• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21976
+
-

گلایه مینوشهری‌ها از بسته شدن نهرها

موسسه جهاد نصر: استفاده از نهرهای سنتی در بخش شهری مناسب نیست

نمای نزدیک
گلایه مینوشهری‌ها از بسته شدن نهرها

نهرهای کشاورزی مینوشهر به‌تازگی از سوی موسسه «جهاد نصر» (مجری طرح 550 هزار هکتاری) مسدود شده‌اند و شهروندان مینوشهری از این موضوع ناراضی هستند. آنها می‌گویند بسته شدن نهرها باعث شده است پساب خانگی بخش مینوشهر که به نهرهای سنتی هدایت می‌شد، وارد نهرها نشود و معضلات زیست‌محیطی ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، آنان می‌گویند: بسته شدن نهرهای سنتی علاوه بر مسدود شدن فاضلاب خانگی، باعث تجمع زباله‌ها، جمع شدن حیوانات ولگرد و حشرات موذی و انتشار بوی تعفن در محل شده است. 


تشدید بوی تعفن

یکی از اهالی منطقه نعیمیه مینوشهر می‌گوید: بستن نهرها موجب شده تا پساب خانگی وارد نهرها نشود و در محل باقی بماند. «رضا دریس» می‌گوید: با بسته شدن نهرهای سنتی، جزر و مد قطع می‌شود و این موضوع باعث راکد شدن آب و ایجاد فاضلاب و تشدید بوی تعفن در محیط می‌شود. 


از بین رفتن محصولات کشاورزی

یکی از اهالی منطقه قانمیه مینوشهر هم می‌گوید: بیشتر مردم مینوشهر کشاورز هستند و زمین خود را با آب نهرها آبیاری می‌کنند و با بسته شدن این نهرها، محصولات زراعی آنها از بین می‌رود. 
«عبدالکریم رشادی» ادامه می‌دهد: الان نهرهای سنتی به دلیل قطع شدن جریان جزر و مد از رودخانه قابل‌استفاده نیستند. 


انتقاد رئیس شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مینوشهر می‌گوید: طرح 550 هزار هکتاری (احیای زمین‌های زراعی استان‌های خوزستان و ایلام) که توسط موسسه جهاد نصر در جزیره مینو اجرا شده، از سوی مردم و مسئولان محلی مورد انتقاد است. حالا هم با بستن نهرها نارضایتی مردم را بیشتر کرده‌اند.
«امید اسکندری» اظهار می‌کند: مردم مینوشهر انتظار دارند که مسئولان مشکلات آنها را به حداقل برسانند، اما شاهد سوءتدبیر برخی مسئولان و هدرروی اعتبارات دولت و بودجه بیت‌المال هستیم.


نبود شبکه فاضلاب

شهردار مینوشهر نیز اظهار می‌کند: پساب خانگی بیشتر مناطق شهری و روستایی مینوشهر از طریق نهرهای سنتی به سمت رودخانه دفع می‌شد، ولی با اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی، این مسیر بسته شده و معضلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است. 
«هاشم سیاحی» می‌گوید: مسدود شدن نهرها باعث شده که پساب‌های خانگی در منطقه رها شود و مشکلات زیست‌محیطی فراوانی برای ساکنان مینوشهر ایجاد کرده است. نبود شبکه فاضلاب هم به مشکلاتِ موجود دامن زده است.


از دست رفتن کارایی نهرها

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر می‌گوید: طرح آبیاری زهکشی و تسطیح زمین‌های کشاورزی مینوشهر در قالب طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در حال اجراست و تا اواخر این ماه 1200 هکتار زمین تحویل بهره‌برداران داده می‌شود. 
«محمد مطرودی» درباره بسته شدن نهرهای سنتی مینوشهر بیان می‌کند: قبلا آبیاری زمین‌های کشاورزی و نخیلات مینوشهر به صورت جزر و مدی از رودخانه اروند کبیر و اروند صغیر انجام می‌شد، ولی با اجرای طرح 550 هزار هکتاری، به دلیل بالا بودن شوری آب دیگر از نهرها استفاده نمی‌شود. 
وی اضافه می‌کند: پس از تحویل زمین‌های کشاورزی به بهره‌برداران، شبکه آبیاری و زهکشی راه‌اندازی خواهد شد و نهرها دیگر کارایی نخواهند داشت. اما کشاورزان می‌گویند مشکل این است که هنوز زمین به همه بهره‌برداران تحویل داده نشده و مسدود شدن نهرها از حالا به ضرر آنها تمام می‌شود.


ایجاد معضلات بهداشتی

بخشدار مینوشهر اما معتقد است که جزیره مینو یک منطقه گردشگری است و بسته شدن نهرهای سنتی نمای گردشگری جزیره را از بین می‌برد. 
«مهدی طبری» می‌گوید: استفاده از نهرهای سنتی به عنوان زهکش علاوه بر تجمع پساب خانگی، جمع شدن حیوانات ولگرد و حشرات موذی و رشد نیزارها، معضلات بهداشتی فراوانی به همراه دارد. 


امتیاز مسدود شدن نهرها

نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پروژه‌های جزیره مینو و جرف درباره علت مسدود کردن نهرهای سنتی مینوشهر می‌گوید: وقتی شبکه آبیاری کامل شد و آب شیرین از طریق کانال و ایستگاه‌های پمپاژ با سیستم کم‌فشار وارد زمین‌های زراعی شد، مسدود بودن نهرها موجب جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه اروند خواهد شد.
«محمود چناری» می‌گوید: الان نهرهای بسته‌شده در قسمت جنوب جزیره مینو حد فاصل بحریه شرقی و غربی است که به اروند صغیر و کبیر منتهی می‌شوند و به دلیل داشتن زهکش، حجم آنها به کمتر از 30 تا 40 متر رسیده و باید ایستگاه پمپاژ راه‌اندازی شود تا مشکل دفع پساب‌ها برطرف شود.


مینوشهر سیستم جامع فاضلاب می‌خواهد

وی در پاسخ به شهروندانی که معتقدند اجرای طرح 550 هزار هکتاری موجب ایجاد مشکلات محیط زیستی شده است عنوان می‌کند: اتفاقا متوقف شدن پروژه سهم مینوشهر از طرح 550 هزار هکتاری، معضلات زیست‌محیطی به دنبال خواهد داشت.
نماینده مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پروژه‌های جزیره مینو و جرف تاکید می‌کند: مینوشهر به سیستم جامع فاضلاب نیاز دارد و استفاده از نهرهای سنتی در بخش شهری مناسب نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :