• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219395
+
-

5خانواده سرشناس

5خانواده سرشناس

   طایفه‌های قدیمی اوین
   بومیان و مهاجران


شمیرانی‌ها یک امتیاز ویژه دارند؛ آنها با شنیدن نام فامیل هر یک از اهالی قدیمی شمیران، به اصل و نسب و آبادی محل زندگی او و اجدادش پی می‌برند. آبادی اوین به‌عنوان یکی از آبادی‌های کهن شمیران نیز طوایف قدیمی و معروفی داشت که هنوز در این محله زندگی می‌کنند.
محمد دادفر، یکی از اهالی قدیمی اوین، درباره معروف‌ترین طوایف مهاجر اوین می‌گوید:«شغل اهالی آبادی اوین کشاورزی بود و همین جاذبه باعث شده بود که مهاجران فصلی بسیاری در فصل برداشت محصول به اوین مهاجرت کنند. به‌عنوان مثال، در موعد برداشت گیلاس، گیلاس‌چین‌هایی از قزوین و الموت به اوین مهاجرت می‌کردند و پس از برداشت محصول به قزوین برمی‌گشتند. اما اوین مهاجرانی هم داشت که به‌واسطه پیدا کردن کار، تأمین معیشت و مسائل اقتصادی به اوین مهاجرت کردند و در همین آبادی برای همیشه ساکن شدند. گروهی از مهاجران دائمی اوین از حدود 8دهه پیش از شهرهای ملایر، نهاوند و تویسرکان آمدند و در اوین خانه و زندگی تشکیل دادند. از این شهرها طوایفی مثل جلالوند، ممی‌وند، غیاثوند، کولیوند، چگینی، روزبهانی، جهانی، ظفری و...به اوین آمدند.»
سید مهدی اعرابی، شمیران‌پژوه و از اهالی قدیمی شمیران، درباره طایفه‌های آبادی اوین می‌گوید: «اوین طوایفی بسیار قدیمی دارد که براساس اسناد می‌توان اثبات کرد برخی از آنها چند قرن
 است که در اوین سکونت دارند. 5خانواده از این خانواده‌ها شجره‌نامه دارند و می‌توان تشخیص داد از دوره صفویه تا اکنون چه شغلی داشته‌اند و کجا مدفونند. این 5طایفه عبارتند از: مسعودیان، اعرابی، ابطحی، میرشریفی و اوینی. از دیگر خانواده‌های بومی اوین نیز می‌توان به خانواده‌هایی که با نام فامیل میررحیمی، بذرافشان، فکری و شعیبی، خاکی و... در اوین زندگی می‌کنند اشاره کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید