• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220031
+
-

شب مهم بایرن

بوندس‌لیگا تقریبا از دست رفته؛ آیا مونیخی‌ها از اروپا هم حذف می‌شوند؟

دور برگشت مرحله یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز می‌شود و تا هفته آینده هم ادامه خواهد یافت. امشب بایرن‌مونیخ و لاتزیو با داوری اسلاوکو وینچیچ از اسلوونی در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا با هم بازی می‌کنند که دور رفت با پیروزی یک بر صفر لاتزیو به پایان رسید. وینچیچ پیش‌تر یک بازی اروپایی بایرن را قضاوت کرده: تساوی یک بر یک مقابل ویارئال در دور برگشت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان 22-2021که به حذف بایرن منتهی شد. در بازی همزمان تیم‌های رئال سوسیه‌داد و پاری‌سن‌ژرمن در حالی با قضاوت مایکل اولیور از انگلیس در ورزشگاه رئالا آره‌نا به مصاف هم می‌روند که دیدار رفت را تیم فرانسوی 2بر صفر برده است.

اگر امشب بایرن‌مونیخ نتواند شکست دیدار رفت را جبران کند، باز هم ممکن است توماس توخل اخراج نشود. توخل با مدیران باشگاه توافق کرده که مثل ژاوی در بارسلونا در پایان فصل از تیم جدا شود. مشکل مدیران این است که نمی‌دانند چه‌کسی را مربی موقت کنند. سولسشائر گزینه اصلی است اما درباره او تردیدهایی وجود دارد. از طرفی دیگر درصورت حذف تیم از اروپا بازیکنان دچار ناامیدی می‌شوند و نسبت به تمدید قراردادشان مقاومت می‌کنند. افرادی مثل کیمیش و موسیالا همین حالا هم قصد تمدید ندارند و ترجیح می‌دهند به لالیگا یا لیگ برتر بروند. اگر جلوی ادامه افتضاح فعلی گرفته نشود، نگه داشتن ستاره‌ها سخت می‌شود. همین حالا بایرن در بوندس‌لیگا با لورکوزن 10امتیاز اختلاف دارد و قهرمانی دور از ذهن است.
لوتار ماتئوس، هرمان گرلاند را به‌عنوان مربی موقت به بایرن پیشنهاد کرده که در مونیخ محبوب است. این مربی 69ساله تاکنون سرمربی تیم مهمی نبوده و تا سال2021در همین بایرن شغل دستیاری داشته است. ژابی آلونسو همچنان اولویت بایرن است اما باشگاه امید زیادی به این انتقال ندارد چون لیورپول برای جانشینی کلوپ شدیدا خواهان اوست. بایرن حالا گزینه‌ جدید و جذاب دیگری درنظر دارد؛ آرنه اسلات. سرمربی فاینورد که مربی سال هلند در سال‌های 2022و 2023شد و به‌خاطر سبک پرس سنگین، انتقال‌ها و فوتبال جذابش محبوبیت زیادی دارد.
    بایرن‌مونیخ هر 7بار آخری که در بازی رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان شکست خورده، از راهیابی به دور بعدی باز مانده است. این تیم در مجموع 11بار از 14بار در چنین شرایطی در مراحل حذفی از دور رقابت‌ها کنار رفته است. با این حال آنها 2بار که در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی شکست خوردند، صعود کردند؛ فصل 07-2006مقابل رئال‌مادرید (بازی اول 3بر 2باختند و بازی برگشت را 2بر یک بردند و با احتساب گل‌ زده در خانه حریف صعود کردند.) و 12-2011مقابل بازل (بازی اول را بایرن یک بر صفر باخت ولی بازی برگشت به پیروزی 7بر صفر رسید.)
    در آن سوی میدان لاتزیو را داریم که در 12مورد از 13موردی که دیدار رفت یک مرحله حذفی اروپایی را برده بود، موفق به صعود شده. این تیم فقط فصل 18-2017بود که دیدار رفت را 4بر 2از سالزبورگ برد اما در بازی برگشت 4بر یک باخت و حذف شد.
    بایرن در 12فصل اخیر تنها یک‌بار در فصل 19-2018مقابل لیورپول (3بر یک در مجموع) در این مرحله حذف شد و در بقیه موارد به دور یک‌چهارم راه یافته است.
    لاتزیو هرگز در خاک آلمان برنده نبوده (2تساوی و 2شکست) ازجمله شکست 2بر یک به همین بایرن در سال 2021.اگر امشب آنها برنده شوند پس از رئال‌مادرید (2018) دومین تیمی خواهند بود که رفت و برگشت بایرن را در یک فصل می‌برند.

در پاریس رابطه میان امباپه با سرمربی اسپانیایی و مالک قطری شکرآب است. از وقتی که او به باشگاه اعلام کرده در پایان فصل از تیم جدا می‌شود، همه با او سرد شده‌اند. امباپه در 4بازی آخر پی‌اس‌جی در لیگ فرانسه فقط 138دقیقه بازی کرده است. توجیه لوییس انریکه این است که می‌خواهد تیم را به نبودن این بازیکن عادت بدهد چون فصل آینده او را در اختیار ندارد. کمتر مربی‌ای را در سراسر جهان می‌توانید پیدا کنید که از چنین تفکری حمایت کند مگر آنکه زور ناصر الخلیفی بالای سرش باشد. الخلیفی پیش از این هم وقتی آدرین ربیو حاضر نشد قراردادش را تمدید کند، یک نیم‌فصل کامل او را به سکوها فرستاد تا این فرانسوی که قصد داشت رایگان به یوونتوس برود، تنبیه شود. پاری‌سن‌ژرمن 20بازی است که در همه رقابت‌ها شکست نخورده است. با توجه به پیروزی 2بر صفر دیدار رفت، بازی امشب هم احتمالا سلامت به پایان خواهد رسید و پاریس نیاز 90دقیقه‌ای به امباپه نخواهد داشت.
    این نخستین بازی خانگی رئال‌سوسیداد در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بعد از فوریه2004خواهد بود. آنها 20سال پیش در مرحله یک‌هشتم نهایی نیز مقابل لیون حریف فرانسوی بازی کردند و با باخت 2بر صفر در مجموع حذف شدند.
    پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا و مقابل تیم‌های اسپانیایی فقط 2برد از 12بازی خارج از خانه خود کسب کرده است (3تساوی و7شکست) و در 6بازی از 8بازی آخر در خاک این کشور شکست خورده (یک برد و یک‌ تساوی). آنها در مجموع در هیچ‌یک از این 12بازی کلین‌شیت نکرده‌اند و به‌طور میانگین 2.3گل در هر بازی خورده‌اند (در مجموع 28گل).
    سوسیداد در این فصل از لیگ قهرمانان اروپا فقط 37دقیقه از حریفان عقب بوده و تاکنون در هیچ‌یک از بازی‌های خانگی خود عقب نمانده است. فقط رئال‌مادرید (26دقیقه) و آرسنال (29دقیقه) دقایقی کمتر از رئال در این فصل در بازی‌های خانگی از حریفان عقب افتاده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید