• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218729
+
-

انتقال آب از جنگل «2هزار و 3‌هزار» مقرون به صرفه نیست

تنها با کاهش ۱۰درصدی هدررفت آب شرب پایتخت در شبکه انتقال، می‌توان تهران را از همه طرح‌های انتقال آب بی‌نیاز کرد. محسن موسوی‌خوانساری، کارشناس محیط‌زیست به تسنیم گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر دیده‌ایم که در موضوع تامین آب تهران و دیگر کلانشهرهای کشور مسئولان ما ازجمله وزارت نیرو اقدامات مناسبی را در کاهش مصرف آب انجام نداده‌اند و در واقع ذهن آنها متمرکز بر تامین آب است و هنوز به روش‌های قدیمی سخت‌افزاری پرهزینه اتکا می‌شود.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در مصاحبه اخیر رئیس شرکت آب و فاضلاب تهران دیدیم که ایشان 3 راهکار را برای تامین آب شرب شهروندان تهرانی ارائه دادند که یکی بحث تامین آب از نشت آب سد لار، موضوع دیگر انتقال آب از ارتفاعات 2هزار، ‌3هزار و مورد سوم تأمین آب از چاه‌ها بود. این در حالی است که ما باید روش‌های سخت‌افزاری تأمین آب را به دلایل متعدد ازجمله هزینه‌های زیادی که دارند و هم اینکه کشور ما دیگر جایی برای کارهای سخت‌افزاری ندارد کنار بگذاریم و به‌دنبال روش‌های نرم‌افزاری باشیم. متأسفانه در این شرایط که تنها 200میلیون مترمکعب در سدهای تامین‌کننده آب تهران وجود دارد و این شرایط مشکل جدی را در فصل تابستان ایجاد خواهد کرد، اطلاع‌رسانی درستی را در صدا و سیما نمی‌بینیم و انگار کسی نمی‌خواهد مردم را از این مورد آگاه کند. موسوی‌خوانساری در رابطه با راهکارهای سازگاری با کم‌آبی پیش‌روی پایتخت گفت: به‌عنوان مثال نصب تجهیزات کاهش مصرف آب روی شیرهای منازل، مجتمع‌های مسکونی، پادگان‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و ... می‌تواند بسیار مهم باشد چرا که به واسطه این تجهیزات 50درصد مصرف آب کاهش پیدا می‌کند. شاید در منازل شخصی مردم بحث هزینه این تجهیزات را مطرح کنند اما نصب آنها در ادارات دولتی و موارد مذکور کاملاً قابل اجراست. آگاهی‌رسانی در این خصوص بسیار مهم است و باید در رادیو تلویزیون ما مطرح شود. استفاده از این تجهیزات در قانون بهینه‌سازی مصرف آب شرب تصویب شده است و ما استانداردهای بسیار خوبی هم برای کاهش مصرف داریم و مرکز تحقیقات شرکت آب و فاضلاب روی اینها کار کرده، اما متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است و همچنان تنها به‌دنبال طرح‌های نجومی مثل انتقال آب از ارتفاعات زیبای 2هزار، 3هزار شهرستان چالوس و تنکابن و رامسر هستیم که این کار به هیچ‌وجه به صرفه نیست. مورد دیگری که می‌شود اصلاح کرد، خطوط لوله‌ انتقال آب شهر تهران است که مربوط به 70سال پیش بوده و نشت لوله‌ها حدود 30درصد است که در واقع باعث می‌شود 30درصد از آب شرب تهران در جریان انتقال هدر برود.
موسوی‌خوانساری خاطرنشان کرد: درحال حاضر در مرحله انتقال آب شرب در تهران 30درصد تلفات آب داریم که اگر تنها 10درصد آن مدیریت شود، دیگر نیازی به اجرای پروژه‌هایی که از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست، نداریم؛ یعنی اگر با یک‌سری اقدامات که نمونه آن را در کشورهای همسایه دیده‌ایم، درصدی از این هدررفت آب را کم کنیم، بیش از 150میلیون‌مترمکعب از این محل برای مصرف آب شرب به شهروندان تهران ذخیره می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، دیگر هیچ نیازی به هزینه‌کردن و انتقال آن از جنگل‌های بکر 2هزار، 3هزار به تهران نخواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید