• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21960
+
-

میراث سوکارنو در دستان تاجر افسانه‌ای

محسن محمود صفری|  اندونزی کشوری که با بیش از 15 هزار جزیره و فرهنگی متنوع میزبان همه اقوام آسیایی برای هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی است. مسابقاتی که از 27مرداد تا 11شهریور در 40 رشته ورزشی برگزار خواهد شد. قرار است کاروان ورزشی ایران با 380 ورزشکار در 44 رشته در این رویداد بزرگ آسیایی حاضر شود.
اولین برخورد با بازی‌های آسیایی، ورزشگاه افتتاحیه است، ورزشگاه «گلورا بانگ کارنو» که افتتاحیه و اختتامیه  بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 قرار است در آن برگزار شود.«گلورا بانگ کارنو» یکی از هشت ورزشگاه بزرگ فوتبال جهان است که شهرداری جاکارتا سال 1960 عملیات ساخت این مجموعه را آغاز کرد که در سال 1962 این ورزشگاه افتتاح شد. 
اندونزی از سال 1945 گام‎های بلند و اساسی برای پیشرفت در ورزش برداشت در همین سال بود که اندونزی در مبارزه‌ای سخت  علیه استعمار هلند توانست، استقلال خود را به رهبری احمد سوکارنو به دست بیاورد. برای سال‌های متمادی اندونزی به دلیل سیاست‌های خاصی که در برخورد با دو قطب شرق کمونیست و غرب سرمایه‌داری داشت به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث غیر متعهدها در جهان در کنار جمال عبدالناصر،رئیس‌جمهور مصر و جواهر لعل نهرو، نخست‌وزیر هند قرار گرفت. حالا همین ورزشگاه یعنی «گلورا بانگ کارنو» میراث سوکارنو برای بازی‌های آسیایی 2018 است. در 24 آگوست 1962 «احمد سوکارنو»، رئیس‎جمهور وقت اندونزی در مراسم افتتاح این مجموعه خطاب به جمعیت حاضر گفت: «اکنون باید به این معماری افتخار کنیم چرا که این سازه حاصل کار نیروی انسانی اندونزی است»، پس از آن، این ورزشگاه به‌نام سوکارنو نام‌گذاری شد.  این ورزشگاه میزبان جام ملت‎های آسیا در سال 2007 بود و علاوه بر آئین افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های آسیایی 2018، میزبان مسابقات دوومیدانی و فوتبال بازی‌های آسیایی نیز خواهد بود.
حالا اما اندونزی که مقصد گردشگری بسیاری از توریست‌های جهان است در حال آمادگی برای مسابقات آسیایی است.اما رئیس تیم میزبانی جاکارتا 2018 یکی از ثروتمندترین مردان جهان است. اریک توهیر یک تاجر اندونزیایی است که رئیس باشگاه فوتبال اینترمیلان در سری «آ» ایتالیا  هم هست؛ 4 سال پیش بود که توهیر 70درصد اینترمیلان را از ماسیمو موراتی خرید. حالا او رئیس برگزاری مسابقات جاکارتا 2018 است. او در این مورد به جاکارتا پست می‌گوید:«هر چه به زمان بازی‌ها نزدیک‌تر می‌شویم بیشتر هیجان را احساس می‌کنیم. اندونزی کشور بی‌تجربه‌ای در برگزاری میزبانی بازی‌های ورزشی نیست. پیش از این نیز ما میزبانی بازی‌های آسیایی را بر عهده داشته‌ایم ولی از آن زمان تاکنون شرایط تغییر کرده و ورزش در بالاترین سطح علمی و فنی خود قرار دارد. بنابراین این مساله وظیفه میزبان رقابت‌ها را سنگین‌تر می‌کند. ورزشکاران از 45 کشور آسیایی مهمان ما هستند و این مساله باعث می‌شود که وظایف میزبانی سنگین‌ترشود.»
 کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا، شمار مدال‌هایی که در این دوره از بازی‌ها توزیع خواهد شد را سه‌هزار و 568 نشان در 40 رشته ورزشی عنوان کرد.  جاکارتا 2018 لحظه‌ای است که اندونزی با بیش از 15 هزار جزیره قرار است یکپارچه و میزبان آسیا شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید