• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21938
+
-

بیمه کشاورزی اقساطی می‌شود

رئیس اتحادیه تعاونی باغداران اشنویه: خدمات بیمه در سال‌های اخیر بهبود یافته است

بیمه
بیمه کشاورزی اقساطی می‌شود

نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

شهرستان اشنویه در آغاز سال 97 میزبان سرمازدگی، طوفان و تگرگ بود به طوریکه طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یک سوم از میزان گیلاس‌های تولیدی این شهرستان در اثر این حوادث از بین رفته است که صندوق بیمه کشاورزی باید به تعهدات خود عمل کرده و خسارت‌های به بار آمده را جبران کند.


ضعف عملکرد صندوق بیمه

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این روزها صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضعیف عمل می‌کند و حتی در بودجه نیز ردیفی برای آن در نظر گرفته شده است.
« عبدالکریم حسین زاده » ادامه می‌دهد: طی ماه‌های اخیر در اثر سرمازدگی، طوفان و بارش سیل خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی آذربایجان غربی وارد شده است که باغات اشنویه نیز از این موضوع مستثنی نیستند اما بیشتر باغات خسارت دیده، بیمه کشاورزی ندارند.وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای بیمه محصولات کشاورزی، اظهار می‌کند: بیشتر کشاورزان جزو طبقات آسیب پذیر جامعه هستند که با بروز یک حادثه غیر مترقبه ممکن است تمامی زحمات و سرمایه یک ساله خود را از دست بدهند و به همین دلیل است که از کشاورزان خواهشمندم تا بحث بیمه را جدی بگیرند و نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: اگر کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند مطمئن باشند که ما تمامی مطالباتشان را از صندوق بیمه کشاورزی خواهیم گرفت و نمی‌گذاریم تغییرات آب و هوا باعث از بین رفتن سرمایه شان شود.
حسین زاده درباره باغاتی که دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند، ابراز می‌کند: کشاورزان مطمئن باشند که تاکنون بازپرداخت خسارت‌هایشان را پیگیری کرده‌ایم و اکنون نیز در حال پیگیری هستیم تا حقی از کسی پایمال نشود.


اقدامات خوب بیمه طی 2 سال اخیر

رئیس اتحادیه تعاونی باغداران اشنویه نیز می‌گوید: 18 سال است که در حال تلاش برای بهبود وضعیت باغداران اشنویه هستیم و طی 2 سال اخیر اقدامات خوبی انجام گرفته است و می‌توان نوید پیشرفت کشاورزی اشنویه را داد.
« سلیمان رحیم زاده » با بیان اینکه 80 درصد از مردم اشنویه مشغول باغداری هستند، ادامه می‌دهد: مردم اشنویه می‌خواهند بیمه محصولات کشاورزی داشته باشند اما طی سال‌های اخیر افرادی که کشاورز نبودند خود را کشاورز معرفی کرده و از مزایای این بیمه استفاده کردند که همین امر نیز باعث بدبینی کشاورزان به بیمه کشاورزی شد و از طرفی نیز افرادی که کشاورز واقعی بودند با متحمل شدن خسارت در اثر تغییرات آب و هوایی تنها مبلغ ناچیزی را به عنوان جبران خسارت دریافت کردند و دیگر کشاورزان تمایلی به بیمه نداشتند.
وی از بهبود خدمات بیمه طی سال‌های اخیر خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: با روی کار آمدن افراد جدید و جوان تر در پست‌های مدیریتی بیمه کشاورزی اکنون خدمات بهتر شده است و ما نیز در حال تشویق کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی خود هستیم.

رئیس اتحادیه تعاونی باغداران اشنویه بیان می‌کند: سرمازدگی خسارت‌های زیادی را در باغات این شهرستان به بار آورده است که تاکنون هیچ مبلغی برای جبران این خسارت به کشاورزان پرداخت نشده است اما از پرداخت شدن آن به محض تامین اعتبار توسط صندوق توسعه کشاورزی مطمئن هستیم و این امر باعث دلگرمی کشاورزان است.


پرداخت حق بیمه در فصل برداشت

رحیم زاده تصریح می‌کند: از طرفی برخی از کشاورزان نداشتن پول برای پرداخت حق بیمه در فصل کاشت محصولات را یکی از دلایل بیمه نکردن محصولات خود عنوان می‌کنند که در صورت قبول مسئولان بیمه برای پرداخت حق بیمه به صورت اقساطی این مشکل نیز رفع و استقبال کشاورزان بیشتر خواهد شد.
وی اقساطی شدن پرداخت حق بیمه را یکی از کارآمدترین راه‌ها برای ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات خود عنوان می‌کند و می‌گوید: کشاورزان تنها در فصل برداشت توانایی پرداخت حق بیمه را دارند و در فصل کاشت تمامی سرمایه خود را برای کاشت و بالا بردن کیفیت محصولات خود هزینه می‌کنند که البته این مورد نیز به دلیل پایین بودن درصد سموم تحت شعاع قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه تعاونی باغداران شهرستان اشنویه توضیح می‌دهد: سموم کشاورزی کنونی توانایی مبارزه با آفت‌ها را ندارند و آسان ترین راه برای پی‌بردن به این موضوع توجه به بوی سم است به طوریکه در گذشته از بوی سم می‌توانستید درختان سم پاشی شده را تشخیص دهید چراکه تا چند روز بوی سم روی درختان باقی می‌ماند اما اکنون در عرض یک ساعت بوی سم از بین می‌رود و این امر نشان از پایین بودن کیفیت و درصد سم دارد.
رحیم زاده ادامه می‌دهد: به همین دلیل باغداران ناچار به سم پاشی چندین باره درختان خود می‌شوند و همین امر نیز باعث بالا رفتن هزینه کرد برای محصولات و پایین آمدن توانشان برای پرداخت حق بیمه می‌شود.


مبارزه بیولوژیکی با آفات

رئیس اتحادیه تعاونی باغداران اشنویه درباره تاثیر سم پاشی چندین باره محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: سم‌پاشی چندین باره محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن آفات می‌شود اما توجه داشته باشید که کشورهای خارجی محصولاتی که بیش از حد سم‌پاشی شده باشند را خریداری نمی‌کنند و در نتیجه صادرات کاهش می‌یابد.

« سلیمان رحیم زاده » مبارزه بیولوژیکی با آفت‌ها را بهترین راه حل برای این مشکل می‌داند و اضافه می‌کند: اگر سازمان جهاد کشاورزی منابع زنبور عسل را در باغات آزاد کند این زنبورها آفت‌ها را می‌خورند و دیگر نیازی به سم‌پاشی چندین باره نمی‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید