• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218656
+
-

خواهر دختر اصفهانی از آخرین تلاش‌ها برای یافتن اومی‌گوید

در جست‌وجوی سما

در جست‌وجوی سما

نامش سما جهانباز است؛ دختری که هنگام مفقودشدن 22ساله بود و با گذشت 19‌ماه از حادثه عجیبی که برایش اتفاق افتاده همچنان خانواده‌اش در تلاش هستند او را پیدا کنند. آنها برای پیدا‌کردن سما دست به هر کاری زده‌اند اما تا این لحظه تلاش‌های‌شان نتیجه‌ای نداشته و نام سما جهانباز همچنان در فهرست افراد مفقودی وجود دارد. اما این دختر جوان چطور مفقود شد و در 19‌ماه گذشته خانواده‌اش برای پیداکردن او چه تلاش‌هایی انجام دادند؟ سالومه جهانباز، خواهر سما درگفت‌وگو با همشهری به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

چطور شد که سما ناپدید شد؟
ما ساکن اصفهان هستیم اما به شیراز سفر کرده بودیم و مهمان عمه‌ام بودیم. سما ساعت ۷:۲۰ عصر، از منزل عمه بیرون رفت تا در حوالی خیابان معالی‌آباد یک قطعه طلا را که داشت بفروشد. 2ساعت بعد، او تماس گرفت و گفت که در حال برگشتن به خانه است و 10دقیقه دیگر می‌رسد. اما پس از آن، گوشی‌اش خاموش شد و دیگر هیچ خبری از او نشد.

بعد از مفقود شدن خواهرتان برای پیدا کردن او چه تلاش‌هایی انجام دادید؟
ما پیگیری‌های‌مان را از پلیس آگاهی شیراز آغاز کردیم. آنها تلاش‌های زیادی انجام دادند و بررسی‌های میدانی زیادی انجام شد اما هیچ‌کدام از این کارها تاکنون که 19‌ماه از این ماجرا می‌گذرد نتوانسته ما را به سما برساند.

در خبرها اعلام شده که تاکنون افراد زیادی به‌عنوان مظنون در این پرونده دستگیر شده‌اند. از این موضوع اطلاعی دارید؟
ما هم خبرهای مختلفی را شنیدیم که مثلا 12نفر تا به حال دستگیر شده‌اند اما به‌نظرم هیچ‌کدام از آنها جز یک مورد جدی نبود.

جز پیگیری از طریق پلیس و دستگاه قضایی چه اقدامات دیگری انجام دادید؟
ما هر کاری که از دست‌مان بر می‌آمد انجام دادیم و به هر کاری متوسل شدیم تا سما به خانه برگردد. وقتی یک آدم مستاصل شود برای پیدا‌کردن عزیزش هر کاری انجام می‌دهد. بعد از آنکه مدتی گذشت و خبری از سما نشد من که به کارهای رمالی و طالع‌بینی و... اعتقادی نداشته و ندارم مجبور به این کارها شدم و سراغ چند رمال رفتم اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند کمکی به پیدا‌کردن خواهرم کنند. در این بین افراد زیادی با سوءاستفاده از وضعیت ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند درصورتی که فلان مبلغ را به آنها بدهیم سرنخی از سما به ما می‌دهند. اما همه‌شان کلاهبردار بودند و نیت‌شان به‌دست‌آوردن پول بود و هیچ کمکی به پیداکردن سما  نکردند.

جز شیراز شهرهای دیگر را هم برای پیداکردن خواهرتان جست‌وجو کردید؟
در این مدت هر جایی را که فکر می‌کردیم ممکن است ردی از خواهرم در آنجا پیدا کنیم جست‌وجو کردیم. به شهرهای مختلف سر زدیم. در رنج سنی 18تا 22سال در کشور به‌دنبال افراد مفقودی می‌گشتیم که از پزشکی قانونی قم اعلام کردند جسدی سوخته حوالی قم پیدا شده است. بعد از طی‌کردن روند اداری در آبان امسال پدر و مادرم آزمایش دی ان‌ای دادند و در نهایت معلوم شد جسد کشف شده متعلق به خواهرم نیست. یک‌بار هم گفتند سما در افغانستان است و یک فرد معتمد را فرستادیم آنجا و فهمیدیم خبری نیست. باز گفتند سما را به ترکیه برده‌اند و قرار است به اسپانیا منتقل شود که فهمیدیم واقعیت ندارد و ماجرا کلاهبرداری است. جز این موارد ده‌ها تماس دیگر هم داشتیم که هر کسی می‌گفت سما را در شهری دیده است و ما یا خودمان به آنجا رفتیم یا افراد معتمدمان را فرستادیم اما اغلب تماس‌ها غیرواقعی بود. در آخرین مورد به ما گفتند که سما را در کربلا دیده‌اند که بعد از آن هم خبری نشد.

پیگیری‌های شما قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند؟
ما 2خواهر و یک برادر هستیم و از روزی که این اتفاق افتاده اعضای خانواده آرام و قرار ندارند . 26بهمن تولد خواهرم بود و امیدوار بودیم سما تا روز تولدش پیدا شود که نشد. ما همه توان و انرژی‌مان را گذاشته‌ایم تا سرنوشت خواهرم روشن شود. هر کسی خبری تازه می‌دهد پیگیری می‌کنیم. مدتی قبل پدرم باز هم برای پیگیری ماجرا به شیراز رفت و با پلاکارد از همه کمک خواست که تصاویرش همه جا منتشر شد. بعد از آن هم چندین تماس با ما گرفته شد اما هیچ‌کدام نتوانست کمک کند تا خواهرم را پیدا کنیم.

به‌نظر شما چرا روند رسیدگی به این پرونده تا این حد طولانی شد و پلیس چه فرضیه‌هایی را بررسی کرد؟
روزهای اول به‌دلیل حساسیت‌هایی که وجود داشت به ما گفتند که ماجرا را رسانه‌ای نکنید. ما هم چون نگران سما بودیم همین کار را انجام دادیم. اما این کار باعث شد تا زمان طلایی از دست برود. شاید اگر همان روزهای اول از مردم کمک می‌خواستیم و عکس‌های خواهرم را همه جا منتشر می‌کردیم به نتیجه می‌رسیدیم. مأموران پلیس هم در این مدت تلاش زیادی انجام دادند شاید هم اگر در همان روزهای اول دوربین‌های منطقه بررسی می‌شد به سرنخی می‌رسیدیم.

حالا مهم‌ترین فرضیه درباره سرنوشت سما چیست؟
ما که امیدواریم او سالم باشد و به‌زودی به خانه برگردد اما پلیس فرضیه‌های مختلفی را بررسی می‌کند. باور کنید دوری از سما اعضای خانواده را پیر و شکسته کرده است. مدتی قبل دختر یکی از همسایه‌ها که هم‌سن خواهرم است در یک حادثه فوت شد. مادرش آمده بود می‌گفت ما هم مثل شما شدیم. من گفتم شما تکلیف دخترتان مشخص است. متأسفانه جانش را از دست داده و پیکرش را تحویل گرفته‌اید. اما ما هیچ سرنخی از خواهرم نداریم و نمی‌دانیم الان کجاست و به چه سرنوشتی دچار شده است. ما در 19‌ماه گذشته در برزخ گرفتار شده‌ایم و جز جست‌وجو و تلاش برای پیداکردن سما راه دیگری را نمی‌شناسیم. از همه مردم هم درخواست می‌کنیم در این راه به ما کمک کنند. خواهرم 22سال دارد و دوست داریم دوباره به خانه برگردد. ما را کمک کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید