• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
جمعه 27 بهمن 1402
کد مطلب : 218509
+
-

تکنیک X Cycle و حالا قانون سوم Nice Loop

ناصر فروندیان

سلام به سودوکوبازهای عزیز. در جلسه قبل در مورد تکنیک XCycle و دومین قانون Nice Loop آموزش دادیم و گفتیم که در صورتی که تعداد گام‌های حلقه ما، یک عدد فرد باشد و در عین‌حال، در یک خانه‌ای دو ارتباط قوی وارد شوند، ما می‌توانیم خیلی راحت بگوییم که جواب آن خانه، همان کاندیدای مورد نظر ماست.
در این جلسه در مورد قانون سوم Nice Loop آموزش می‌دهیم. این قانون می‌گوید در صورتی که تعداد گام‌های حلقه ما، فرد باشد و در عین‌حال در خانه‌ای دو ارتباط ضعیف داشته باشیم - برعکس قانون دوم که می‌گفت جواب‌مان باید همان کاندیدا باشد- این بار می‌گوییم که جواب خانه مورد نظر، هرگز نمی‌تواند آن کاندیدا باشد و باید آن کاندیدا را حذف کنیم! برای درک بهتر این تکنیک، اول از همه باید تکنیک جلسه قبلی را خیلی خوب یاد گرفته باشید. اگر به مباحث جلسه قبل مسلط هستید، سراغ سودوکوی زیر بروید و توضیحات پایین را مطالعه کنید:

در این سودوکو،کاندیدای مورد نظر ما، رقم 1 است که اگر به آن توجه کنید در ستون هفتم و در بلوک هفتم ارتباط قوی دارد. پس از بلوک هفتم یا ستون هفتم شروع به رنگ کردن می کنیم و می‌گوییم در صورتی که کاندیدای ۱ قرمزرنگ ما در خانه 72 صحیح نباشد، پس حتما کاندیدای سبزرنگ ۱ در خانه 83 باید جواب صحیح باشد. ما به همین ترتیب ارتباط‌های قوی را رنگ می‌کنیم و تمام آن‌ها را با هم طوری مرتبط می‌کنیم که یک حلقه بسازیم. انتهای این حلقه به خانه نارنجی می‌رسد.
حالا تعداد گام‌ها را می‌شماریم. از خانه 72 به 83 گام اول است. از 72 به 7۷ گام دوم، از 7۷ به 37 گام سوم، از 37 به خانه نارنجی ۳۳ گام چهارم است و از خانه 83 به خانه نارنجی گام پنجم حلقه‌ ما را تشکیل می‌دهد. پس تعداد گام‌های ما فرد است.
حالا به خانه نارنجی توجه کنید. در حلقه ایجاد شده، تنها خانه‌ای که دو ارتباط ضعیف دارد، همین خانه قهوه ای است. به این خانه، یک ارتباط ضعیف از خانه 83 و یک ارتباط ضعیف از خانه 37 وارد شده است.
طبق ترفندی که امروز یاد گرفتیم، از آنجا که دو ارتباط ضعیف وارد این خانه شده است، این خانه هرگز نمی‌تواند کاندیدای 1 صحیحی در خود داشته باشد! چون در صورت صحیح شدن رقم ۱ در این خانه، هر دو ارتباط ضعیف از بین می روند و در ردیف هفتم  یا در ستون هفتم ما قطعا به مشکل برمی‌خوریم.
به عبارت ساده تر می‌توانیم این طور بیان کنیم که خانه نارنجی، کاندیدای ۱ دارد که نه سبز است و نه قرمز! این خانه می‌تواند دو کاندیدای رنگ شده سبز و قرمز را ببینید و در صورتی که این خانه نارنجی ۱ باشد، مانند این است که بگوید نه سبزها صحیح هستند و نه قرمزها! که این غیرممکن است.
در آخر توجه داشته باشید که قوانین Nice Loop فقط در تکنیک XCycle صادق نیستند، بلکه در تمامی تکنیک‌های دیگر هم صادق هستند و قطعا در تکنیک‌های بعدی از این قوانین استفاده خواهیم کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید