• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220051
+
-

نگاه کلی به وضعیت برف‌روبی منطقه یک

یادداشت
نگاه کلی به وضعیت برف‌روبی منطقه یک

سید مهدی صباغ؛ شهردار منطقه یک تهران

امسال در منطقه شمیران۶ روز برف مفصل بارید و این بارش یک هفته تداوم داشت. زمستان سال گذشته شمار برف‌هایی که منطقه یک را دربر گرفت، 9روز بود اما هیچ‌کدام از 30ساعت بارش مکرر فراتر نرفت. در آخرین برف امسال یک هفته به‌طور کامل بارش در منطقه یک داشتیم و در بسیاری از نقاط منطقه ارتفاع بالای یک متر برف را شاهد بودیم. در برخی از نقاط ازجمله جماران و گلابدره حتی مجبور به حمل برف از معابر شدیم.
در برابر این برف کاری که کردیم این بود که هیچ معبر اصلی بسته نشد و معابر فرعی نیز طی یک زمان کوتاه باز شد. البته در برخی معابر پرشیب خودروهایی که گیر كرده بودند باعث انسداد معبر شده بودند و علت اصلی تأخیر در بازگشایی معابر فرعی همین بود. اما اگر قرار باشد نگاه آماری به این موضوع داشته باشیم، باید بگویم که ظرفیت برف‌روبی امسال منطقه یک قابل مقایسه با هیچ سالی در تاریخ بلدیه نیست. در بخش استقرار کیسه شن و نمک در معابر ۵۰۰هزار کیسه در منطقه قرار دادیم. برای برف‌روبی معابر فرعی بابکت، مؤثرترین وسیله است و اندازه ۱۰۰کارگر برف‌روب کارایی دارد. شمار این بابکت‌ها را از ۱۶دستگاه در سال گذشته به 35دستگاه رساندیم. اما نقطه طلایی آمار مقابله با برف شمیران اینجاست؛ در یک هفته اخیر ۷۵۰۰تن شن و نمک در معابر منطقه پاشیده شد و معابر یخ‌زده را به شن‌زار تبدیل کردیم، طوری‌که پروژه بزرگ سراسر منطقه از فردای اتمام بارش برف، جمع کردن شن‌ها بود.
البته باید همین‌جا یادآور شوم که فعالیت ما با کمک شهروندان تکمیل می‌شود. شهروندانی که در‌ماه اخیر در برف تردد کردند تقریبا هیچ تجهیزی برای مقابله با برف نداشتند. نه زنجیرچرخ، نه لاستیک‌های یخ‌شکن و نه حتی وسیله ساده‌ای برای کنار زدن برف از روی ماشین! یادمان نرود که فرهنگسازی‌ و استفاده از تجهیزات به‌روز، برای تردد خودروها در برف می‌تواند به تردد روان در معابر مناطق برفگیر کمک ‌کند. با توجه‌ به اینکه در برف اخیر، جنس برف پودری بود و در نیم ساعت کل منطقه زیر برف رفت، نمی‌توان انتظار داشت که معابر فرعی منطقه نیز به فوریت پاکسازی شود و طبیعتا در درجه دوم اولویت قرار می‌گرفت و اولویت اصلی به شریان‌ها و معابر اصلی اختصاص داده شد. در برابر برفی که تا یک متر در معابر بارید، شهرداری شمیران، برخی معابر را گاه تا ۱۰بار در روز برف‌روبی کرد. از سویی امسال برای نخستین بار 200نیروی تخصصی برف‌روبی با کاور سرخ داشتیم که فارغ از پاکبان‌های عادی برای مقابله با برف تلاش کردند. البته دیگر فعالیت ما در برابر برف نیز مربوط به افتتاح پلB9 بزرگراه ارتش بود که بدون هیچ‌گونه شن و نمک هیچ‌ یخ‌زدگی نداشت. پس از این پل، فعالیت را برای احداث پل B10 در محدوده بزرگراه ارتش آغاز کردیم. در حال حاضر بحث کانال‌ها و حفاری‌های ستون‌های این پل در حال انجام است و تلاش بر این است که در سال آینده به بهره‌برداری برسد تا با احداث آن مشکل ترددی شهرک‌های ابوذر، قائم و سوهانک در روزهای برفی رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید