• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219197
+
-

بودجه شهرداری تهران شفاف‌تر از گذشته

امیر شهرابی؛ مدیرکل بودجه شهرداری تهران

بودجه فعلی مدیریت شهری کاملا شفاف است و ما هیچ ابایی از آنکه بودجه را در معرض عموم قرار دهیم نداریم. جداولی که درحال حاضر در بودجه شهرداری استفاده می‌کنیم در هیچ دوره‌ای مرسوم نبوده و کاملا اعداد و ارقام مشخص است. به‌عنوان مثال سهم حقوق کارکنان، کمک‌ها، هزینه‌های جاری و... در جداول بودجه‌ریزی دوره گذشته مشخص نبود. لایحه بودجه‌ شهرداری تهران در گذشته دارای جداول متعدد و ردیف‌های اعتباری زیاد بوده و باید یک متخصص این اعداد را استخراج کرد تا بالاخره متوجه شد که چه میزان سهم حقوق، نگهداشت شهر و... است.
شهردار تهران در همان ابتدا بر موضوع انضباط مالی و شفافیت تأکید جدی داشت و ما نیز در این مسیر حرکت کردیم. برهمین اساس خزانه در همان روزهای آغاز به کار، راه‌اندازی شد و این خزانه کمک می‌کند که تمامی پرداختی‌ها، رفت‌وآمدهای مالی، درآمدها و... انضباط بخشی شود. این درحالی است که خیلی از ارگان‌ها هنوز نتوانسته‌اند، خزانه واحد را پیاده‌سازی‌ کنند اما در شهرداری تهران این موضوع را پیاده‌سازی‌ کردیم. علاوه براین بودجه شهرداری تهران را شفاف‌سازی‌ کردیم. درواقع جداولی را آماده کردیم که افراد به راحتی متوجه خواهند شد که چقدر نیروی انسانی داریم و چقدر حقوق می‌دهیم، چقدر هزینه نگهداشت شهر داریم، حتی در ماموریت‌ها چه میزان بودجه اختصاص پیدا کرده است. افرادی که در رسانه‌های اصلاح‌طلب به این شیوه بودجه‌ریزی انتقاد می‌کنند بودجه 4سال گذشته که توسط خودشان بسته شده است را بیاورند و با بودجه‌اي که طی این 2سال بسته شده مقایسه کنند. بودجه شهرداری و گزارش تفریغ آن نیز در سامانه شفافیت قرار می‌گیرد، بنابراین این موضوع شفافیت و انضباط مالی 2موضوع مهمی است که تنها در این دوره مدیریت شهری دنبال شده است.
اینکه گفته شده 2هزار میلیارد تومان بودجه برای دفتر شهردار حرف غلطی است؛ چراکه حوزه شهردار تهران با دفتر شهردار تهران متفاوت است و درواقع ما یک اداره کل دفتر شهردار داریم و یک حوزه شهردار. واحدهایی مانند حراست، بازرسی، گزینش باید ذیل نفر اول مجموعه باشند و سایر واحدها نیز ممکن است ذیل این حوزه قرار بگیرد یا خیر. درواقع در پاسخ به این ادعا که گفته شده چرا 18مجموعه زیرنظر شهردار تهران است، لازم است بگویم که در دوره‌های مختلف برخی از واحدها به‌طور مقطعی در حوزه شهردار تهران بودند. در ادوار مختلف این تغییرات بوده، به‌عنوان مثال مرکز مطالعات، اداره کل ایثارگران، مرکز حقوقی و... چندین بار رفت و برگشت داشته است و در برخی از دوره‌ها زیر مجموعه دفتر شهردار بودند و در مقاطعی نبودند که این موضوع به سلایق دوره‌‎های مدیریتی بازمی‌گردد. در بودجه حوزه شهردار که 2000میلیارد تومان عنوان شده، بخش عمده مربوط به سازمان فاوا و شرکت «رایان شهر» است. اگر این مجموعه از ذیل دفتر شهردار خارج شود بخش عمده این 2هزار میلیارد تومان کم می‌شود و سایر واحدها بودجه‌های خیلی کمی دارند. بحث دیگر نیز ردیف‌های کمکی است که در تبصره بودجه صراحتا مشخص شده که به اشخاص حقیقی، حقوقی و مؤسسات عام‌النفعه پرداخت شود و این مورد نیز کاملا شفاف است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید