• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220182
+
-

ریل‌گذاری برای نوسازی بافت فرسوده

نگاه
ریل‌گذاری برای نوسازی بافت فرسوده

محمد امین سالاری‌پور؛ شهردار منطقه 16

منطقه16 با ۱۶۵۱هکتار و 9محله در 6 ناحیه قرار گرفته است و 10درصد کل مساحت منطقه دارای بافت فرسوده است؛ بافتی که فی‌نفسه یک تهدید برای کلانشهری چون تهران محسوب می‌شود و بناهای ناپایدار در پهنه‌های فرسوده در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه دچار ریزش و تخریب می‌شوند و آثار مخرب را چند برابر افزایش می‌دهند. از این‌رو مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای به نوسازی بافت‌های فرسوده داشته و مناطق هم در راستای این رویکرد، موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار را با جدیت پیگیری می‌کنند. این امر در منطقه16 هم مستثنی نیست و پایدار‌سازی‌ بافت‌های فرسوده با اولویت پیگیری می‌شود. مواردی که در این حوزه (نوسازی بافت‌های فرسوده) پیش‌بینی شده امیدواریم چهره محلات منطقه را از فرسودگی رها کند و شهروندان شاهد بناهای پایدار و زیبا و البته برگرفته از معماری ایرانی- اسلامی باشند.
باید پذیرفت نوسازی بافت‌های فرسوده به افزایش بهبود کیفیت زندگی شهروندان و خدمت‌رسانی بهتر مدیران شهری منجر می‌شود، چراکه امروز در پهنه‌های فرسوده شاهد معابر کم‌عرض و ساختمان‌های ناایمن با ظاهری نازیبا هستیم که در مواقع اضطراری تردد خودروهای امدادی را محدود می‌کند. همچنین در این معابر آنطور که باید و شاید نمی‌توان به مسائل خدمات شهری و رفت ‌و روب و نظافت پرداخت و این موضوع هزینه‌های زیادی را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.
به هر حال در جامعه کنونی که همه‌‌چیز در مسیر پیشرفت و ترقی طی می‌شود، توجه به بافت فرسوده و نوسازی و پایدار‌سازی‌ آنها یک راهکار اصولی و الزام برای مدیریت شهری است. نوسازی بافت فرسوده علاوه بر دغدغه مدیریت شهری، مطالبه شهروندان هم محسوب می‌شود که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.
براساس پهنه‌های مصوب بافت فرسوده پایتخت، حدود 149هکتار(10درصد کل مساحت) از منطقه دارای بافت فرسوده و ناپایدار شهری است که 355بلوک شهری در این محدوده از بافت شهری منطقه وجود دارد. با پیگیری‌های صورت‌گرفته امروز می‌توان به صراحت گفت که 26درصد از بافت فرسوده منطقه نوسازی شده است. بر مبنای تکلیف سالانه، ابلاغیه از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری، باید سالانه 3درصد از بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شود که آمارها نشان می‌دهد از این تکلیف جلوتر هستیم و با تحقق صددرصدی بافت فرسوده در سال۱۴۰۲ گامی مهم و مؤثر در جهت پیشبرد اهداف مدیریت کلانشهر تهران اتفاق افتاد. معاونت شهرسازی و معماری منطقه طی ۱۱‌ماه اول سال با صدور ۲۶۳پروانه ویژه بافت فرسوده در محلات زمینه تجمیع ۷۶۲پلاک فراهم شد که ۱۳۷۳واحد نوسازی‌شده عایدی این طرح بزرگ است. در سایه مشارکت هرچه بیشتر شهروندان می‌توان تحولی شگرف در جهت ایجاد بافت پایدار شهری ایجاد کرد. همچنین در قرارگاه مسکن جلسات متعددی برگزار و اتفاقات خوبی با تعریف ابرپروژه‌های مختلف (مسکن‌سازی‌ در محل کارخانه قو) ریل‌گذاری‌شده که ثمره آن زدودن بافت فرسوده از چهره منطقه خواهد بود. صد‌البته که با نگاه حمایتی مدیریت ارشد شهری این مهم به انجام خواهد رسید و سال آینده برای این منطقه تحول جدی‌تری در حوزه نوسازی بافت فرسوده خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید