• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219998
+
-

به حیات‌وحش و سگ‌ها غذارسانی نکنید

غذارسانی مردم به حیات‌وحش می‌تواند باعث مرگ آنها شود و غذارسانی به سگ‌ها علاوه بر به‌خطر انداختن جان حیات‌وحش منجر به افزایش جمعیت سگ‌های بدون صاحب می‌شود.
حمید عمیدی نوش‌آبادی، فعال زیست‌محیطی: غذا‌رسانی به حیات‌وحش در زمان سرما و به‌خصوص روزهای برفی هرچند که نشان‌دهنده مهربانی و دلسوزی مردم است، اما این برخوردهای احساسی می‌تواند باعث مرگ حیوانات وحشی شود. برخی از حامیان محیط‌زیست، در روزهایی که برف می‌بارد، از روی دلسوزی، مردم را دعوت می‌کنند که برای حیات‌وحش، در فضای اطراف شهر و کنار جاده‌ها غذا بریزند تا حیوانات وحشی گرسنه نمانند. قرار دادن پسمانده مواد غذایی در کنار جاده‌ها و مناطق طبیعت‌گردی، حیات‌وحش را به این زباله‌ها جذب کرده و به‌تدریج آنها را به سمت مناطق مسکونی می‌کشاند. حیوانات‌وحشی بر حسب غریزه خود در روزهای برف و یخبندان به‌دنبال غذا از مناطق مرتفع به سمت ارتفاع پایین و مناطق مسکونی حرکت می‌کنند. به همین دلیل به مردم سفارش می‌کنیم که در این روزها مراقب آنها باشند ولی از دادن غذای دستی به آنها خودداری کنند. اداره حفاظت محیط‌زیست در شرایط اضطراری برای تأمین غذای حیات‌وحش برنامه‌ریزی‌های مناسبی دارد که به شیوه علمی و فنی آن را اجرا می‌کند تا حیوانات گرسنه نمانند. تغذیه غیرطبیعی حیوانات وحشی حتی سگ و گربه‌ها، آثار منفی برای آنها به همراه دارد.
مجید نواییان، فیزیولوژیست جانوری: غذارسانی به این سگ‌ها جفا در حق حیات‌وحش است. در سایه غذارسانی، تعداد بسیار زیادی از سگ‌های ولگرد در اطراف پارک‌های ملی ازجمله پارک ملی خجیر، سرخ حصار، ورجین و... حضور دارند و تهدید اساسی برای گونه‌های حیات‌وحش به‌حساب می‌آیند. به‌عنوان مثال گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد گله سگ‌ها به قوچ و میش حمله کرده و گله را مریض کرده و برخی را نیز کشته و از بین برده‌اند. این سگ‌ها تهدید جدی برای نوزادان حیات‌وحش محسوب شده و می‌توانند به توله گوشتخواران بزرگ ازجمله یوز، خرس و پلنگ حمله کنند، البته سگ‌ها به تنهایی حریف پلنگ نمی‌شوند اما زمانی که چندین سگ وارد زیستگاه بشوند، آن محل را برای پلنگ ناامن می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید