• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21932
+
-

785 هکتار از مساحت کرج فرسوده است

محمدرضا احمدی‌نژاد| سرپرست شهرداری کرج:

بافت‌های فرسوده علاوه بر زشتی شهر، موجب مشکلات عمومی و گذرا مانند سختی تردد می‌شود چراکه در شرایطی مانند آتش‌سوزی و زلزله به دلیل وضع نامناسب خانه‌ها، تنگ و باریک بودن کوچه‌ها و دیگر موانع، امدادرسانی به این محله‌ها به‌سختی انجام می‌گیرد و در نتیجه میزان آسیب و تلفات در این محله‌ها زیاد خواهد بود. بروز زلزله‌های سال گذشته علاوه بر ترس و واهمه‌ای که در میان مردم و مسئولان پدید آورد، مدیران شهری را در احیا و رسیدگی به بافت‌های فرسوده مصمم‌تر کرد. بخش بزرگی از بافت‌های فرسوده در محدوده شهری منطقه 2 شهرداری کرج قرار دارد که جدیت برای بازسازی بافت فرسوده در این منطقه را دوچندان می‌کند. صدور 150 پروانه برای بازسازی و بهسازی برای واحدهای مسکونی فرسوده در محله مصباح کرج نخستین گام در ساماندهی این بافت‌ها ارزیابی شده است. بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت مجموعه مدیران شهر کرج است. 785 هکتار (شامل 4 درصد از کل مساحت شهر کرج) را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد. 

از اهداف اساسی نوسازی و بهسازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها توسعه و بهبود محیط زندگی برای شهروندان است. بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، قدیمی و ناکارآمد از اقدامات مهم و اساسی مجموعه مدیران شهری به ‌شمار می‌رود. طبق ارزیابی‌ها بسیاری از مناطق شهری کرج به سبب وجود بافت‌های فرسوده باید نوسازی و بهسازی شود. صاحبان 85 واحد مسکونی در محله مصباح کرج از قدیمی‌ترین محلات این کلان‌شهر، درصدد گرفتن پروانه بهسازی و نوسازی هستند. برای اجرای این طرح زیر نظر شهرداری با سرمایه‌گذار توافق‌هایی صورت گرفته است. گسل‌های فعال در استان البرز برای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی زنگ خطری بالقوه به ‌شمار می‌آید و باید در اسرع وقت اقداماتی در این خصوص مورد توجه دستگاه‌های مربوط قرار گیرد.

ورود بخش خصوصی که در مقایسه با دولت می‌تواند نقش فعال‌تری در این زمینه ایفا کند، بسیار موثر است و ضرورت دارد مسئولان استان و شهر، به کار بهسازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌ویژه در منطقه 2 شهرداری کرج توجه جدی کنند.
بسیاری از کشورهای جهان با تکیه بر ورود بخش خصوصی در شهرهای بزرگ گام‌های بلندی در خدمت‌رسانی به شهروندان برداشته‌اند. این روش هزینه‌های جاری را به طور چشمگیر کاهش می‌دهد و رضایت شهروندان را هم به‌ دنبال دارد و با الگو‌برداری از این روش می‌توان تغییر و تحول بزرگی در شهر ایجاد کرد. در سال 97 پروژه‌های عمرانی و تحولات اداری وسیعی در مسیر تحقق شعار سال در اولویت این منطقه قرار دارد و تلاش می‌کنیم با بازدیدهای میدانی و ایجاد ارتباط مستمر، خدمات مطلوب‌تری به شهروندان ارائه دهیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه تحولی جدید در اجرای پروژه‌های خدماتی، عمرانی و فرهنگی در این منطقه صورت گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید