• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220037
+
-

طبیب افسردگان و تب‌داران

طبیب افسردگان و تب‌داران

نام: درخت بید
محدوده فراوانی: دولاب، ونک، پونک و بوستان‌ها
ویژگی گونه: ضدافسردگی و درمان تب

یکی از درخت‌های پرآوازه تهران که در ادبیات و اشعار به‌ویژه شعرهای عاشقانه از آن زیاد یاد می‌شود، درخت بید از نوع مجنون آن است. در دنیا بیش از 400گونه متفاوت از بید را داریم اما در تهران معروف‌ترین آنها که مورد استقبال عموم قرار گرفته بید مجنون است. این درخت به‌دلیل اینکه از شاخه‌های سر به زیر تشکیل شده به درخت بید مجنون معروف است.
براساس نظریه کارشناسان، نشستن زیر سایه این درخت، موجب تقویت اعصاب و رفع افسردگی می‌شود و همچنین خاصیت تب‌بری هم دارد. سابقه درخت بید در تهران به‌وجود دو درخت بید 800ساله در محله پونک می‌رسد. به‌گفته نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، درخت بید یکی از درختانی است که با آب و هوای تهران سازگاری و ریشه‌های تنومندی داشت و آب را خوب جذب می‌کرد. به همین دلیل، مردم وقتی داخل حیاط خانه‌ها چاه می‌زدند در کنارش درخت بید یا چنار به‌دلیل وجود ریشه‌های قوی و بلند و همچنین قدرت جذب بالای آب می‌کاشتند.
اگر به تاریخ و اسامی محله‌های تهران سرک بکشیم حتما با یکی از محله‌های معروف شرق تهران باغچه بیدی که زمانی از اراضی دولاب محسوب می‌شد و با نام درخت بید گره خورده است بر‌می‌خوریم.«سید تقی هاشمی دولابی» از اهالی قدیمی محله دولاب درباره علت نامگذاری این محله تعریف می‌کند: «محدوده باغچه‌بیدی جایی بود که آب‌هایی که از سمت شمیران به مسیر اراضی دولاب سرازیر می‌شدند آنجا جمع می‌شد. قناتی هم در آن وجود داشت. کشاورزان دولابی از این محدوده آب را برای زمین هایشان جمع و تقسیم می‌کردند و به مرور زمان در کنار این مسیر درخت‌هایی کاشتند. این محدوده که ابتدا از آن به‌عنوان باغچه یاد می‌شد محل تجمع کشاورزان و اهالی دولاب برای جمع‌کردن آب بود. این گردهمایی‌ها نیاز به جایی برای استراحت داشت و به همین دلیل قهوه‌خانه‌ای در محدوده باغچه ساختند تا اینکه از سوی دولت در این محدوده بوستانی ساخته شد که در آن درختان بید کاشتند و میان اهالی به باغچه‌بیدی معروف شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید