• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21984
+
-

خصوصی‌‌سازی‌ در نیمه راه

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌: هنوز سهام 650شرکت در دست دولت باقی مانده و ۵۰ درصد واگذاری‌ها انجام نشده است


رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: با وجود 17سال واگذاری مستمر سهام شرکت‌های دولتی، آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۵۰درصد شرکت‌های دولتی هنوز فروخته نشده است. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی‌، میرعلی‌اشرف پوری حسینی تأکید کرد: در ۱۷سال گذشته ۱۹۹۲ شرکت در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار گرفته که از این تعداد ۴۵۰ شرکت به دلایل مختلف ازجمله انحلال،  ورشکستگی و ادغام از فهرست واگذاری‌های دولت خارج شدند. همچنین از ۱۵۱۶ بنگاه باقیمانده ۲۰۰ شرکت در طول این سال‌ها به‌صورت غیررقابتی در قالب رد دیون دولت یا سهام عدالت و بدون برگزاری مزایده واگذار شده‌اند.



شرکت‌های باقیمانده

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اضافه کرد: از ۱۳۳۰ شرکت باقی مانده در فهرست واگذاری‌ها،  ۵۲درصد به فروش رسیده و ۴۸درصد معادل 650شرکت دولتی هنوز در فهرست خصوصی‌سازی‌ قرار دارد. پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس می‌توان گفت تا به امروز نیمی از راه واگذاری‌ها پیموده شده و نیم دیگر آن باقی مانده است.



سهام کنترلی در دست دولت

او افزود: ارزیابی انجام شده نشان داد آن بخش از سهام دولت که تا‌کنون واگذار شده بیشتر مربوط به سهام خرد و مدیریتی شرکت‌ها بوده است. دولت در بیشتر شرکت‌های باقیمانده در فهرست واگذاری‌ها دارای سهام کنترلی است. به گفته او، از زمان آغاز به‌کار دولت یازدهم تاکنون دوبرابر، دوره دوازده ساله قبل از آن سهام کنترلی دولتی فروخته شده است.او افزود: میزان سهام کنترلی به‌گونه‌ای است که می‌توان با در اختیار داشتن آن،  اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یک شرکت را تعیین کرد.



دلایل مقاومت‌ها

او درباره دلایل مقاومت‌ها در برابر خصوصی‌سازی گفت: ترس از دست دادن منافع یکی از دلایل اصلی ایجاد مقاومت در برابر خصوصی‌سازی توسط مدیران دولتی است.  رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ تأکید کرد: از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای اجرای خصوصی‌سازی‌ و واگذاری سهام دولتی دفاع می‌کنم و امیدواریم باقیمانده راه واگذاری‌ها را نیز با همکاری و یاری همه سازمان‌ها و نهادها با موفقیت بیشتری به پیش ببریم.


     فروش هزار میلیارد ریال سهام دولتی

سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تاکنون،  ۱۰۲۵ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی از طریق مزایده واگذار کرد.از ۱۰۲۵ میلیارد ریال سهام دولتی واگذار شده از ابتدای امسال تاکنون،  ۲۸۵ میلیارد ریال آن به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها و ۷۳۹ میلیارد ریال دیگر به شرکت‌های گروه 2واگذاری‌ها مربوط بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید