• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220180
+
-

توصیه‌هایی به شهروندان برای چهارشنبه آخر سال

یادداشت
توصیه‌هایی به شهروندان برای چهارشنبه آخر سال

جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران

آتش‌نشانی برای حل مشکلات و جلوگیری از بروز حوادث و خسارات ناشی از چهارشنبه آخر سال نیازمند رویکرد بلندمدت است که با حضور و همراهی مسئولان در حوزه آموزش و امور فرهنگی رقم خواهد خورد. طی این رویکرد، نهادهای آموزشی مانند مدارس و حتی رسانه‌ها باید از چهارشنبه‌سوری امسال تا چهارشنبه‌سوری سال بعد برنامه‌ریزی کنند و نکات لازم را برای کاهش حوادث و خسارات آموزش دهند. این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که با به‌کارگیری آن در یک چشم‌انداز چندساله می‌توان وضعیت حوادث و سوانح چهارشنبه‌سوری را به یک وضعیت پایدار و کم‌خطر تبدیل کرد.
در همین راستا باید گفت که آتش‌نشانی تهران چند سال است «پویش نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» را در آستانه چهارشنبه آخرسال کلید زده است تا با تکیه بر همکاری مردم برگزاری این جشن با کمترین خطر پیش برود.
هدف ما ممانعت از برگزاری جشن نیست چون معتقدیم چهارشنبه‌سوری یک جشن ملی است اما ما خواهان برگزاری جشنی ایمن هستیم تا در آستانه سال نو، حادثه‌ای برای مردم رخ ندهد. متأسفانه اطلاعات شهروندان در رابطه با ایمنی بالا نیست و ما باید به درستی شهروندان را آموزش دهیم و آنها را نسبت به مسائل چهارشنبه‌سوری مطلع کنیم. باید به جوان‌هایمان بگوییم که چطور به شکل کنترل‌شده و با کمترین خطر به شادی بپردازند. آموزش در هنگام جشن‌های دسته‌جمعی موضوعی است که در تمام کشورهای دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد و تنها محدود به کشور ما نیست. در همین راستا ما باید‌ساز وکار آموزشی با توجه به بسترهای فرهنگی‌مان مهیا کنیم.
امسال برای ششمین سال متوالی پویش«نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» برگزار می‌کنیم. در همین راستا مکاتبه‌ای با تمام آتش‌نشان‌های استان‌های کل کشور داشتیم. روابط عمومی‌ها و معاونت‌های فرهنگی آتش‌نشانی‌های کل کشور به تهران دعوت شدند تا این پویش در سطح کشور و به شکل ملی پیگیری شود. با توجه به اینکه چهارشنبه‌سوری چند سال با حضور کرونا در کشور همزمان بود، میزان استقبال از این جشن کمرنگ شده بود اما پیش‌بینی ما این است که امسال این جشن با حضور پر‌رنگ شهروندان برگزار شود. به همین دلیل تمام نیروهای ما برای مدیریت چهارشنبه‌سوری در حالت آماده باش قرار خواهند گرفت.
با توجه به اینکه در آستانه سال نو قرار داریم، ترافیک شهر همچون سال‌های قبل رو به افزایش خواهد رفت، به همین دلیل نیروهای آتش‌نشانی با هدف حضور بموقع در محل حادثه و رفع مسائل ناشی از چهارشنبه‌سوری در میادین اصلی و نقاط مهم شهر مستقر می‌شوند تا در کنار انجام مأموریت‌های روزانه، به حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری نیز پرداخته شود. به‌عبارت دیگر تمام تلاش ما این است که در زمان برگزاری این جشن، هیچ شهروندی آسیب نبیند و درصورت وقوع حادثه‌ای بتوانیم با سرعت و بدون تأخیر خود را به محل حادثه برسانیم. تجربه سال‌های گذشته نشان از این واقعیت دارد که به‌دلیل استقرارهای مناسب در مناطق شهری برای زمانبندی دچار مشکل نشده‌ایم تا جایی که زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه تفاوت چندانی با روزهای عادی شهر- که ترافیک بهتر بود- نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید