• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219963
+
-

رشد 50درصدی بودجه پروژه‌های «من شهردارم»

نگاه
رشد 50درصدی بودجه پروژه‌های «من شهردارم»

امیر شهرابی؛ مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران

تأثیر‌گذاری طرح «من‌شهردارم» بر مباحث اجرایی و بودجه شهرداری تهران عیان است. «من‌شهردارم2» با «من شهردارم1» تفاوت‌هایی داشت. در طرح «من‌ شهردارم2» امکان ثبت پیشنهاد از سوی مردم وجود داشت. نزدیک به 3هزار و 700پروژه به ارزش 8.8همت در لایحه بودجه1403 مورد استفاده قرار گرفت. براساس خروجی که حاصل شد، نزدیک به 7.5همت در لایحه بودجه1403 به شورای شهر ارائه شد. از نظر ارزش ریالی و تعداد پروژه در سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشتیم؛ سال گذشته هزارو460پروژه بود و امسال نزدیک به 3هزارو700پروژه داشتیم. از نظر ارزش ریالی نیز 5همت را به 8.8همت ارتقا دادیم؛ البته در لایحه‌ای که به شورا رفت 7.5همت شد که این هم نسبت به سال گذشته رشد 50درصدی را نشان می‌دهد. نگاه ما این است که با اجرای خوب پروژه‌های «من شهردارم یک» و ایجاد اعتماد بین مردم، بتوانیم در سال1403 نیز این پروژه‌های ثبت شده در سال‌جاری را به‌درستی اجرایی کنیم.
80درصد پروژه‌های «من شهردارم» از ماهیت عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیکی برخوردار هستند و موضوعات خدمات شهری و اجتماعی در دسته‌های بعدی قرار می‌گیرند به‌عبارت دیگر، اقدامات مربوط به آسفالت، جدول‌بندی، پیاده‌روسازی، علائم ترافیکی و همچنین موضوعات حوزه زیباسازی همچون نمای شهری، فضای سبز و... بیشترین سهم را در موضوعات مطرح‌شده دارند.
ما یک سهم‌بندی برای مناطق قائل هستیم و چند شاخص را درنظر گرفته‌ایم. برخی شاخص‌ها مربوط به وسعت، تعداد محلات، بافت فرسوده و جمعیت مناطق است و ما سعی کرده‌ایم با ترکیب شاخص‌های ذکر شده، عدد ریالی سهم «من شهردارم» در مناطق را مشخص کنیم. بدون شک نگاه ما این است که تمام شاخص‌ها را مورد توجه قرار دهیم و نگاه یک بعدی نداشته باشیم؛ هر چند اعتقاد ما این است که در مناطق شمالی نیز محلات محرومی مانند ده‌ونک وجود دارد؛ همانطور که در مناطق جنوبی نیز محلاتی با شاخص‌های خوب داریم. نباید با نگاه منطقه‌ای به موضوعات بنگریم، نگاه ما بیشتر محله‌ای است؛ چراکه از این طریق ممکن است که یک محله ضعیف در منطقه شمالی شناسایی شود که از کمبود سرانه‌های مختلف رنج می‌برد. از نظر من، نگاه محله‌ای در طرح «من شهردارم» حاکم بوده است. از طریق این طرح مردم توانستند پروژه‌های موردنظرشان را به گوش مسئولان شهری برسانند و یکی از خروجی‌های ما پیشنهادهای مردمی بود. امیدواریم به سمت نهادینه شدن این رویکرد در سطح کشور برویم و نگاه محله‌ای در تصمیم‌گیری‌های شهری رقم بخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید