• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219944
+
-

همه می‌گویند فاجعه!

اتفاقات پایان مسابقه والنسیا - رئال وجهه لالیگا و داوران اسپانیایی را خراب‌تر کرد

همه می‌گویند فاجعه!

بازی رئال‌مادرید و والنسیا اتفاقات عجیب زیاد داشت. بازیکنان رئال‌ در نیمه‌اول 2گل به والنسیا هدیه دادند تا طبق معمول باز هم برای ریمونتادا (بازگشت) خودشان را به در و دیوار بزنند. وینیسیوس 2گل میزبان را در فضای متشنج ورزشگاه مستایا جبران کرد و برای تماشاگران رجز خواند اما داور این مسابقه اجازه نداد گل سوم و پیروزی میهمان ثبت شود و درست در لحظه ارسال سانتر براهیم دیاس که ثانیه‌ای بعد با ضربه سر بلینگام وارد دروازه شد، سوت پایان مسابقه را زد. مطبوعات اسپانیایی حتی کاتالونی از این واقعه به رسوایی تعبیر کرده‌اند و آنچلوتی هم گفته است به عمرش چنین چیزی ندیده بود. داور در واکنش به اعتراضات بازیکنان رئال که داشتند منفجر می‌شدند به بلینگام کارت قرمز داد و او را از 2بازی بعدی محروم کرد. داور بازی در گزارش خود نوشته که هافبک انگلیسی به او فحش مادر داده و ممکن است بلینگام تا 3بازی هم محروم شود.
داور برای آخر این مسابقه 7دقیقه وقت اضافه درنظر گرفته بود که در این حین یک پنالتی به سود والنسیا اعلام کرد که هم خودش و هم کمک‌داور ویدئویی آن را رد کردند. 2دقیقه به همین دلیل تلف شد و بازی باید تا دقیقه99 ادامه می‌یافت اما مانسانو دقیقه98:40 سوت پایان بازی را زد. او وقتی دید براهیم توپ را سانتر کرده و گل به‌ثمر رسیده، دستانش را به نشانه پایان بازی بالا برد. پنالتی دقیقه90.24 اعلام شد و بازی حدود دقیقه 92.50 از سر گرفته شد. یعنی 2دقیقه‌و‌نیم وقت تلف شده بود.

   داور
کمیته داوران فدراسیون فوتبال اسپانیا هم از این موضوع خوشحال نیست. درحالی‌که پرونده نگیرا و رسوایی رشوه 17ساله باشگاه بارسلونا به نایب‌رئیس سابق وجهه کمیته داوران را پایین آورده، این اتفاق هم به قوز بالای قوز تبدیل شده است. اعضای کمیته داوران تصمیم داور این بازی را اشتباه می‌دانند و معتقدند این تصمیم به وجهه داوری در لالیگا آسیب زده است.
رئالی‌ها پیش از این مسابقه نسبت به انتخاب مانسانو به‌عنوان داور و خوسه لوییس مونوئرا مونترو به‌عنوان داور ویدئویی اعتراض داشتند و زمانی که لالیگا به اعتراض باشگاه توجهی نشان نداد، رئالی‌ها ویدئویی از اشتباهات این دو داور تهیه و در شبکه تلویزیونی‌شان منتشر کردند. لالیگا و فدراسیون از این اقدام رئال خشمگین است و درنظر دارد قانونی تصویب کند تا باشگاهی حق تدوین چنین صحنه‌هایی نداشته باشد.
فصل 21-2020 مانسانو در مستایا، ورزشگاه والنسیا 3پنالتی علیه رئال‌مادرید گرفت و این تیم 4 بر یک شکست خورد. در آن بازی پنالتی مارسلو روی ماکسی در حالی گرفته شد که بازیکن برزیلی از مهاجم حریف، جلو زده بود و این مهاجم حریف بود که روی او خطا کرد. داور ویدئویی نیز در آن صحنه مداخله نکرد. 9دقیقه بعد، داور ویدئویی مدعی شد راموس در محوطه جریمه هند کرده است اما هند بازیکن والنسیا قبل از این لحظه اعلام نشد. علاوه بر این 3پنالتی، گل دوم والنسیا نیز با خطای روی آسنسیو ثبت شد و باید مردود می‌شد.
مانسانو فصل گذشته 3گل رئال را به‌علت آفساید مقابل الچه مردود اعلام کرد، این 3گل از روی خطوطی زده شدند که آفساید را به‌صورت قطعی تأیید نمی‌کردند. مانسانو سال گذشته در بازی رئال مقابل کادیس هم پنالتی‌ای که باید روی رودریگو می‌گرفت، نادیده گرفت. فصل 22-2021 در بازی با سوسیه‌داد خطایی روی کاسمیرو شد که پنالتی بود اما نظر مانسانو با بقیه متفاوت بود. صحنه‌هایی هم علیه مونترو و تصمیم‌هایش در اتاق VAR پخش شده است.
آمار رئال‌مادرید با داوری خسوس خیل مانسانو؛ 35مسابقه؛ 28برد، 3مساوی، 4باخت، 37کارت زرد و 4کارت قرمز.

