• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219999
+
-

3منطقه مرزی اولویت ستاد ملی مقابله با گردوغبار

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار گفت: فرایند تخصیص و توزیع اعتبارات امسال این ستاد به دستگاه‌ها و استان‌ها به‌دلیل دیر ابلاغ شدن آن با تأخیر انجام شده است.
علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی در گفت‌وگو با مهر گفت: اعتبارات ستاد ملی مقابله با گردوغبار برای سال۱۴۰۲ حدود ۳۰۰میلیارد تومان بود. به محض ابلاغ اعتبار به ستاد با دستگاه‌های ملی بالادستی استان‌ها مکاتبه می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم که پیشنهادات خود را ارائه کنند. این فرایند امسال به‌دلیل دیر ابلاغ‌شدن اعتبارات ستاد ملی مقابله با گردوغبار با تأخیر انجام شد اما تا اوایل دی‌ماه این فرایند را به اتمام رساندیم و با نامه رئیس سازمان محیط‌زیست که ریاست ستاد ملی مقابله با گردوغبار را نیز برعهده دارد، تفکیک اعتبارات استانی همه دستگاه‌ها برای مبادله موافقتنامه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد. دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با بیان اینکه به دستگاه‌ها اعلام کردیم پس از این مرحله خودشان برای مبادله موافقتنامه پیگیر باشند، افزود: امسال تاکنون نزدیک به ۴۵درصد اعتبارات ستاد ملی گردوغبار به همه دستگاه‌ها ازجمله سازمان منابع طبیعی کشور تخصیص داده شده است.
دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد از اعتبارات امسال این ستاد به وزارت جهادکشاورزی برای اجرای طرح‌های حفاظتی و اقدامات منابع طبیعی درنظر گرفته شده است، گفت: ۱۰درصد این اعتبارات نیز سهم سازمان حفاظت محیط و حدود ۱۰درصد نیز برای سازمان هواشناسی کشور است.
وی اضافه کرد: اکنون 3 منطقه مرزی در کشور شناسایی شده که وضعیت گردوغبار آنها بسیار شدید است؛ سیستان و بلوچستان و مشخصا شهرستان‌های مرزی این استان و دوم شهرستان سرخس که 2 ماه پیش گردوغبار آن به بالای 7 هزار میکروگرم بر مترمکعب هم رسید. زیرا همسایه شمالی ما کشور ترکمنستان و صحرای قره‌قوم چیزی حدود ۶۷ میلیون هکتار مناطق غبارخیز دارد که جهت آنها به سمت ایران است.کانون‌های جنوب غرب و غرب کشور نیز از دیگر مناطق است و سعی کردیم در مناطق مرزی که غلظت و ماندگاری ذرات گردوغبار در آنجا بسیار بالا می‌رود را در اولویت کاری خود قرار دهیم. زابل با مشکلات بهداشتی ناشی از گردوغبار درگیر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید