• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 اسفند 1402
کد مطلب : 219486
+
-

«بفرمایید برف و شیره

«بفرمایید برف و شیره

زمستان دارد آخرین روزهایش را سپری می‌کند، با این حال این روزهای آخر بارش این برف سنگین حسابی غافلگیرمان کرده و شاید این آخرین برف امسال باشد که باید آن را غنیمت بشماریم. یک روی سکه برف، سرماست اما اگر پایه باشید، می‌شود از این نعمت زمستانی حسابی لذت برد، چه با برف بازی و آدم برفی درست کردن، چه خوردن خوراکی‌های مخصوص روزهای برفی.
یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی که در روزهای برفی از گذشته مرسوم بوده، «برف و شیره» یا «برف و دوشاب» است. قدیم‌ترها مردم بسیاری از مناطق کشورمان، در روزهای برفی سینی را توی حیاط یا روی پشت بام خانه قرار می‌دادند و زمانی که پر از برف می‌شد، با شیره انگور گرم ترکیب کرده و دسری زمستانی شبیه بستنی تهیه می‌کردند. قدیمی‌ها معتقد بودند کسی که در زمستان برف و دوشاب بخورد، کمتر مریض می‌شود یا در تابستان کمتر تشنه می‌شود. در استان مازندران هم با استفاده از میوه خرمالوی وحشی خوراکی با عنوان «دشو» تهیه می‌کنند که خوردن آن با برف بسیار مرسوم است. علاوه بر آن مازندرانی‌ها برف را با شیره میوه اربه که در جنگل‌های گیلان و مازندران به‌صورت خودرو می‌روید  هم نوش جان می‌کنند.
جالب است بدانید کانادایی‌ها هم شیره افرا روی برف می‌ریزند و بعد یا با یک چوب کوچک مانند یک چوب بستنی یا یک چنگال فلزی میل می‌کنند و به آن maple taffy می‌گویند. این را هم اضافه کنیم که به جز دسرهای برفی، اغلب استان‌ها و شهرهای کشورمان، آش‌ها و غذاهای مخصوصی دارند که در فصل زمستان تهیه می‌کنند تا از گزند سرما در امان بمانند؛ از شیربرنج وآش ترخینه و فرنی گرفته تا هوروش و شیر وآش پرشکه که در کردستان پخته می‌شود. اهل هر جای ایران که هستید، تا برف روی زمین است، این فرصت را از دست ندهید و یکی از خوراکی‌های سنتی زمستان را امتحان کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید