• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218740
+
-

کار خوب روی زمین نمی‌ماند

گزارش میدانی همشهری از نمایشگاه کار ایران از زاویه نگاه کارجو و کارفرما؛ اینجا نبض کار متفاوت می‌زند

گزارش
کار خوب روی زمین نمی‌ماند

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

«من برای کارهایی که می‌خواستم به چند شرکت رزومه دادم و با مسئولان آن شرکت‌ها هم صحبت کردم؛ به‌نظرم خوب بود؛ تو هم که دنبال کار مرتبط با تحصیل خودت هستی، حتماً بیا اینجا.» جوانی که در ورودی نمایشگاه کار ایران، این حرف‌ها را با صدای بلند پشت تلفن می‌زد، یکی از کسانی بود که به نمایشگاه کار ایران آمده بود تا با یک تیر، چند نشان بزند و گویا از کارش هم رضایت داشت. اینجا ششمین نمایشگاه کار ایران است.

در ششمین نمایشگاه کار ایران که از 25تا 27بهمن در محل سالن‌های نمایشگاهی برج میلاد دایر شده بود، 72شرکت متوسط و بزرگ فعال در حوزه‌های مختلف حضور داشتند و درمجموع برای 1755عنوان شغلی در حال دریافت رزومه از علاقه‌مندان بودند. این فرصت‌های شغلی از کارگر ساده انبار و پخش تا مدیریت بخش‌های مختلف بنگاه‌ها متفاوت بود و حقوق و مزایای اعلام شده برای آنها در قالب کار آموزشی تا فعالیت حرفه‌ای، از 4تا 60میلیون تومان اعلام شده بود.

بهترین تبلیغ،  مشتری‌های قبلی هستند
رویه اصلی نمایشگاه کار به این صورت است که متقاضیان باید رزومه کاری خود را در سایت متولی برگزاری نمایشگاه درست کنند یا بتوانند با چند کلیک، رزومه خود را از طریق رایانه هر شرکت حاضر در نمایشگاه برای آن شرکت بفرستند. بخش عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان ترم آخری بودند. نکته جالب نمایشگاه امسال، حضور برخی از نیروهای جذب شده در نمایشگاه سال قبل بود که حالا برای راهنمایی متقاضیان جدید در غرفه شرکت خود حاضر شده بودند.

کارفرما و کارجو؛ چشم در چشم
شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در حوزه‌های مختلف اعم از صنایع غذایی، ارتباطات، دانش‌بنیان، خودرو، نفت، پتروشیمی، بازرگانی، مالی، حمل‌ونقل و هلدینگ‌های اقتصادی چند‌رشته‌ای، به‌دنبال جذب نیروی کار مطلوب برای مشاغل کارگر انبار تا مدیر ارشد بودند. یکی از نکات برجسته نمایشگاه، حضور شرکت‌های چندملیتی حاضر در ایران بود که برخی دارای آوازه جهانی هستند و استخدام در آنها کار چندان ساده‌ای نیست، اما در نمایشگاه کار، مسئولان و مدیران این شرکت‌ها رودرروی متقاضیان کار می‌نشستند و با آنها گپ می‌زدند؛ به‌عنوان‌مثال، نمایندگی ایرانی یک شرکت صنایع غذایی سوئیسی که بزرگ‌ترین تولیدکننده موادغذایی و آشامیدنی جهان شناخته می‌شود، ضمن اینکه برای چندین فرصت شغلی در حال دریافت رزومه بود، دوره‌های آموزش رایگان خود را نیز به علاقه‌مندان معرفی می‌کرد. همچنین در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی مرتبط با مشاغل و تخصص‌های مختلف برگزار شد که با استقبال جوانان نیز مواجه بود. برخی از مراجعان نمایشگاه، افراد شاغل دارای تخصص بودند که جهت ارتقای شغلی، رزومه کاری خود را برای شرکت‌های مطرح ارسال می‌کردند.

کارجوی پارسال؛ کارفرمای امسال
قطعاً همه‌کسانی که برای کارفرمایان رزومه ارسال می‌کنند حتی بعد از طی کردن مصاحبه، موفق به اشتغال نمی‌شوند، اما بخت با برخی از آنها یار است و اگر واجد شرایط باشند، می‌توانند در نمایشگاه سال آینده، آن‌طرف میز بایستند و پذیرای کارجویان باشند. یکی از مسئولان غرفه یک شرکت ارتباطات در نمایشگاه امسال، کسی است که سال گذشته به امید یافتن شغلی بهتر برای یک شرکت رزومه ارسال کرده و موفق شده بود کار موردنظر خود را با حقوق بالاتر از شغل قبلی و در شرکتی معتبرتر و خوش‌نام‌تر از شرکت قبلی به‌دست بیاورد. مدیر منابع انسانی شرکت می‌گوید: این نیرو از نمایشگاه سال قبل جذب شده و اکنون یکی از کارکنان تأثیرگذار و فعال در اداره مربوط به‌خود است و در نمایشگاه امسال برای کمک بیشتر به جویندگان کار در نمایشگاه حاضر‌شده است.

فرصت رایزنی با نخبگان
معاون منابع انسانی یکی از شرکت‌های حوزه فناوری در مصاحبه با همشهری، گفت‌وگو با نخبگان به‌خصوص در حوزه ‌آی‌تی و برنامه‌نویسی را جدی‌ترین هدف این شرکت برای حضور در نمایشگاه عنوان کرد. او می‌گفت: جوانانی که برای کار در شرکت ما مناسب هستند، اگر قصدی برای کار در کشورهای دیگر داشته باشند به‌راحتی قادر به پذیرش کار هستند، اما ما در نمایشگاه، جوانان نخبه را با نیروهای قدیمی و نخبه ‌خودمان آشنا می‌کنیم تا هم محاسن کار در وطن و فرصت‌های موجود برایشان روشن شود و هم اگر قبول کردند، با حقوق و مزایای بسیار بالاتر از آنچه در بازار کار مرسوم است، با ما همکاری کنند. مسئولان زیرمجموعه بزرگ‌ترین هلدینگ نیروگاه‌سازی کشور نیز همین رویکرد را هدف از حضور در نمایشگاه کار عنوان کردند. این شرکت به‌دنبال نیروهای متخصص حوزه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی بود و به‌عنوان نمونه می‌گفت برخی از استخدام‌های جدید در بحث طراحی و توسعه خودروهای برقی و زیرساخت‌های مرتبط با آن فرصت حضور خواهند داشت. فروشگاه‌های اینترنتی نیز در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشتند و به‌دنبال یافتن جوانان بااستعداد در حوزه برنامه‌نویسی و ‌آی‌تی بودند. آنها نیز با وعده حقوق عالی و محیط کار جذاب تلاش می‌کردند بهترین‌ها را برای ارسال رزومه ترغیب کنند.

از مدرسه تا فضای کار
فارغ از قیل‌وقال نمایشگاه و جنب‌وجوش آن، مقبول‌ترین اتفاق در روز نخست این نمایشگاه، حضور دانش‌آموزان دبیرستانی بود که به سرپرستی معلم خود برای بازدید از نمایشگاه کار آمده بودند؛ حضور این دانش‌آموزان توانسته بود برای آشنایی با مناسبات بازار کار به دانش‌آموزان کمک کند تا آنها از همان دوره تحصیل، نگاه بازتری به مقوله مهارت‌آموزی و اشتغال داشته باشند. آنها اکنون می‌توانستند از نزدیک با مسئولان این شرکت‌ها صحبت کنند و در مورد شیوه پذیرش و کار در این شرکت‌ها راهنمایی بگیرند. شاید بسیاری از کسانی که سال‌هاست شاغل هستند و شغل خود را دوست ندارند یا از سطح و کیفیت آن راضی نیستند، اگر مثل این دانش‌آموزان فرصت آشنایی با مشاغل را در فضایی نزدیک پیدا می‌کردند، امروز شرایط بهتری داشتند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید