• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220904
+
-

سود سیل برای سیستان‌و‌بلوچستان

بزرگ‌ترین طرح مدیریت سیلاب و آب‌های روان در دشتیاری به اتمام رسید

گزارش
سود سیل برای سیستان‌و‌بلوچستان

مجید جباری-روزنامه‌نگار

کوتاهی دولت‌های گذشته برای مقابله با سیلاب و ذخیره‌سازی‌ آب‌های سطحی، به جایی رسید که حتی صدای مجلس هم درآمد و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد، 2میلیارد مترمکعب آبی که می‌توانست درصورت اجرای طرح‌های مناسب، صرف کاهش خشکسالی در سیستان‌و‌بلوچستان شود و بخشی از بی‌آبی منطقه را جبران کند، تنها در منطقه دشتیاری هدر رفت و به دریا ریخت. سال‌هاست بارش باران به جای ذخیره‌سازی در آبخوان‌ها، سیلاب می‌شود و به شهرها، روستاها و زیرساخت‌ها آسیب می‌زند که آخرین آن، سیلاب سیستان و بلوچستان در هفته گذشته بود. در تمام سالیان گذشته میلیاردها تومان اعتبار برای مقابله با سیلاب و کنترل و مدیریت آب‌های سطحی تخصیص یافته بود که نتوانست به جمع‌آوری و کنترل کامل آب‌های سطحی منجر شود. حالا اما سیلاب سیستان‌وبلوچستان در شرایطی رخ داده است که بزرگ‌ترین طرح آبخیزداری کشور با برطرف کردن ایرادات طرح‌های گذشته، اتفاقا در منطقه دشتیاری سیستان‌وبلوچستان به پایان رسیده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با پایان این طرح، وقوع سیلاب‌های مخرب در این منطقه کاهش می‌یابد و از هدررفت آب نیز جلوگیری خواهد شد.

2میلیارد مترمکعب آب آشامیدنی و کشاورزی به دریا ریخت
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی: به‌دنبال بارندگی‌های اخیر و خسارت‌های سنگین، نزدیک به ۲میلیارد مترمکعب آب را در منطقه‌ای که کمبود آب آشامیدنی وکشاورزی دارد از دست دادیم که این امر نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. اجرای طرح آبخیزداری به‌صورت چاه نیمه‌ها حداقل در ۱۵منطقه جنوب این استان باعث جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت مدیریت آب خواهد شد. همه امکانات باید در جهت مدیریت سیلاب و ذخیره‌سازی‌ آب‌های سطحی به‌کارگرفته شود.

کاهش 70درصدی خسارت سیل
حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی: استحصال آب یکی از کارکردهای سازه‌های آبخیزداری است و آبخیزداری به نوعی کار اقتصادی محسوب می‌شود، زیرا از فرسایش خاک و خسارات سیلاب جلوگیری می‌کند.ضمن اینکه حفاظت از خاک یکی از مهم‌ترین مباحث طرح جامع منابع طبیعی است و اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند 7 تا 8 تن فرسایش خاک را کنترل کند. البته کشور در حوزه آبخیزداری عقب‌ماندگی دارد، اما تلاش می‌کنیم این عقب‌ماندگی را در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور برطرف کنیم. هدف‌گذاری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور در برنامه ششم توسعه یک میلیون هکتار بوده که با جهش 2سال اخیر مساحت طرح‌ها تقریبا ۲برابر شده است. از آنجا که هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰مترمکعب آب را کنترل می‌کند، طبق ارزیابی‌ها سازه‌های آبخیزداری در بارش‌های اخیر بیش از ۷۰درصد خسارات سیل را در سال‌جاری کاهش داد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید