• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220057
+
-

خودروهای برقی از پکن به تهران رسید

خبرهای خوب به شهروندان؛ دستاورد نشست مشترک سخنگوی شورا و شهرداری تهران

گزارش
خودروهای برقی از پکن به تهران رسید

فهیمه طباطبایی، زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

حمل‌ونقل تهران با عقب‌ماندگی یک‌دهه‌ای مواجه است؛ جمله‌ای که بارها توسط مدیریت شهری دوره ششم بیان شده و اختصاص بخش زیادی از بودجه کلانشهر تهران به حوزه حمل‌ونقل بهترین و اساسی‌ترین راهکار برون‌رفت از این عقب‌ماندگی بود. علیرضا زاکانی طی 940روزی که شهردار تهران بود، تلاش کرده تا کمبودهای حوزه حمل‌ونقل را جبران کند. اقدامات خوبی هم صورت گرفته که می‌توان به انعقاد قرارداد و تفاهمات صورت گرفته با کشور چین در راستای تامین اتوبوس و واگن و تاکسی برقی اشاره کرد. دیروز (14اسفند) نشست خبری مشترک سخنگویان شورا و شهرداری تهران برگزار شد و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران خبر خوبی به شهروندان در آستانه بهار1403 داد و گفت که امسال در بودجه‌ریزی تلاش کردیم از سرمایه‌گذاری پرهرج‌و‌مرج فاصله بگیریم و بودجه را به حمل‌ونقل اختصاص دادیم. افزایش واگن، اضافه کردن خطوط مترو، خرید ون و تاکسی و اتوبوس و... و همچنین برقی کردن ناوگان، بخش مهمی از برنامه مدیریت شهری در سال پیش‌رو است.» او تأکید کرد که مقدمات اصلی این کار اتفاق افتاده است و فکر می‌کنم سال اصلی به ثمر نشستن حمل‌ونقل سال۱۴۰۳ باشد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه طی 30‌ماه گذشته در بحث توجه به حمل‌ونقل هماهنگی میان شورا و شهرداری وجود داشته است، گفت: «ریل‌گذاری برای بودجه حمل‌ونقل عمومی در شورا به‌درستی صورت گرفته و امروز (15اسفند) نخستین نمونه‌های تاکسی و ون برقی وارد کشور می‌شود. امیدوارم با هماهنگی خوبی که با بانک مرکزی داشتیم از اردیبهشت سال آینده ورود تاکسی و ون‌های جدید را در شهر شاهد باشیم.»


ساماندهی همه جانبه تئاتر شهر
دیروز اصحاب رسانه پرسش‌هایی را در حوزه‌های مختلف امور شهر از علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پرسیدند و او اینچنین پاسخ داد.

دیوارکشی اطراف تئاترشهر
چهارراه ولیعصر از پرترددترین مسیرهاست و تئاترشهر نقطه‌ای است که در حوزه هنرهای نمایشی برای کل کشور اهمیت دارد و یک بنای میراثی محسوب می‌شود. دستفروشان اطراف این محیط را احاطه کرده‌اند که من موافق بازگشت این مکان به حالت اول آن هستم. البته با درنظرگرفتن وضعیت دستفروشان تنها راه‌حلی که برای این موضوع وجود دارد همکاری بین مدیریت شهری و هنرمندان بود. در این دوره با نشست‌هایی که برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که ابتدا باید از نظر اجتماعی تئاترشهر ساماندهی شود و همچنین حریمی برای آن درنظر بگیریم. عده‌ای از تعیین حریم با عبارت دیوارکشی استفاده کردند که درست نیست.  طراحی برای تعیین حریم تئاترشهر توسط هنرمندان انجام و عملیاتی شد. در کنار این تصمیم، اجرای برنامه فرهنگی را برای این نقطه درنظر گرفتیم و در نهایت تصمیمات جدید برای بوستان بحران‌زده دانشجو داریم که باید به شیوه علمی و بادقت آن را دنبال کرد.

برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی
شورای شهر تهران معتقد است که نمایشگاه‌های پرمخاطب باید در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شوند و صحبت‌های زیادی بین مدیریت شهری و دولت هم دراین‌خصوص انجام شده است. درخصوص نمایشگاه کتاب (اردیبهشت1403) هم مواردی بررسی و تلاش‌های زیادی از ابتدای دوره برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در آفتاب انجام شد. متراژ و مساحت برگزاری نمایشگاه کتاب در ابتدای مدیریت شهری ششم فراهم نشد، اما سال گذشته این ظرفیت فراهم شد، ولی ساختمان‌ها را مناسب ندیدند و نیاز بود در نمایشگاه آفتاب سوله ایجاد شود. با وجود تزریق پول برای ایجاد سوله، هنوز اقدامی صورت نگرفته و نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شود.

شهردار ویژه برای بازار تهران
شهرداری منطقه20 به‌دنبال شهرداری ویژه حرم عبدالعظیم حسنی بود. برای بازار نیز به واسطه میراث فرهنگی‌اش این موضوع مطرح است که در شورا بررسی خواهد شد. باید نظر شهرداری را هم داشته باشیم.

تاکسی‌های هوشمند برای مسیرهای شلوغ
هوشمندسازی تاکسی می‌تواند خروجی را بهتر کند و البته باید استفاده از این خلاقیت‌ها به‌گونه‌ای باشد که مردم راحت باشند و به آن عادت کنند؛ نه اینکه اذیت شوند.

ساماندهی گذر گردشگری سی‌تیر
جمع‌آوری گذر گردشگری غذا در خیابان سی‌تیر جنب موزه ملی اتفاق خوبی بود؛ به‌خصوص که دیدیم دوستان در ساماندهی مشاغل دنبال طراحی جدید در این خیابان هستند. شکل قبلی آسیب‌هایی به همراه داشت که باید ساماندهی می‌شد؛ آسیب‌هایی که هم به موزه و هم به بیمارستان وارد می‌کرد و باید فکری به حال آن می‌شد. گذر قبلی زیبنده آن نقطه فرهنگی شهر نبود.

مبارزه با فساد در شهرداری
مهم‌ترین کاری که کردیم انتخاب فردی به‌عنوان شهردار بود که به فسادستیزی شهرت داشت. حتی جابه‌جایی در برخی سطوح مدیریت به‌خاطر مبارزه با فساد است، اما درباره آن شعاری صحبت نمی‌شود. ما یک‌بار گزارش حسابرسی شورا را داشتیم، به حدی خوب بود که منتقدان هم از آن تعریف کردند، اما بااین‌حال موردهایی را هم داریم که پیگیری
می‌کنیم.


توجه ویژه به حمل و نقل عمومی
برخی از اصحاب رسانه پرسش‌هایی درخصوص اقدامات و عملکرد شهرداری تهران داشتند که عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری پایتخت به آنها پاسخ داد.

فرسودگی ناوگان و تجهیزات مترو
تعداد واگن‌های بازسازی شده از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ یعنی در بازه ۱۰سال میانگین ۳۷مورد بوده است. در دوره جدید به ۱۳۳مورد رسیده است؛ یعنی ۲۶۰درصد افزایش اورهال داشتیم. فرسودگی ناوگان آن‌قدر قابل‌توجه و زمان‌بر است که ما می‌دانستیم طولانی خواهد بود. قطارهای دی‌سی‌پلاس‌ هم اورهال شده‌اند، اما ما کار سخت‌تر هم انجام دادیم؛ یعنی قطارهایی که به‌طورکلی از خط خارج شده بودند را با تعمیر اساسی برگرداندیم. تأمین واگن مترو واقعا زمان‌بر است که با مذاکراتی که کردیم ۲۴‌ماه خرید را به ۱۴‌ماه رساندیم.
همچنین قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰تاکسی و ۱۰هزار ون و ۱۵۰هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس‌ها، ون‌ها و موتورها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود. ما در حوزه حمل‌ونقل عذرخواه مردم تهران هستیم، اما در کنار آن باید مطالبه‌گری کرد از کسانی که قبلا مسئول بودند. باید پرسید که چرا خرید واگن ۷سال طول کشید؟ و با چه توجیهی موضوعی که اهمیت استراتژیک برای تهران دارد پشت‌گوش انداخته شد؟ ما عقد قرارداد خارجی، اورهال واگن‌های موجود و تأمین واگن ملی را دنبال کردیم و هر بار در این‌باره به شورا که نمایندگان مردم هستند، توضیح می‌دهیم.

خریدار تولیدات باکیفیت داخل هستیم
شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید باکیفیت داخل است و خرید ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس را با بخش داخلی داریم که به‌صورت ماهانه با وجود کم‌وکاستی‌ها این اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم. در مورد واگذاری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در حال بحث هستیم که آیا به افراد واگذار شود یا به شرکت‌ها. در بسیاری از کشورها تاکسی‌ها متعلق به شرکت‌هاست و 2 یا 3نفر روی آن کار می‌کنند.

ساخت پل بعثت در سال آینده
فاز مطالعاتی ساخت 2پل بعثت و دو گاز در جنوب تهران انجام شده است و سال آینده کلید فاز اول پروژه دو گاز زده می‌شود و پروژه پل بعثت هم اواخر سال آینده عملیاتی می‌شود. طراحی‌ای که برای پل بعثت داریم، بسیار جدید و پیچیده است و چند گره ترافیکی این نقطه از تهران را باز می‌کند و با احداث آن 2چراغ‌قرمز در بزرگراه بعثت حذف خواهد شد.

هیچ فوتی در شب‌های سرد تهران نداشتیم
فوت یک کارتن‌خواب در سرمای شب‌های تهران طی هفته گذشته، کذب است؛ چراکه از طریق اورژانس پیگیری کردیم، اما چنین فردی پیدا نشد. نزدیک به انتخابات انواع اخبار علیه شهرداری مطرح شد. ما 5شب فوق‌العاده سرد را در تهران سپری کردیم. هر شب 30گشت امداد در خیابان‌ها حضور داشتند تا افرادی که در خیابان مانده‌اند را جمع‌آوری کنند. با این حال 30درصد ظرفیت گرمخانه‌ها خالی بود؛ چراکه معتادان را به کمپ ماده16 منتقل کرده‌ایم و همین موضوع سبب شده خدمت‌رسانی بهتری به کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها داشته باشیم.

برقی و هوشمندسازی ناوگان
در حوزه حمل‌ونقل 2راهبرد اصلی داریم؛ اول برقی‌سازی و درباره نحوه حرکت آنها، هوشمندسازی را دنبال می‌کنیم. دنبال این هستیم که با تاکسی‌های برقی مسیرهای پرتردد را شناسایی کنیم تا تاکسیرانی خودروهای خود را برای آنها اختصاص دهد.

نگهداشت میراث‌فرهنگی در سی‌تیر
گاهی در ادوار قبلی، ایده‌ها را ناقص انجام دادیم. موضوع نگهداشت میراث‌فرهنگی همیشه وجود دارد که یکی از آنها ممنوعیت تردد شخصی یا سنگفرش‌کردن خیابان‌هاست. باید سنگفرش‌ها به‌خصوص در خیابان سی‌تیر ترمیم شوند که اختلاف سطح شدید آنها را کاهش دهیم. با این روش هم زیبایی سنگفرش‌ها را داریم و هم جلوبندی خودروها آسیب نمی‌بیند. سال آینده این مدل اجرا خواهد شد.

انتخاب 14پیمانکار پسماند
در ادوار گذشته ۱۵۰پیمانکار خرد در حوزه پسماند وجود داشت که آن را به ۱۴پیمانکار تبدیل کردیم و شهروندان اثر آن را به‌زودی در شهر می‌بینند. ما استفاده غیرقانونی از اتباع و کودکان کار را در پیمانکاران قبلی داشتیم که تذکر می‌دادیم و جریمه هم می‌کردیم، اما باز می‌دیدیم که این افراد جای دیگری حضور داشتند. الان با همکاری دستگاه قضایی این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا نظارت دقیق‌تری صورت گیرد. در این صورت ظرفیت در این بخش از خدمات شهری خالی می‌شود که باید برای آن تصمیمات جدیدی بگیریم.

پذیرش معتادان متجاهر در یاورشهر
روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم ظرفیت ۷هزار تخت پذیرش مطرح بود. الان تعداد تخت‌های فعال از ۲۰هزار مورد گذشته است. من از خبرنگاران می‌خواهم که از مجموعه‌های یاورشهر بازدید کنند و وضعیت این افراد را ببینند. باید رصد دقیقی درباره وضعیت قبل و بعد شهر صورت گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید