• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220088
+
-

این مردم، توقعی ندارند

گفت‌وگو با محمد کبادی، امدادگر حاضر در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان درباره امدادرسانی به مردم

گپ
این مردم، توقعی ندارند

محمودمولایی- روزنامه‌نگار

محمد کبادی، امدادگری که از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان حضور دارد، از صبوری مردم منطقه حیرت‌زده است. او که بیشتر از 20سال است به‌عنوان امدادگر در مواقع بحران در استان‌های مختلف کشور حضور داشته است به همشهری می‌گوید: «آن موضوعی که نسبت به ماموریت‌های ما در استان‌های دیگر متفاوت است، نوع نگاه مردم استان سیستان‌وبلوچستان است. مردم در مقابل سختی‌ها واقعا صبور هستند. تاب‌آوری‌ای که در مردم این استان دیدم، واقعا عجیب و جالب بود، اینکه مردمان این منطقه روح بسیار بزرگی دارند و در مقابل سختی‌هایی همچون سیل صبور هستند.»

کودکانی با دل های بزرگ‌
او عنوان می‌کند: «ما وقتی با بالگرد وارد روستاهایی که سیل راه‌های ارتباطی آنها را بسته بود، می‌شدیم، کودکان با پای برهنه در زمین گل‌آلود به استقبال ما می‌آمدند. آنها بسیار مهربان بودند و از بزرگ و کوچک خیلی قدردان بودند. مردم اینجا با تمام سختی‌هایی که در زندگی خود دارند، آدم‌های بسیار بزرگ و مهربانی هستند و قلب بزرگی دارند. این موضوع برای من درس بزرگی است.»
کبادی می‌گوید: «با وجود فقر و تنگدستی، وقتی بسته‌های غذایی را دراختیار مردم قرار می‌دهیم، خیلی برخورد متفاوتی دارند. یعنی آدم‌های پرخاشگری نیستند و مطالبه‌گری نمی‌کنند و شکرگزار هستند. وقتی به آنها کمک می‌کنید، از شما تشکر می‌کنند. وقتی متوجه می‌شدند که امدادگران تهران، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کرمان و... در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کرده‌اند، دوست داشتند اعضای تیم ما را مهمان کنند. منطقه سیل‌زده است اما مردم اصرار می‌کنند شب را در خانه ما سر کنید. می‌گویند پیش ما بمانید و دور هم غذایی می‌خوریم یعنی نخستین چیزی که به ما می‌گویند همین است. مردمان سیستان‌وبلوچستان مردمی بزرگ و شریف هستند.»

کار سخت‌ امدادرسانی در بحران ‌
او با اشاره به اینکه از سوی سازمان امداد و نجات تهران به مناطق سیل‌زده رفته است، می‌گوید: «معمولا اگر در استان‌های مختلف حادثه‌ای رخ دهد، اعزام می‌شوم و می‌بینم وضعیت چطور است. امدادرسانی در بحران کار سختی است. گاهی امکانات مهیاست ولی مسیرهای دسترسی مسدود است و شما نمی‌توانید وارد منطقه بحرانی شوید. با این حال، مردمان اینجا به‌قدری روح بزرگی دارند که با تمام سختی‌ها، وقتی می‌بینند امدادگران تلاش می‌کنند، شکرگزار و قدردان هستند. در واقع توقعی ندارند و بسیار بی‌توقع هستند.»
محمد کبادی معتقد است که خاطرات بسیاری از بودن در کنار این مردمان دارد و اضافه می‌کند: «برای امدادرسانی وارد روستایی شدیم، پیرمردی به سمت من آمد که ظاهرا ریش‌سفید منطقه بود. از ما پرسید که از کجا آمده‌اید و وقتی متوجه شد از تهران رفته‌ایم، مرا در آغوش گرفت و گفت الان شب و تاریک است و همین جا بمانید. به ما می‌گفت که این همه راه، چرا از تهران به اینجا آمده‌اید؟ خودش نیازمند بود و وقتی بسته غذایی می‌دادیم، مدام می‌گفت خدا شما را حفظ کند درحالی‌که 2بز این پیرمرد بر اثر سیل تلف شده بودند و چیزی به آن صورت نداشت. یعنی با تمام نداری‌، در خانه‌اش برای ما باز بود و سفره‌شان پهن.»
کبادی همچنان در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان مشغول امدادرسانی است. در حال حاضر مشکلات سیل در شهرستان‌های قصرقند، دشتیاری و چابهار برطرف نشده است، به همین دلیل، امدادگران 8روز است که به‌طور مستمر در این مناطق حضور دارند و امروز سه‌شنبه(15اسفند ماه) در روز نهم نیز به فعالیت‌های امدادرسانی خود ادامه می‌دهند. کبادی می‌گوید: «تا زمانی که بحران در تمام مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان برطرف نشود، همین‌جا هستیم و به امدادرسانی ادامه می‌دهیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید