• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21887
+
-

کارشناس همه فن حریف

چهره روز
کارشناس همه فن حریف

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور همواره به‌دلیل اظهارنظرهای صریحش در حوزه‌های اقتصادی چالش‌آفرین بوده و کمتر موضعی از این کارشناس همه فن‌حریف می‌توان سراغ گرفت که با واکنش مواجه نشده باشد. از اظهارنظر بی‌پرده او مبنی بر اینکه قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم گرفته تا انتقاد تند علیه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت درباره شائبه واردات کالای قاچاق که گفته بود: آقای نعمت‌زاده بی‌هوا حرف می‌زند و بهتر است مواظب حرف‌زدنش باشد وگرنه از کوره در‌می‌روم و چیزهایی می‌گویم که خجالت می‌کشم یکسری مسائل درخصوص ایشان به زبان آورم.

حالا مرد همه‌فن‌حریف و کارشناس در اکثر حوزه‌های اقتصادی با مواضع تازه‌اش درباره بازار ارز، به چالش با رئیس‌کل بانک مرکزی رفته و ولی‌الله سیف در پاسخ به او گفته است: «آقای ترکان، شما چرا؟» مرد شماره یک بانک مرکزی خطاب به اکبر ترکان یادآور شده است که تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های ارزی به‌دلیل حساسیت‌های مختلف و ملاحظات متعدد دارای پیچیدگی‌های فراوانی است و مجموعه دولت و بانک مرکزی باید با لحاظ کردن همه این ملاحظات به جمع‌بندی برسند. چالش ترکان و سیف پس از آن شکل گرفت که اخیرا مشاور رئیس‌جمهور، بانک مرکزی را مقصر نابسامانی ارزی دانسته و گفته بود: ارزان نگه‌داشتن نرخ ارز با فشار سیاسی غیرممکن است.

 اینکه اکبر ترکان در مقام مشاور رئیس‌جمهور نظری متفاوت با تصمیم اقتصادی دولت درخصوص بازار ارز داشته باشد، از باز بودن فضای نقد و نظر درون دولت حکایت دارد قرار نیست که مشاوران رئیس‌جمهور نظرات خود را با سیاست‌های دولت هماهنگ کنند؛ بهتر است مقامات بانک مرکزی هم نظرات منتقدان حتی مشاوران رئیس‌جمهور را بشنوند و درصورت صلاحدید سیاست‌های ارزی را اصلاح کنند. هرچند نمی‌توان نظر ترکان را نظر واحد و رسمی دولت تلقی کرد و چه بهتر که او نیز مسئولیت اظهارنظر در حوزه‌های حساس و تخصصی نظیر بازار ارز را به کارشناسان خبره و اهل نظر بسپارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید