• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219195
+
-

شیطنت رسانه‌ای برای تخریب کارآمدی

حمله سیاسی به بودجه شهر

سخنگوی شهرداری تهران: بودجه حوزه شهردار مربوط به چندین سازمان است

گزارش
حمله سیاسی به بودجه شهر

فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

از همان روز اولی که مسئولیت شهرداری پایتخت برعهده علیرضا زاکانی قرار داده شد به هر ریسمانی چنگ زدند تا به هر نحوی که شده مدیریت شهری را تخریب کنند. هر روز با یک دروغ شاخ‌دار، نظر مخاطبان را به‌سوی رسانه‌هایشان جلب می‌کنند و تیتر یک روزنامه‌هایشان تبدیل به محلی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی شده است. با تیترهای مختلف بنا دارند عدم‌کارکرد مدیریت شهری گذشته را پنهان کنند تا کسی سراغ رها شدن شهر در دوره مدیریت شهری گذشته نرود. طی ادعاهای اخیر با شیطنت سیاسی سوژه جدیدی را دستاویز قرار داده‌اند؛ «2هزار میلیارد تومان؛ دفتر پرهزینه» سوژه جدیدشان است. یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، ادعا کرده که شورای ششم شهر برای دفتر شهردار رقم 2هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کرده که در نگاه اول در ذهن مخاطب ممکن است علامت تعجب بزرگی شکل گیرد که شهردار و کارمندان دفترش سال آینده از بودجه شهر، 2هزار میلیارد تومان دریافت خواهند کرد؛ این درحالی است که از نظر ساختاری، اداره کل دفتر شهردار با حوزه شهردار متفاوت است و این بودجه 2هزار میلیاردی که به حوزه شهردار اختصاص داده شده، مجموعه‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ هرچند که خودشان در ادامه پاسخ این ادعایشان را داده‌اند و به مجموعه‌های ذیل دفتر شهردار اشاره می‌کنند.

ماجرای بودجه 2هزار میلیاردی دفتر شهردار
بودجه 2هزار میلیاردی که به شیطنت و غرض صرفا به نام دفتر شهردار عنوان شده مربوط به مجموعه‌های تحت مدیریت شهری است که شامل سازمان فاوا، سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری، سازمان حراست، شورای شهر تهران، مرکز حقوقی، دبیرخانه مرکز گزینش، نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات کارکنان، اداره کل امور ایثارگران، مرکز تهران هوشمند، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، شرکت پیام‌رسا، یگان حفاظت شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی، سازمان بازرسی و سازمان بسیج شهرداری تهران می‌شود. درواقع بخشی از این مجموعه‌ها همانند حراست، بازرسی و گزینش از اساس باید زیرمجموعه شخص شهردار اداره شود و برخی دیگر در دوره‌های مختلف براساس نظر شهرداران به معاونت‌ها واگذار یا گرفته شده است. درواقع اداره این مجموعه‌ها توسط شهردار تهران موضوع عجیبی نیست و تلقی آن به‌معنای آنکه شهردار تهران می‌خواهد در این مجموعه‌ها نفوذ داشته باشد، ادعای پوچ و بدون فکری است؛ چراکه شهردار پایتخت حدود صدها حکم برای مجموعه‌های مختلف مدیریت شهری صادر می‌کند و تمامی سازمان‌های ذیل معاونت‌های 6گانه توسط شهردار منصوب خواهند شد و اساسا شهر از سوی شهردار اداره می‌شود و به‌صورت خودگردان اداره نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از مجموعه‌ها بین‌سازمانی هستند و بنابراین طی ادوار زیرمجموعه شهردار یا معاونت‌ها رفت و برگشت داشته‌اند و مربوط به حوزه خاصی نیستند؛ از این‌رو ذیل مجموعه شهردار فعالیت دارند.
سخنگوی شهرداری تهران این اقدام روزنامه اصلاح‌طلب را یک دروغ‌پردازی هوشمندانه‌ دانست و گفت: «در ابتدا مخاطب عام که از ساختارهای درونی شهرداری تهران بی‌اطلاع است، تصور می‌کند این بودجه برای شخص آقای زاکانی و چند نفر در دفترشان است. درواقع اصطلاح دفتر شهردار به مجموعه حوزه ریاست و چندین سازمان، واحد و شرکتی اطلاق می‌شود که زیرمجموعه دفتر شهردار هستند که تنها یکی از آن مجموعه‌ها، سازمان مدیریت بحران است.»
عبدالمطهر محمدخانی در ادامه به وظایف قانونی و بودجه شفاف هریک از این مجموعه‌های ذیل حوزه شهردار اشاره کرد. وی گفت: «با چند هزار نفر مجموعه‌ای از خدمات، وظایف و تکالیف توسط این مجموعه‌ها انجام می‌شود و ما درباره چند نفر از افراد حاضر در دفتر شهردار صحبت نمی‌کنیم. تمام وظایف این مجموعه‌ها قانونی و داخل بودجه به‌صورت شفاف وجود دارد که قابل رصد است.»
او با تأکید بر اینکه بودجه همه بخش‌های شهرداری تهران برای سال آینده افزایش یافته است، افزود: «طبیعی بوده که بودجه حوزه شهردار نیز برای سال آینده افزایش یابد؛ هرچند که با تدبیری که مدیریت شهری و اعضای شورای شهر داشته از سال گذشته اولویت بودجه، حمل‌ونقل شده و امسال نیز حدود 50درصد بودجه به این بخش اختصاص دارد.»
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به کاهش بودجه بخش‌های جاری شهرداری برای سال آینده اشاره کرد و گفت: بخش‌های جاری بودجه که مربوط به هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزد است به نسبت بودجه عمرانی و حمل‌ونقل افزایش کمتری داشته است و اینکه می‌گوییم بودجه شهرداری 5برابر شده به این معنا نیست که تمام بخش‌های بودجه این رشد را داشته‌اند و روند رشد این بخش‌ها به نسبت عمرانی و حمل‌ونقل کاهشی بوده است.»

افزایش درآمد با صدور پروانه
روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از ادعاهای خود باز هم به یک دوگانگی و تناقض بی‌اساسی رسیده است. درواقع همانطور که پاسخ ادعای 2هزار میلیارد تومان را خود در همان ابتدا به‌خود می‌دهد، در ادامه به روند رشد بودجه شهرداری که برای سال آینده چشمگیر بوده هم اشاره می‌کند و اینطور می‌نویسد که شهرداری قصد دارد با صدور بی‌قاعده پروانه به تحقق این بودجه برسد. بعد از آن در بخش دیگری اشاره می‌کند که بودجه1403 اصلا رشد زیادی نداشته و در تاریخ مدیریت شهری هم بی‌نظیر است؛ چراکه در سال1369 شهردار وقت پایتخت با رشد 134درصدی بودجه نسبت به سال گذشته رکورددار است. حال سؤال این است که شهردار اصلاح‌طلب وقت با صدور پروانه بی‌قاعده به این رشد بودجه رسیده است و اساسا بالاخره افزایش بودجه از نظر این سیاسیون خوب است یا بد؟
دوره مدیریت شهری ششم اتفاقا به‌صورت واضح عنوان می‌کند به‌دنبال رشد صدور پروانه است؛ چراکه وضعیت بافت فرسوده تهران هر روز بحرانی‌تر می‌شود و کوچک‌‎ترین حادثه‌ای می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را به شهر وارد کند. آیا نباید نوسازی شود؟ تعلل مدیران سابق شهری در احیای بافت فرسوده و رهاشدگی این موضوع توسط آنان جای دفاع ندارد؛ چراکه عملکرد آنان منجر شد هکتار هکتار به آمار بافت فرسوده پایتخت اضافه شود. حال که مدیریت ششم شهر قصد دارد این عقب‌ماندگی را هم جبران کند، صدای برخی درآمده و صحبت «صدور پروانه» را به میان می‌کشند؛ هرچند که مدیریت شهری بارها تأکید کرده به‌دنبال افزایش صدور پروانه است و این اصل نه‌تنها کتمان نشده، بلکه توسط شخص شهردار و معاونش بارها مورد تأکید هم قرار گرفته است. پس تحقق بودجه و افزایش درآمد شهرداری با رشد صدور پروانه کشف بزرگی نیست که این رسانه آن را به میان کشیده است. در همین رابطه، عبدالمطهر محمدخانی می‌گوید: «ما حتما به‌دنبال افزایش صدور پروانه در شهر تهران به‌خصوص با اولویت بافت فرسوده هستیم. وقتی هر سال به مساحت بافت فرسوده اضافه می‌شود و با کوچک‌ترین حادثه‌ای در شهر ممکن است بحران ایجاد شود، بهترین و منطقی‌ترین راه برای حل مشکل بافت فرسوده این است که شهرداری شرایطی را ایجاد کند تا مردم بتوانند ملک خود را نوسازی کنند.

اختصاص بودجه برای سازمان فناوری‌های نوین
باتوجه به اینکه پراکندگی گفتار در تمام بخش‌های مورد ادعای رسانه اصلاح‌طلب موج می‌زند، در بخشی دیگر به تشکیل سازمان فناوری‌های نوین اشاره و ادعا کرده این سازمان هنوز تشکیل نشده، اما شهرداری بودجه برای آن مصوب کرده است؛ درحالی‌که سازمان فناوری‌های نوین مجوز قانونی و اجازه راه‌اندازی را از شورای ششم شهر تهران دریافت کرده است و وزارت کشور نیز اجازه راه‌اندازی با ملاحظاتی که شهرداری تهران آن را رعایت کرده، داده است؛ بنابراین شهرداری تهران تمامی فرایندهای قانونی برای راه‌اندازی این سازمان را طی کرده و به‌گفته علیرضا زاکانی «قرار است به‌زودی با سازمان امور استخدامی نامه‌نگاری‌ها انجام و تشکیل سازمان تأیید شود.»
شهردار تهران در جلسه بررسی بودجه در صحن شورای شهر در این‌باره پاسخ داد: پس از تصویب اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین، مصوبه به فرمانداری و سپس به سازمان شهرداری‌ها ارسال شد. این پرسش در سازمان شهرداری‌ها مطرح شد که چون ساختار جدید است، امکان ساخت آن وجود دارد یا خیر؟ سازمان امور اداری و استخدامی این پاسخ را داد که اگر از پست‌های موجود در شهرداری استفاده شود، بلامانع است. او در ادامه گفته بود: «ما دقیقا همین اقدام را انجام دادیم و از پست‌های شرکت‌های موجود برای سازمان فناوری‌های نوین استفاده کردیم. هر مأموریتی در حوزه فناوری شهرداری وجود دارد باید در این سازمان متمرکز شود. در حال حاضر به‌دنبال کارگزاری و پیگیری امور سازمان هستیم. ما اقدامات لازم را برای سازمان فناوری‌های نوین انجام داده‌ایم.»

شفافیت و انضباط مالی؛ اصلی که مدیریت ششم دنبال کرد
مدیریت شهری تهران در همان ابتدای آغاز به کار، اصل شفافیت و انضباط مالی را در پیش گرفت و با راه‌اندازی خزانه واحد و بودجه‌ریزی دقیق این مهم را دنبال کرد؛ هرچند که تلاش می‌کنند با ادعاهای پوچ و بیهوده این عملکرد مدیریت ششم شهر را زیر سؤال ببرند، اما باید از آنان که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند پرسید خودتان چه عملکردی در کارنامه‌تان ثبت کرده‌اید؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید