• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21956
+
-

پایان یک توهم!

در آستانه مسابقه حساس و سرنوشت‌ساز با تیم‌ملی پرتغال در مرحله گروهی جام‌جهانی2018، بخشی از هواداران تیم‌ملی بر این باور بودند که فیفا به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن «کریستیانو رونالدو» نمی‌شود و هر طور که شده، این بازیکن و تیمش را در جام حفظ می‌کند تا در قراردادهای تجاری و تبلیغاتی ضرر نکند. این «بدبینی» عمومی اولین‌بار از مصاحبه سرمربی تیم‌ملی بعد از جدال با اسپانیا آغاز شد. کارلوس کی‌روش «کمک داور ویدئویی» را مورد سرزنش قرار داد و مدعی شد که «VAR» تنها برای کمک به تیم‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. تئوری توطئه فیفا علیه تیم‌ملی برای حفظ پرتغال، شاید حتی برای بازیکنان تیم‌ملی نیز به یک دغدغه ذهنی تبدیل شده بود. شاید اگر چنین ذهنیتی وجود نداشت، روبه‌رو شدن با تیم سانتوس برای ستاره‌های ایرانی ساده‌تر به‌نظر می‌رسید. در پایان آن مسابقه، ایران از جام‌جهانی کنار رفت و پرتغال به اولین مرحله حذفی رسید اما نتایج روزهای بعد، به وضوح نشان دادند که اراده‌ای سازماندهی‌شده برای حفظ قدرت‌های بزرگ و چهره‌های تبلیغاتی در تورنمنت وجود ندارد. 
مدتی بسیار کوتاه بعد از کنار رفتن تیم‌ملی از جام‌جهانی روسیه، آلمانی‌ها در یک نبرد تاریخی و فراموش‌نشدنی نتیجه را به کره‌جنوبی واگذار کردند و برای «اولین‌بار» در تمام تاریخ فوتبال‌شان، از مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شدند. با توجه به همکاری نزدیک و مستمر کمپانی آلمانی آدیداس با فیفا، اگر قرار بود تصمیمی بر مبنای قراردادهای تجاری گرفته شود، بدون تردید آلمان در تورنمنت باقی می‌ماند و آدیداس ناچار بود چنین ضرر هنگفتی را تحمل کند. نتیجه این مسابقه اما در زمین رقم خورد و آلمانی‌ها ناچار شدند به کشورشان برگردند. جالب اینجاست که کمک داور بازی، گل اول کره‌جنوبی را آفساید اعلام کرده بود اما با «کمک داور ویدئویی» مشخص شد که این گل در شرایط سالم به ثمر رسیده و حذف مدافع عنوان قهرمانی، با تصمیم درست «VAR» رقم خورد. «لئو مسی» در اولین مسابقه مرحله حذفی، شکست سختی را تجربه کرد و ساعاتی بعد، «کریستیانو رونالدو» نیز به‌دست اروگوئه حذف شد تا مهم‌ترین، گرانقیمت‌ترین و تبلیغاتی‌ترین ستاره‌های حال حاضر دنیای فوتبال نیز با جام وداع کنند. ایران می‌توانست قبل از اروگوئه، کریستیانو را از تورنمنت کنار بزند اما خیلی‌ها «ممکن» بودن این ماموریت را باور نداشتند. شکست خوردن اسپانیا از روسیه، بخش دیگری از ستاره‌های مهم و کلیدی تورنمنت را نیز به خانه فرستاد. همه این نتایج، ثابت کردند که در مرحله گروهی نیز، هیچ‌کس در حال برنامه‌ریزی برای کنارگذاشتن تیم‌ملی ایران نبوده است. 
کارلوس کی‌روش بعد از واگذار کردن نتیجه به اسپانیا، ماهیت کمک داور ویدئویی را زیر سوال برد اما در همان مسابقه، «VAR» با تکرار صحنه اعلام آفساید گل سعید عزت‌اللهی توسط کمک داور، یک فرصت بزرگ برای تیم‌ملی ایران به‌وجود آورده است. مرد پرتغالی از داوری دیدار با پرتغال نیز انتقاد کرد و آن را جهت‌دار دانست اما ظرف چند روز، مشخص شد که خطای پنالتی اعلام ‌شده به سود ایران، اشتباه بوده و برخورد توپ با دست،  در چنین شرایطی پنالتی نیست. مطرح‌کنندگان فرضیه تلاش فیفا برای حذف ایران، درمورد کارشناسی داوری دیدار با پرتغال سکوت کردند تا شاید در بزنگاه بعدی، دوباره با چنین تئوری‌هایی به استقبال مسابقه‌های فوتبال بروند. باور اینکه تمام دنیا در حال نقشه‌کشیدن علیه ایران هستند، از اخبار رسانه ملی کلید خورده و حالا در ورزش، نهادینه شده است. هادی عامل در زمان شروع گزارش همه رقابت‌های کشتی، رئیس فیلا را با اتهام دخالت در داوری روبه‌رو می‌کند. سعید عبدولی نیز بعد از خطا کردن و امتیاز دادن، در جایگاه قربانی قرار می‌گیرد. توهم قرار گرفتن در مرکز ناداوری و بی‌عدالتی، حالا از کشتی به فوتبال ایران تزریق شده است. در جام‌جهانی اما تیم‌هایی که چنین تفکری نداشتند، موفق به خلق معجزه‌هایی فراموش‌نشدنی شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید