• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219915
+
-

دیپلماسی انرژی در الجزایر

دیپلماسی
دیپلماسی انرژی در الجزایر

رئیس‌جمهور در نشست مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز (GECF) با بیان اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران زمینه مناسبی برای کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گازطبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده‌است، گفت: از این فرصت استفاده و از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران، ازجمله پروژه‌های بخش گازطبیعی دعوت می‌کنم.
سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند در تعامل با کشورهای عضو مجمع و در قالب مدل‌های جدید، مشارکت و نمونه موفقی را خلق کنند، از کشورهای عضو دعوت کرد برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و  فناوری‌‌های مرتبط همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند.
وی همچنین به دبیرخانه مجمع پیشنهاد کرد سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز به‌کار گرفته شود تا همه اعضا از ظرفیت‌های یکدیگر برخوردار شوند. رئیسی با بیان اینکه جهان بیش‌از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی جوامع و همفکری دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای عبور از این چالش‌ها و حرکت در مسیر توسعه‌یافتگی و کمک به حفظ طبیعت و ایجاد آینده‌ای بهتر است، اظهارکرد: استفاده صحیح و فراگیر از منابعی همچون گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا نقش مهمی در این عرصه ایفا خواهد کرد.

آمادگی ایران برای تبدیل‌شدن  به هاب انرژی منطقه
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به ضرورت تعریف مسیرهای جدید تجارت گازطبیعی اشاره و تأکید کرد باید سیاست‌های نوینی در دستور کار اعضای این مجمع قرار گیرد تا در راستای افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل شود. رئیسی افزود: ایران با اتکا به ذخایر عظیم گازطبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازارجهانی گاز نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند. وی با بیان اینکه راهبری منطقه‌ای ما افزایش تولید و صادرات گازطبیعی و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش‌آفرین است، تصریح‌کرد: ایران آمادگی تبدیل به هاب انرژی منطقه و مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.

هشدار رئیسی درباره غزه
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره کرد و گفت: جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است. در یک طرف جبهه ارتشی است که منتظر اسلحه و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکایی‌هاست و در طرف دیگر جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند.رئیسی با بیان اینکه کسانی که امروز سکوت می‌کنند، بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد، ادامه داد: امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است، درحالی‌که آمارهای رسمی از شهادت بیش از ۳۰هزار زن و کودک به‌دست تروریست‌های صهیونیست حکایت دارد، هزاران نفر نیز چند‌ماه است که زیر آوارها مانده‌اند و بمباران بی‌وقفه، فرصتی برای بیرون کشیدن اجساد آنها فراهم نکرده‌ است.

برنامه‌های رئیسی در الجزایر
رئیس‌جمهور در جریان سفر به الجزیره، علاوه‌بر سخنرانی در نشست مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز، با سران برخی کشورهای شرکت‌کننده نیز دیدار کرد. گفت‌وگو با روسای‌جمهور تونس و موزامبیک و امیر قطر ازجمله برنامه‌های رئیسی در سفر به الجزیره بود. دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با همتای الجزایری، برگزاری نشست هیأت‌های عالی‌رتبه 2 کشور و امضای چند سند همکاری از دیگر دستورکارهای سفر رئیس‌جمهور به الجزایر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید