نوسازی ناوگان تاکسیرانی با 40هزار خودروی برقی
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران
یکی از اولویتهای اصلی شهرداری تهران نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ازجمله تاکسیهای فرسوده است. باتوجه به تعداد خودروهای فرسوده در این دوره از شهرداری تهران و طی 2سال گذشته حدود 6هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده که بخش زیادی از آنها با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید صورت گرفت. طبق قراردادی که بین شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد، تسهیلات 150میلیون تومانی برای نوسازی تاکسیهای سواری و 200میلیون تومانی برای ونتاکسیها با سود 8درصد و دوره بازپرداخت 60ماهه با دوره تنفس 3ماهه پرداخت شد.
طی سالجاری حدود 1400پرونده دریافت وام تسهیلاتی به شرکت خودروساز ارجاع شده است. با توجه به اینکه برخی رانندگان مدت زیادی است در انتظار تحویل خودرو هستند، جلسات و پیگیریهایی داشتیم تا روند تحویل خودرو تسریع شود؛ بر همین اساس بخش زیادی از این خودروها تا قبل از پایان سال تحویل داده میشوند.
البته با توجه به تعداد زیاد تاکسیهای فرسوده که حدود 40هزار دستگاه است، صرف نوسازی به این شکل پاسخگوی نیاز ناوگان تاکسیرانی نخواهد بود. باتوجه به این موضوع، با تدبیر شهرداری تهران حرکت به سمت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی آغاز شد. در همین راستا شهرداری تهران بهعنوان یکی از پیشگامان برقیسازی برای سال آینده تعداد قابلتوجهی خودروی برقی شامل 25هزار سدان، 10هزار ون برقی و 2500خودروی ویژه فرودگاهی برای ناوگان تاکسیرانی شهر تهران وارد خواهد کرد. نحوه و مدل مشارکت رانندگان تاکسی در کمیتههای تخصصی درحال بررسی است، اما قطع به یقین بخش زیادی از این خودروها جایگزین تاکسیها و ونتاکسیهای فرسوده خواهد شد. امیدواریم با ورود تاکسیهای برقی شاهد خارجشدن کامل ناوگان فرسوده تاکسیرانی باشیم. همچنین قرار است 20هزار خودروی برقی هم از طرف دولت برای استفاده در حملونقل عمومی به شهرداری تهران واگذار شود. سال آینده با ورود بیش از 40هزار خودروی برقی شاهد تحول خوبی در حوزه جایگزینی خودروهای فرسوده خواهیم بود. اگر به ازای هر تاکسی برقی یک تاکسی اسقاطی از رده خارج شود، برای سال آینده ناوگان تاکسیرانی تهران کاملا نوسازی خواهد شد و در این بخش از حملونقل عمومی دیگر خودروی فرسوده نخواهیم داشت.
درخصوص شاتلتاکسیها یا همان تاکسیهای اشتراکی نیز این سرویس با استقبال بسیار خوبی از سوی کارمندان و دانشجویان روبهرو شده است. از آنجا که سرویس به اشتراک گذاشته میشود و افراد هممسیر در یک خودرو سوار میشوند و همچنین امکان رزو و کنسلکردن در شاتل تاکسیها پیشبینی شده است، افراد ازجمله کارمندان و دانشجویان با خیال راحت از این سرویس استقبال میکنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه این خودروها اشتراکی است، هزینههای استفاده از آن نسبت به دیگر مدلها یا تاکسیهای دربستی کاملا مقرونبهصرفه است.
در حال حاضر شاتلتاکسیها در میدان ونک به سمت پایانه و میدانهای مهم شهر بهعنوان طرح پایلوت اجرا میشود. درساعات پیک ازجمله بعدازظهرها میزان جابهجایی مسافران در میدان ونک بالاست. درحال حاضر 100دستگاه شاتل با مجموع 300سرویس خدماترسانی میکنند، اما تا پایان سال تعداد خودروهای شاتلتاکسی به حدود 200دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر خودروهای ون تلاش میکنیم تا خودروهای سواری را هم بهصورت دربستی یا اشتراکی در سرویس شاتل وارد کنیم.