10 آسیب جدی تلفن همراه به دانشآموزان
گوشیهای همراه بهطور کلی چندین آسیب معمول دارند اما مشکلات دیگری هم رقم میزنند که سلامت کودکان را تهدید میکند
این روزها حتی کودکان 3و 4ساله هم صاحب گوشی همراه و تبلت خودشان هستند. یا مدام از گوشی والدینشان استفاده میکنند و تمام فوت و فنهای این دستگاهها را حفظ کردهاند، حتی بهتر از خود آنها. سکوت بچهها و کاهش شیطنتهایشان هنگام استفاده از تلفنهای همراه باعث شده که خانوادهها هم تمایل بیشتری برای در اختیار گذاشتن گوشیهای همراهشان به آنها داشته باشند. درباره دانشآموزان هم این گوشیها به یک وسیله جدانشدنی تبدیل شده و تقریباً در همه جا از این وسیله استفاده میکنند؛ برای بازی کردن، کسب اطلاعات یا حضور در شبکههای اجتماعی. اما واقعیت این است که دانشآموزان اگر از این وسیله به درستی استفاده نکنند بیش از هر گروه دیگری آسیب میبینند. علاوه بر آسیبهایی ازجمله ضعف بینایی، بروز مشکلات عصبی، پایین آمدن کیفیت خواب، اختلالات ذهنی که تلفنهای همراه به همه سنین هدیه میدهند، مشکلات دیگری هم هستند که میزان آسیب آنها به کودکان بهشدت نگرانکننده است.
منزوی شدن
روزنامه دیلیمیل در گزارشی نوشت: «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان سلب میکند. تمام روزهایی که میتوانند بهترین گزینههای برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند با بازی با وسایل الکترونیکی هدر میرود.»
سلب فرصتهای ارتباطی مؤثر
جایگزینی تکنولوژی به جای ارتباطات حضوری به میزان زیادی ارتباطات انسانها را به حداقل رسانده است. ارتباطات ناقصی که در قالب متون خشک و بیروح جان میگیرد مرز شوخی و جدی را درهم میآمیزد و مسیر اغراقآمیز و نادرستی را میپیماید که هرگز جایگزین مناسبی برای ارتباط کلامی و عاطفی میان گروه دوستان و آشنایان نیست. این ارتباط مجازی فرصت یادگیری آداب زندگی را بهطور عملی و از طریق ارتباط مؤثر با اقشار مختلف اجتماعی از کودکان سلب و آنها را در محیطی بسته و محدود محصور میکند.
آسیبهای هندزفری
متخصصان کلینیک درمانی کالیفرنیا تأکید میکنند: «گوش دادن به موزیک با صدای بلند و با استفاده از هدفون یا هندزفری بهصورت طولانی مدت، سبب عارضههای مختلفی ازجمله کاهش سطح شنوایی گوش بهصورت موقت یا دائم میشود.»
تومور مغزی
متخصصان انگلیسی میگویند: «تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بیرویه کودکان از وسایل الکترونیکی است. براساس نتایج یک مطالعه جامع بینالمللی میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش پیدا میکند.»
محدود شدن یادگیری
متخصصان در دانشگاه سوئیس میگویند: «کودکان در سن پایین در تعامل با محیط بسیار بیشتر و بهتر یاد میگیرند حتی تماس چشمی را با این تعاملات میآموزند. یادگیری این مسائل در این سن ضروری است و بعدها نمیتوان آن را جبران کرد، اما موبایلها در حال حذف کردن چنین فرصتهایی هستند.
چاقی
محققان آمریکایی با بررسی دادههای بیش از هزار کودک چاق اعلام کردند: «با فراگیر شدن تبلتها و گوشیهای هوشمند چاقی کودکان بیش از قبل شیوع پیدا کرده که در پی آن بیماریهای متعدد دیگری نیز شکل میگیرند. »
اعتیاد به تلفن همراه
برخی کودکان عادت کردهاند به محض بیدار شدن از خواب زمان زیادی را صرف بازیهای آنلاین کنند. محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید میآورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، بازیهای رایانهای، اینترنت و... مخرب است. معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله میگیرند، انزواطلب میشوند، اولویتهای سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس میزنند و هنگامی که تلفن همراه در دسترسشان نیست از دوریاش رنج میبرند.
در معرض تصاویر نامناسب
برخی از کودکان برای افزایش رتبه و جایگاه خود در بازیهای موجود در گوشیهای همراه، حتی حاضر به پرداخت هزینههایی هستند و با استفاده از کارت بانکی والدین از حساب آنها برداشت کرده تا رتبه خود را در بازی ارتقاء دهند. این در حالی است که بعضی از بازیهای آنلاین هم حاوی تصاویر مستهجن است که کودک را با فضایی که هیچ تناسبی به سن او ندارد آشنا میکند. این وضعیت قطعاً تبعات جبرانناپذیری در روح و روان کودکان به جای میگذارد.
اتلاف وقت
از آنجا که گوشیهای تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازیهای مختلف را در خود دارد کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی میشود و از دیگر کارهای ضروریاش باز میماند. براساس گزارشی که شبکه سیانان در سال 2015منتشر کرد:« نوجوانان روزانه حداقل 9ساعت از انواع وسایل الکترونیکی استفاده میکنند که قطعا تاکنون به طرز چشمگیری نیز افزایش داشته است.»
قرار گرفتن در معرض اطلاعات نامتناسب
در بسیاری از مواقع محتوای تولید شده در رسانههای اجتماعی مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر و مشغله فکری برای او ایجاد میکند.
این در حالی است که آنها غالباً بهدلیل ترس از اطلاع والدین چنین مواردی را مطرح نمیکنند و اغلب دچار تشویش و نگرانی میشوند.