زیکو
اتفاق بازی رئال‌مادرید و والنسیا 46سال پیش برای تیم ملی برزیل رخ داده بود. در جام‌جهانی1978 داور مسابقه، گل زیکو به سوئد در ثانیه پایانی را سوزاند. در آن صحنه نلینیو پشت توپ رفت و زیکو ارسال او را با ضربه سر به گل پیروزی تبدیل کرد اما کلایو توماس درست در زمانی که توپ روی هوا بود، سوت زد و این گل مردود شد. او بعدا گفت که زیکو 0.4ثانیه تأخیر داشته!

مستایا
سبایوس، وینیسیوس و برخی از اعضای کادر رئال با پرسنل امنیتی به مشکل خوردند. در تونل استادیوم دعوای شدیدی رخ داد و وینیسیوس، رودیگر و سبایوس بیشترین آسیب را به تونل رساندند. رودیگر پنل مصاحبه را پاره کرد و شوامنی میز مصاحبه را شکست. مستایا هرگز ورزشگاه آسانی برای مادرید نبوده. از زمان انتقال میاتوویچ به رئال بدون اجازه والنسیا بین 2باشگاه دشمنی برقرار شد و والنسیا هرگز بازیکنی به این تیم نداد. رئالی‌ها غیراز بازی پر تنش سال گذشته که در آن شکست خوردند و باعث ابقای والنسیا در لالیگا شدند و وینیسیوس هم کلی فحش نژادپرستانه شنید، در 9دیدار اخیر خود در مستایا به ندرت پیروز شده‌اند. رئال‌مادرید از فصل 15-2014 مقابل والنسیا در لالیگا، 5شکست و 3تساوی داشته و فقط 2پیروزی کسب کرده است. مادرید پیش از این فقط 29درصد امتیاز را در مستایا به‌دست آورده بود.

وینی
هواداران والنسیا با اینکه این باشگاه به کمپین نه به نژادپرستی پیوسته، در این بازی هم طبق روال گذشته خوی نژادپرستانه خود را نشان دادند. آنها هنگام ورود رئال به ورزشگاه شعار‌هایی دادند که به تأکید زیاد شبکه تولید و پخش سریال نتفلیکس روی استفاده از بازیکنان سیاه و رنگین‌پوست اشاره داشت. آنها تابلوی پینوکیو را هم در دست داشتند که هم علیه وینی بود و هم علیه پیتر لیم مالک سنگاپوری والنسیا که نزد هواداران منفور و معروف به دروغگویی است.
    وینی پس از زدن گل اول در وقت اضافه نیمه‌نخست رو به هواداران میزبان مشت خود را به‌سوی آسمان گرفت. این حرکت نمادی از «قدرت سیاهان» بود؛ نمادی که برای نخستین بار در المپیک1968 در مکزیک توسط تامی اسمیت مورد استفاده قرار گرفت. اسمیت پس از کسب مدال طلای مسابقات دو‌و‌میدانی به همراه جان کارلوس که مدال برنز را کسب کرده بود، مشت خود را در زمان پخش سرود آمریکا به‌سوی آسمان برد و این حرکت به نمادی برای مبارزه علیه نژادپرستی تبدیل شد.
    وینی در 11تقابلی که با والنسیا داشته، 8گل وارد دروازه خفاش‌ها کرده. والنسیا محبوب‌ترین حریف این بازیکن در فوتبال اسپانیاست. او تاکنون فقط 3بار به‌عنوان بازیکن میهمان در لالیگا دبل کرده که همگی در ایالت والنسیا بوده؛ مقابل لوانته و الچه در سال2021 و مقابل والنسیا در سال2024.
    این دویست‌وپنجاهمین بازی وینیسیوس با پیراهن رئال‌مادرید بود. این برزیلی با دبل در این بازی به این آمار رسید؛ 250بازی، ۷۳گل، ۷۱پاس گل و ۱۰جام.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید