت کردند.
سه‌شنبه شب نیز 3مأمور پلیس بر اثر پرتاب ترقه مجروح شدند.  سرهنگ علی همه‌خانی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این‌باره گفت:‌ 3نفر از پرسنل انتظامی با پرتاب نارنجک دست‌ساز در مناطق فلاح و خیابان هنگام از ناحیه صورت مجروح شدند‌که بلافاصله برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شدند. متأسفانه یکی از پرسنل از ناحیه صورت دچار جراحت و مصدومیت شدید شده بود که برای انجام عمل جراحی به اتاق عمل منتقل شد.

4آمبولانس از رده خارج شدند
به حوادث تلخ این شب پرهیاهو باید حمله به 4آمبولانس اورژانس در تهران را نیز افزود. هرچند به درستی معلوم نیست که چه کسانی به‌سوی این آمبولانس‌ها مواد محترقه پرتاب کردند اما این کار سبب شد‌ 4دستگاه آمبولانس از حالت عملیاتی خارج شود. محمد اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران درباره این حادثه گفت:‌ درحالی‌که حجم تماس‌ها با اورژانس کشور ۲۰درصد افزایش داشت و همکارانم در تلاش برای امدادرسانی به حادثه دیدگان بودند متأسفانه برخی افراد به ماشین‌های اورژانس حمله می‌کنند و سه‌شنبه‌شب 4دستگاه آمبولانس اورژانس از رده فعالیت خارج شدند.

7هزار تماس با آتش‌نشانی تهران
از عصر سه‌شنبه هرچقدر می‌گذشت شمار تماس‌ها با آتش‌نشانی نیز افزایش پیدا می‌کرد. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره تماس‌های شهروندان با آتش‌نشانی در شب چهارشنبه‌سوری گفت: از ساعت 7صبح تا ساعت ۲۳:۳۰ سه‌شنبه 6هزار و۶۸۹ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده است. اوج تماس‌ها اما از ساعت ۱۷ بود و ما شاهد روند افزایشی تماس با سامانه ۱۲۵ بودیم. تا قبل از ساعت ۱۷ جمعا ۱۳۴۱ تماس با آتش‌نشانی تهران برقرار شده است. همچنین از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰، 5هزار و ۵۴۸ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شد که منجر به انجام ۲۴۷ عملیات شد. آمار اعلام شده شامل همه تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید