• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21948
+
-

8 بحران کوچک در استقلال

8 بحران کوچک در استقلال

باشگاه استقلال روزهای پرتنشی را پشت‌سر می‌گذارد و با نزدیک شدن به فصل جدید مسابقات فوتبال، نگرانی هواداران این تیم بیشتر از قبل شده است. برای اینکه به بررسی وضعیت استقلال بپردازیم، باید گریزی به چند ماه پیش بزنیم، جایی که استقلال با وینفرد شفر لیگ را با مقام سومی تمام کرد، قهرمان جام‌حذفی شد و به‌جمع 8تیم برتر آسیا راه یافت. هواداران استقلال سرمست از نتایج تیم‌شان بوده و برای فصل آینده برنامه‌ریزی می‌کردند که خبرهای تلخ، کام آنها را تلخ کرد.
    ماجرای تیام
درمورد تیام روزی نبود که بحث‌های جدید مطرح شود، اینکه مهاجم سنگالی با پیشنهادهای مالی بهتری روبه‌رو شده و قصد جدایی دارد. هر روز در رابطه با این بازیکن شایعات زیادی مطرح شد، از گیر افتادنش در کویت تا پرداخت نشدن مالیاتش. یک روز عنوان شد که تیام قرارداد دارد و باید بماند، اما خودش عنوان کرد که با پرداخت 200هزار دلار می‌تواند از استقلال جدا شود.  پس از آن، کار به جایی رسید که رضا افتخاری مدیرعامل استقلال به‌دلیل فشار هواداران، مجبور شد برای مذاکره با تیام به ترکیه سفر کند، اما کسی سر قرار حاضر شد که در فوتبال کاره‌ای نبوده و بیشتر از طریق این و آن با تیام آشنایی پیدا کرده بود. فردی که در فصل گذشته در هتل محل اقامت استقلال هم حضور داشت و رابطه نزدیکی با تیام پیدا کرده بود. افتخاری همان جا به شخص مورد نظر گفت که حاضر هستند قرارداد 800هزار دلاری به همراه آپشن‌های خوب به قرارداد تیام اضافه کنند.
در حالی که گفته شد این بازیکن سنگالی از الکویت کویت پیشنهاد 3میلیون دلاری دارد، اما نه خبری از مذاکره بود نه پیوستنش به تیم دیگر. بعد از آن مشخص شد که قیمت تیام را بالا بردند تا او بتواند با رقم قرارداد و آپشن‌های بهتر به استقلال برگردد. تیام در تازه‌ترین اظهارنظر گفته که حاضر است برگردد، اما به شرطی که مالیاتش را بپردازند. مالیاتی که گفته می‌شود نزدیک به 600میلیون تومان است. 
    جدایی نورافکن
 ماجرای تیام به این شکل ادامه پیدا کرد تا اینکه امید نورافکن به‌دلیل پیشنهاد شارلوای بلژیک تصمیم گرفت راهی این تیم شده و از استقلال جدا شود. جدایی نورافکن باعث ناراحتی وینفرد شفر شد، چون او از مسئولان استقلال خواسته بود که به هر بهانه‌ای او را حفظ کنند، اما این اتفاق نیفتاد و نورافکن با پرداخت 50هزار دلار از استقلال رضایت‌نامه گرفت.
    سرور جپاروف
بدون شک یکی از بازیکنان کلیدی استقلال در فصل گذشته، جپاروف هافبک ازبکستانی بود. بازیکنی که دو بار مرد سال آسیا شده و با وجود سن و سال بالا، کیفیت خوبی دارد. جپاروف وقتی متوجه بالا رفتن قیمت تیام شد، سرناسازگاری پیدا کرد، به طوری که فرد دیگری را به‌جای مدیربرنامه‌های قبلی خود به مسئولان استقلال معرفی کرد و خواستار 130هزار دلار فصل گذشته به اضافه افزایش رقم قراردادش برای فصل آینده شد. قرارداد جپاروف 300هزار دلار بود که اکنون گفته می‌شود مبلغ 500هزار دلار خواسته است. 
    بازیکن بی‌خطر، خطرساز شد!
مسئولان استقلال تصور نمی‌کردند با بازیکنی که سال گذشته راحت قرارداد امضا کردند، امسال به مشکل بخورند. غفوری به‌خاطر بازی‌های خوبش در فصل گذشته، جایگاه خاصی در بین تماشاگران استقلال پیدا کرده است. او فصل گذشته بدون هیچ شرطی و با مبلغ پایین قراردادش را تمدید کرد و گفت که می‌خواهد فصل بدش را جبران کند. غفوری امسال، خواستار تسویه حساب دو فصل گذشته شده و شنیده می‌شود برای تمدید قراردادش هم مبلغ بالای دو میلیارد و پانصد میلیون تومان خواسته است. 
    کلاف سردرگم ابراهیمی
امید ابراهیمی فصل فوق‌العاده فوتبالی را با استقلال و تیم‌ملی سپری کرد. او به گفته شفر فرمانده استقلال و تیم‌ملی بود. ابراهیمی با درخشش خود در جام‌جهانی2018 روسیه نشان داد که چقدر قابلیت قرار گرفتن در ترکیب تیم‌ملی را داشته است. پیش از سفر تیم‌ملی به جام‌جهانی، خبرهایی رسید که او با یک تیم قطری با مبلغ 700هزار دلار توافق کرده است. خبری که به گوش شفر هم رسید و او طی تماس تلفنی با مسئولان باشگاه استقلال گفت که بدون ابراهیمی موفقیت امکان پذیر نیست. ابراهیمی پس از بازگشت به ایران، پاسخ تماس‌های مسئولان استقلال را نداد، تا اینکه به افتخاری اعلام کرد که برای استراحت راهی دوبی می‌شود. برخی از نزدیکان ابراهیمی گفتند که او با تیم قطری تمام کرده و بهتر است مسئولان استقلال وقت‌شان را هدر ندهند.
    بلاتکلیفی پدیده ها
در پس همه این مشکلات نباید از وضعیت اللهیار صیادمنش هم غافل بود. بازیکنی که در تمرینات استقلال شرکت می‌کند، اما باشگاه سایپا مدعی است قراردادش با استقلال غیرقانونی است. سایپا‌هایی اعلام کرده‌اند که فسخ قرارداد صیادمنش در صورتی قانونی است که او به خارج از ایران برود. علاوه بر این سید‌مجید حسینی مدافع ملی‌پوش استقلال هم از بلژیک پیشنهاد دارد و خواستار جدایی شده است. بازیکنانی چون مرتضی آقاخان و میثم تیموری دو بازیکن جدید استقلال هم مصدوم هستند و بعید نیست شفر آنها را کنار بگذارد. فرشید اسماعیلی بازیکن تاثیرگذار استقلال هم از همان روز اول تمرین مصدوم شد و در کلینیک به سر می‌برد. به اینها داریوش شجاعیان، روزبه چشمی و محسن کریمی را باید اضافه کرد که به‌دلیل مصدومیت چند ماهی دور از میادین خواهند بود.
    افتخاری رفتنی است؟
استقلال کم دچار مشکل نداشت که خبرهایی هم درمورد تغییرات در کادر مدیریتی شنیده شده است. با آمدن امیرحسین فتحی به‌عنوان عضو پنجم هیات مدیره، از همان روز اول بحث‌هایی در خصوص جانشینی او به جای افتخاری شنیده شد. خبری که البته تکذیب شد، اما وقتی افتخاری دوشنبه برای اوضاع استقلال راهی وزارت ورزش شد، نتوانست وزیر ورزش را ببیند و با دلخوری این وزارتخانه را ترک کرد.
    نارضایتی شفر
شفر به‌عنوان سرمربی تیم از وضعیت تیمش به‌شدت عصبانی است. پاسپورت او و دستیارانش را ضبط شده و قرارداد بازیکنان هم تمدید نشده است. از طرفی، او خواستار لغو سوپرجام شده بود تا اردویی خارج از کشور را برگزار کند، اما این اتفاق هم نیفتاد. تمرینات استقلال نصفه و نیمه برگزار می‌شود، در شرایطی که پرسپولیس رقیب سنتی استقلال از مدت‌ها قبل تمرینات منظمش را آغاز کرده و اکنون برای اردوی خارج از کشور در کرواسی به سر می‌برد. استقلال نه تنها دیر تمریناتش را آغاز کرد، بلکه هنوز وضعیت بازیکنانش مشخص نیست. از طرفی، استقلالی‌ها نتوانسته‌اند منابع مالی خود را تامین کنند تا مشکلات این باشگاه بیشتر از گذشته شود. بهتر است وزارت ورزش و شخص سلطانی‌فر به‌عنوان وزیر به اتفاقات باشگاه استقلال ورود کند، چرا که این تیم پرطرفدار به مانند پرسپولیس دو ماه دیگر باید در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود و با شرایطی که دارد، قطعا به بن‌بست می‌خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید