• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219959
+
-

نهضت نوسازی مجموعه‌های مرتبط با بانوان در سال ۱۴۰۳

یادداشت
نهضت نوسازی مجموعه‌های مرتبط با بانوان در سال ۱۴۰۳

مریم اردبیلی؛ مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران

مدیریت شهری در دوره ششم اهمیت زیادی به حوزه زنان داده است و در این راستا هم افراد آسیب‌پذیر تحت حمایت قرار گرفته‌اند و هم آنکه برای موضوع خانواده و فرزندان این گروه‌ها برنامه‌هایی داریم. برای اهمیت این موضوع باید عنوان کرد که در سال1400 تعداد مراکز کوثر (مراکز کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار) شهر تهران 62مرکز بود، اما امروز ما ۹۵مرکز کارآفرینی کوثر در شهر تهران داریم و همچنان به فکر توسعه این مراکز در شهر تهران هستیم. یکی از برنامه‌ها و اهداف ما درخصوص مراکز کوثر، استفاده از این ظرفیت و توانایی در سازمان و اداره‌های مربوط به شهرداری تهران هستیم و تا‌کنون چند تجربه خوب و موفق نیز دراین زمینه داریم. در واقع بر حسب نیازهای مجموعه‌های مرتبط و وابسته به شهرداری تهران می‌توانیم مراکز کوثر و مجموعه کسب‌وکار مورد نیاز را ظرف مدت 6‌ماه تا یک‌سال ایجاد کنیم.
چرا که از توانمندی این افراد در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود؛ مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در بازدیدهای خود از نمایشگاه‌های مرتبط با تولیدات و توانمندی‌های بانوان، ابراز تمایل و اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش زیادی از نیازمندی‌های مجموعه‌های خود را از طریق محصولات مراکز کوثر و محصولات خانگی ما تهیه کنند. برای مثال شرکت شهربان و حریم‌بان برای تهیه البسه مورد نیاز پرسنل خودش از طریق مراکز کارآفرینی کوثر قراردادی منعقد کرد و تولید و تحویل لباس‌ها نیز انجام شد. جالب اینکه با این اقدام در تهیه البسه مورد نیاز حدود ۱2میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت و طبق اعلام مدیران شرکت شهربان و حریم‌بان به‌عنوان کارفرما کیفیت البسه نیز نسبت به سال‌های گذشته ارتقای زیادی پیدا کرده‌ بود. از سوی دیگر این کار توسعه و رشد مراکز کوثر را به‌دنبال داشت. علاوه بر این قراردادهایی و تفاهم‌هایی نیز برای تولید البسه مورد نیاز دیگر بخش‌های مرتبط با شهرداری تهران ازجمله مراکز معاینه فنی و تاکسیرانی و... نیز منعقد شده است تا سفارش و نیاز آنها از طریق مراکز کارآفرینی کوثر تولید و برطرف شود.
اتفاق خوب دیگر در حوزه بانوان که سال گذشته رخ داد و امسال نیز ادامه پیدا کرد و توسعه داده‌شد ایجاد اشتغال برای زنان زندانی رأی باز بود و این گروه از زنان به مراکز توانمندسازی کوثر ملحق شوند. در سال گذشته در همکاری با زندان زنان توانستیم شرایط اشتغال و بازگشت به خانواده 200نفر از بانوان زندانی رأی باز را فراهم کنیم. امسال این موضوع به یک تفاهم جامع با زندان‌های استان تهران تبدیل شد که زندانیان رأی باز، زندانیان دارای پابند الکترونیک و همچنین زندانیانی که دوران محکومیت‌شان به پایان رسیده است را شامل می‌شود. در این رابطه باید به پویش آزادسازی مادران زندانی و مراسم گلریزان که توسط شهرداری تهران انجام شد نیز اشاره کنم که چند سالی است برگزار می‌شود.
در بحث زنان معتاد نیز با سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی همکاری‌هایی داریم. در یاورشهر۵ یک بسته کاری را تعریف کردیم و اتفاقات خوبی را در این بخش رقم زدیم. به‌طوری که در بحث خانواده‌پذیری و جامعه‌پذیری آنها متمرکز شدیم. در واقع بعد از سم‌زدایی و خدمات اولیه در بحث بازگشت آنها به جامعه فعالیت می‌کنیم، مثلا ما موردی داشتیم که بعد از ۱۱سال به دامن خانواده خود برگردانده شد.
برای سال۱۴۰۳ نهضت نوسازی مجموعه‌های مرتبط با زنان اعم از مراکز کوثر، شهربانوها و دیگر مجموعه‌ها را داریم. چرا که مجموعه‌های ما در دهه۸۰ و اوایل۹۰ ایجاد شده و اورهال و بهسازی آنها در این سال‌ها انجام نشده است. بنابراین در سال آینده شاهد نونوار شدن این مجموعه‌ها خواهیم بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید